فواید خوردن شیر کاکائو بعد از ورزش

فواید خوردن شیر کاکائو بعد از ورزش

بعد از انجام ورزش ، اکثر آدم‌ها آب معدنی یا نوشیدنی انرژی‌ زا می‌نوشند تا انرژی‌شان را که از طریق تعریق آزاد شده و از دست رفته است بازیابند و تقویت کنند . اما ، عده‌ی کمی خبر دارند که چیز مفیدتری و در عین حال بسیار توصیه شده‌ توسط  اکثر متخصصان تغذیه وجود دارد که می‌توان بعد از انجام ورزش نوشید و آن چیزی نیست جز شیر کاکائو ! خواص شیر کاکائو مخصوصا زمانی که بعد از تمرینات ورزشی نوشیده شود در ادامه بیشتر توضیح داده می‌شوند ، اما ابتدا باید دلایل مفید بودن و فواید خوردن شیرکاکائو بعد از ورزش را بدانید .

بر اساس بعضی از پژوهش‌های انجام شده توسط پزشکان متخصص در حوزه‌ی سلامت ، شیرکاکائو حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن بعد از ورزش است . بالاخص ، نوع کم چرب آن کمک بیشتر و بهتری به سلامتی خواهد کرد . نوشیدن شیرکاکائو بعد از ورزش خاصیتی دو برابر نوشیدن آب معدنی دارد چون سلول‌ها را احیا و بدن را مجددا آبرسانی می‌کند . شیر کاکائوی کم چرب الکترولیت ، کربوهیدرات ، پروتئین ، مواد معدنی ، پتاسیم و ویتامین‌هایی دارد که برای تجدید قوا و تامین مجددا آب بدن که از طریق عرق کردن حین ورزش از دست رفته است ضروری هستند .

وقتی شیرکاکائو می‌نوشید ، سطح آب بدن‌ به مدت بیشتری حفظ می‌شود . شیر کاکائو همچنین به خاطر محتوای کربوهیدرات و پروتئین‌اش به بازیابی توان عضلات بعد از انجام ورزش کمک می‌کند و مطمئنا سطح گلیکوژن لازم برای عضلات را نیز افزایش می‌دهد . به خاطر پروتئین و مواد معدنی بالایی که دارد ، شیرکاکائو برای احیا و ترمیم سلول‌ها و عضلات مفید است ؛ چیزی که بعد از انجام ورزش واقعا بدن به آن نیاز دارد .

بدیهی است ورزش یکی از فعالیت‌های سالمی است که می‌توانید انجام دهید ، در غیر این صورت مریض می‌شوید . اما ، بعد از انجام ورزش ، به خاطر سوزاندن کالری احساس گرسنگی و خستگی خواهید کرد . یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه که می‌توانید بعد از انجام ورزش بنوشید شیر کاکائو است . در ادامه به چند مهمترین خواص شیر کاکائو بعد از تمرین‌های ورزشی اشاره می‌کنیم :

۱. تغذیه‌ی مغز

شیر یکی از بهترین منابع پروتئین است که نیازهای بدن را مرتفع می‌کند . اگر ورزش می‌کنید ، پس برای پیشگیری از پرخوری و همچنین تجدید قوا و انرژی‌تان به مصرف پروتئین بیشتری نیاز دارید . ترکیبات شیرکاکائو مواد مغذی قدرتمندی برای مغز هستند که به شما احساس تازه‌ای از آرامش ، شادمانی و مسرت می‌بخشند .

۲. منبع پروتئین و کلسیم

شیر ، به خصوص نوع کاکائویی آن ، پروتئین و کلسیم بسیار زیادی دارد که به سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک شایانی می‌کند . بدن‌ شما به مصرف پروتئین و کلسیم بیشتر نیاز دارد تا سلول‌ها را تغذیه کند و از این طریق احساس تندرستی و تجدید نیرو کنید . بعد از انجام ورزش ، سلول‌هایتان شکسته می‌شوند و لازم است بازسازی شوند ، بنابراین ، نوشیدن شیرکاکائو بعد از ورزش بسیار توصیه می‌شود .

۳ . حفظ وزن بدن

اکثر آدم‌ها شیر را از منوی رژیم غذایی خود کنار گذاشته‌اند . اما ، لازم است بدانید که شیر کم چرب می‌تواند بسیار مفید باشد به ویژه برای زنانی که قصد دارند وزن‌شان را به شکلی آرام‌تر و کم‌خطرتر حفظ یا کم کنند . اگر چه ممکن است فرایند کندی باشد اما اثری ماندگار و دائمی خواهد داشت . نوشیدن یک لیوان شیرکاکائو بعد از ورزش همچنین به شما کمک خواهد کرد وزن‌تان را در سطح ایده‌آلی حفظ کنید .

۴ . سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها

فایده‌ی بعدی شیرکاکائو آن است که سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را حفظ می‌کند . شیرکاکائو کلسیم فراوانی دارد که ماده‌ای حیاتی برای استخوان‌ها به شمار می‌رود . با نوشیدن منظم شیرکاکائو ، از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری خواهد شد . شیرکاکائو همچنین حاوی ویتامین D است که به حفظ سلامت دندان‌ها و تقویت آن‌ها در برابر عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها کمک می‌کند .

 ۵ . ثابت نگه داشتن فشار خون

فایده‌های دیگر نوشیدن شیرکاکائو بعد از تمرین‌های ورزشی کدامند ؟ در پژوهشی که توسط چند پژوهشگر انجام شده ثابت شده است کسی که مدام شیر کاکائو می‌نوشد در مقایسه با کسانی که نمی‌نوشند می‌تواند فشار خونش را تنظیم و آن را در سطح ایده‌آلی نگه دارد . اگر فشار خون خوب و ثابتی داشته باشید ، تناسب اندام خواهید داشت و به راحتی به بیماری مبتلا نخواهید شد .

۶ . به حداقل رساندن آسیب‌های عضلانی

اگر به شیوه‌ای که ورزشکاران سلامتی و تناسب اندامشان را حفظ و نگهداری می‌کنند توجه کنید ، متوجه خواهید شد شیرکاکائو سال‌های سال جزو خوراکی‌های مصرفی آن‌ها بوده است به خصوص نوع کم چرب یا بدون چربی آن. چون ورزشکاران حین تمرین و انجام مسابقه با خطر آسیب دیدگی عضلات روبرو هستند، این مسئله اهمیت پیدا می‌کند . به همین خاطر است که شیرکاکائو برای آن‌ها جزو فهرست بایدها قرار گرفته است .

۷ . احیای الکترولیت

وقتی عرق می‌کنیم ، مقداری الکترولیت از دست می‌دهیم . به منظور احیای سطح الکترولیت بدن که برای تغذیه و حفظ فعالیت سلول‌ها بسیار حیاتی است ، باید شیر بنوشیم چون برای تولید الکترولیت نمک و پتاسیم زیادی دارد . شیرکاکائو نه تنها خوشمزه و لذیذ است ، بلکه تمام عناصر مهم مورد نیاز بدن را دارد .

۸ . کمکی برای برنامه‌ی رژیم غذایی

اگر در یک رژیم غذایی به سر می‌برید ، ممکن است بتوانید شیرکاکائو را به عنوان بخشی از برنامه‌ی رژیمی خود اضافه کنید . یک نوع کم چرب و کم کالری را انتخاب کنید تا وزن‌تان ثابت بماند . شیرکاکائو ویتامین‌ها و کلسیم فراوانی دارد که واقعا به برنامه‌ی رژیمی شما کمک می‌کنند . به طور منظم هر روز یک لیوان شیر بنوشید تا بیشترین استفاده‌ها را از آن ببرید .

۹. بازسازی عضلات

عاری بودن شیرکاکائو از چربی می‌تواند به افزایش میزان ترکیب شدن پروتئین‌های موجود در چارچوب عضلانی کمک کند . وقتی ورزش می‌کنید ، عضلات‌تان به خاطر انجام فعالیت‌های سنگین آسیب می‌بینند و از بین می‌روند . به همین خاطر لازم است شیرکاکائو مصرف کنید تا عضلات بازسازی شوند و چارچوب عضلانی جدیدی شکل بگیرد .

۱۰. سم زدایی

شیرکاکائو همچنین کارکردی بسیار حیاتی دارد و آن تمیز کردن سموم داخل بدن است . در زندگی روزانه ، بدن‌تان می‌تواند به سمومی که از خوراکی‌ها و محیط ناسالم می‌آیند آلوده شود . این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد و سلامت‌ تان را نیز به خطر بیندازد . بنابراین ، می‌توانید به منظور پاکسازی سموم و احیاء ارگان‌های بدن و زدودن آن‌ها از هر باکتری یا ویروس بیگانه‌ی دیگری ، شیرکاکائو مصرف کنید .

۱۱ . انرژی‌ زایی

نه تنها کلسیم و ویتامین ، بلکه کالری موجود در شیرکاکائو انرژی بسیار زیادی برای بدن فراهم می‌آورند . هرچند کالری می‌تواند موجب افزیش وزن شود ، اما باید بدانید که کالری موجود در شیرکاکائو کم است . بنابراین ، می‌توانید برای تامین انرژی بدن‌تان مصرف شیرکاکائو را آغاز کنید .

۱۲ . تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا تا به حال درباره‌ی شیک پروتئین چیزی شنیده‌اید ؟ اکثر ورزشکاران برای ساخت و تقویت بدن از چنین نوشیدنی مصرف می‌کنند و آنقدر محبوب است که مردم عادی جامعه‌ هم از آن می‌نوشند . با وجود این ، شیرکاکائو می‌تواند همان کار را انجام دهد ، حتی بهتر ! هرچند پروتئین موجود در آن از شیک پروتئین کمتر است ، بدیهی است کالری پایین‌تری نیز دارد . به منظور بازیابی قدرت سیستم ایمنی بدن بعد از انجام ورزش ، فقط ۲۰ گرم پروتئین نیاز داریم که می‌توان آن را از طریق شیرکاکائو تامین کرد .

۱۳ . محتوای تئوبرومین

تئوبرومین عنصری شبیه به کافئین است و همان تاثیرات را برای بدن دارد . تئوبرومین می‌تواند باعث استقامت بیشتر شما و بهبود سطح هوشیاری مغز شود . اما ، لطفا به اندازه‌ی متعادل شیرکاکائو مصرف کنید چون تئوبرومین می‌تواند اعتیاد آور نیز باشد و در انتهای روز ، باعث بیدار ماندن بیشتر مغز می‌شود و ممکن است دچار بی‌خوابی شوید .

۱۴ . خوراکی مکمل

بهترین مواد مغذی از طریق مصرف خوراکی‌ها تامین می‌شوند ، اما شیر می‌تواند ماده‌ی مغذی مکمل یا اضافی و همین طور یک غذای کامل باشد . می‌توانید درباره‌ی سلامت شیرکاکائو به عنوان یک خوراکی مکمل ، که فایده‌های زیادی برای سلامتی شما دارد با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید .

واقعا ، نوشیدن شیرکاکائو بعد از ورزش فایده های بسیار زیادی دارد . بنابراین ، بعد از ورزش ، می‌توانید فقط با نوشیدن شیرکاکائو بهره‌ی بیشتری از تمرین‌ها و فعالیت‌های خود ببرید .