مردم از مصرف لبنیات سنتی غیرپاستوریزه خودداری کنند

مردم از مصرف لبنیات سنتی غیرپاستوریزه خودداری کنند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ، گفت : با مصرف محصولات لبنی سنتی و غیر پاستوریزه احتمال ابتلا به تب مالت وجود دارد .

دکتر زهرا عبداللهی ، اظهارداشت : مصرف لبنیات پرچرب مورد تایید وزارت بهداشت نیست ، این وزارتخانه توصیه می‌ کند مردم از شیر و لبنیات کم چرب یعنی کمتر از ۲.۵ درصد چربی استفاده کنند و چون چربی محصولات لبنی سنتی ، حیوانی است و باعث اضافه وزن ، چاقی ، چربی خون و بیماری‌ های قلبی عروقی می ‌شود ، توصیه نمی شود .

وی افزود : لبنیات سنتی غیر پاستوریزه مورد تایید وزارت بهداشت نیست و متاسفانه به علت مصرف این نوع لبنیات در دو سال اخیر با افزایش موارد تب مالت در کشور مواجه شده ایم .

عبداللهی با بیان اینکه توصیه وزارت بهداشت به مردم این است که لبنیات سنتی غیر پاستوریزه و فله ای استفاده نکنند ، خاطرنشان کرد : مصرف این نوع لبنیات خطر ابتلا به تب مالت را به همراه دارد ، درواقع افزایش موارد تب مالت در کشور ، ارتباط مستقیم با افزایش مصرف لبنیات فله ای و سنتی دارد و توصیه ما به مردم این است که شیر و لبنیات پاستوریزه استفاده کنند .

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود : در مورد لبنیات پاستوریزه هم توصیه می شود که شیر و لبنیات پرچرب استفاده نشود و حتی اگر کارخانه ها محصولات لینی پاستوریزه پر چرب تولید کنند ، توصیه وزارت بهداشت مصرف این نوع لبنیات نیست .

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در جهت ساماندهی ، بر لبنیات فروشی های سنتی نظارت دارد ، تصریح کرد : به علت تمایل مردم به مصرف کالاهای سنتی و این باور که لبنیات سنتی سالم تر است ، تقاضا برای خرید این محصولات همچنان وجود دارد ، در حالی که مردم باید بدانند این محصولات ممکن است تب مالت ایجاد کند و از طرفی بسیار پرچرب است و حتی گزارشاتی رسیده که برخی از آنها در محصولات خود از پالم استفاده می کنند .