پنج محصول شیری حاوی کلسیم بالا را بشناسیم

پنج محصول شیری حاوی کلسیم بالا را بشناسیم

شیر و مشتقات آن به دلیل قابلیت زیستی شان ، منبع خوب کلسیم هستند .

قابلیت زیستی شیر و مشتقات آن بدین معناست که به آسانی توسط بدن جذب شده و به حفظ توازن کلسیم بدن و سلامت استخوان ها کمک می کنند .
در مقایسه با سایر منابع غیرلبنی کلسیم ، شیر و مشتقات آن دارای منبع خوب کلسیم هستند . 

بهترین محصولات شیر که نیاز کلسیم روزانه بدن معادل ۱۰۰۰ – ۱۲۰۰ mg را تامین می کنند ، به شرح زیر هستند .

ماست : یک فنجان ماست ساده حاوی ۴۵۰ mg کلسیم است . در مقابل ، ۱۰۰ mg ماست یونانی حاوی کلسیم کمتری است ( حدود ۱۱۰ mg ) . ماست کم چرب
دارای ۴۵۰
mg کلسیم است از اینرو منبع بهتر کلسیم تلقی می شود .

کفیر : این ماده خوراکی حاوی تمامی مواد مغذی مهم نظیر پروتئین ، فسفر ، ویتامین B۱۲ ، ویتامین B ۲ ، منیزیم ، ویتامینD  و حدود ۲۵۰ mg کلسیم است .
کفیر در مقایسه با ماست ، آنتی بیوتیک قوی تری تلقی می شود و به هضم و کنترل وزن کمک می کند . نحوه آماده سازی آن شبیه به ماست است ، از این رو حاوی باکتری های کشت شده زنده است که لاکتوز درون شیر را تجزیه می کند . این ماده خوراکی گزینه بسیار خوبی برای روده و برای افرادی است که تحمل لاکتوز را ندارند .

شیر گاو : یک فنجان ۱۰۰ گرمی شیر گاو حاوی ۱۲۵ mg کلسیم است . شیر گاو با ویتامین D که برای سلامت استخوان ها مفید است ، غنی سازی می شود . کلسیم و ویتامین D همراه باهم از پوکی استخوان پیشگیری می کنند . مصرف شیرگاو ارگانیک توصیه می شود چراکه فاقد مواد شیمیایی بوده و هضم آن راحت تر است .
شیر گاو سرشار از پروتئین هم است .

پنیر : ۱۰۰ گرم پنیر چدار حاوی ۷۲۱ mg کلسیم است . برای افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز را دارند ، پنیر چدار و سوئیسی ارجح است
چراکه دارای میزان لاکتوز کمی بوده یا فاقد لاکتوز هستند . پنیر چدار دارای میزان پروتئین و کلسیم با کیفیت بالاتر است از اینرو در مقایسه با سایر محصولات پنیر بهتر است .

پنیر لور ( پنیر تازه ) : ۱۰۰ گرم از پنیر لور حاوی ۸۳ mg کلسیم است . افرادی که دائماً به فکر کنترل وزن خود هستند باید پنیر لور را در بخش رژیم غذایی کلسیم شان بگنجانند .

محصولات غنی از کلسیم زیادی وجود دارند که سرشار از مواد مغذی هم هستند . همانطوریکه پروتئین برای سلامت ماهیچه ها ضروری است ،
کلسیم هم برای سلامت استخوان ها لازم است .