چرا باید پروبیوتیک مصرف کنیم ؟

چرا باید پروبیوتیک مصرف کنیم ؟

سلامت نیوز : چند سالی است که به استفاده از محصولات غذایی فراسودمند و بویژه پرو بیوتیک‌ها توصیه می‌شود ؛ محصولات غذایی و بویژه محصولات لبنی پروبیوتیک که از طریق جایگزینی یا مستقر شدن در بخشی از بدن ما ( بویژه در دستگاه گوارش ) تغییراتی ایجاد می‌کند که باعث اعمال اثرات مفید همچون مهار بیماری‌های مختلف ، کنترل سرطان و تعدیل سیستم ایمنی بدن می‌شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از « جام جم » ، تحقیقات نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها از طریق مکانیزم‌های مختلف تاثیرات قابل‌ توجهی روی سلامت دارند . باوجود این ، بسیاری از مردم ما همچنان نسبت به مزایای استفاده از غذاهای فراسودمند آگاهی کافی ندارند . به همین دلیل تصمیم گرفتیم با دکتر مریم تاج‌آبادی‌ابراهیمی ، رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند به گفت‌وگو بنشینیم تا با این محصولات بیشتر آشنا شویم .

غذاهای فراسودمند یا غذا داروها شبیه غذاهای متعارف و معمولی است که علاوه بر خواص معمول و تولید انرژی در یک ماده غذایی ، باعث ارتقای سلامت مصرف‌کننده نیز می‌شود . غذای فراسودمند طبیعی یا فرآوری شده ، غذایی است که ترکیبات سلامت بخش به آن اضافه شده و ترکیبات مضر آن حذف شده است . این محصولات موجب بهبود عملکرد جسمی و ذهنی شده و به میزان زیادی ریسک ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای را کاهش می‌دهد . یکی از رایج ترین محصولات غذایی فراسودمند غذاهای حاوی پروبیوتیک است . این محصولات با تقویت سیستم ایمنی بدن ، اثرات ضدالتهابی ، ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی و سم‌زدایی سبب ارتقای سطح سلامت می‌شود . غذاهای فراسودمند می‌تواند به شکل پودر یا خوراکی‌هایی در قالب غذا وارد بازار شود که بیشتر حاوی پروبیوتیک‌ها ، رنگدانه‌های طبیعی مفید مانند لیکوپن و کاروتنوئید ، امگا ۳ و ۶ و فیبرهای گیاهی‌اند .

مصرف فراسودمندها در کشورهای پیشرفته

کشورهای پیشرفته بیش از دو دهه است که به غذاهای سودمند یا غذا داروها توجه زیادی کرده‌اند . رویکرد این کشورها به ارزش تغذیه‌ای و پیشگیری از بیماری‌ها برمی‌گردد . غذاهای فراسودمند ، اولین بار اوایل سال ۱۹۸۰ در ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است . در واقع بالا رفتن سن افراد در کشور‌های توسعه یافته و افزایش دلواپسی برای حفظ سلامت افراد مسن که بیشتر در معرض بیماری‌ها بخصوص سرطان ، پوکی استخوان ، دیابت ، بیماری‌های قلبی و سکته قرار دارند از دلایل استفاده روز افزون از غذاهای فراسودمند است .

امروزه صنعت پروبیوتیک در دنیا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و محصولات تجاری مختلفی بر این پایه تولید می‌شود . در ایران نیز بتازگی استفاده از پروبیوتیک‌ها مورد توجه قرار گرفته است و شرکت‌های زیادی شروع به فعالیت در این زمینه کرده‌اند .

پروبیوتیک‌ها را انتخاب کنید

پروبیوتیک‌ از طریق جایگزینی یا استقرار در بخشی از بدن میزبان ، تغییراتی ایجاد می‌کند که باعث اعمال اثرات مفید همچون مهار بیماری‌های مختلف ،کنترل سرطان و تعدیل سیستم ایمنی ، بر سلامت می‌شود . تحقیقات نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها از طریق مکانیزم‌های مختلف تاثیرات قابل‌‌توجهی روی سلامت دارد . البته محصولات غذایی پروبیوتیک متنوعی در بازار وجود دارد که روی آنها برچسب پروبیوتیک درج شده است . از این محصولات می‌توان به انواع فرآورده‌های لبنی مثل ماست و دوغ کفیر اشاره کرد . همچنین محصولات غذایی غیر لبنی مانند نان و غلات ، بیسکوییت ، نوشیدنی و بسیاری از محصولات متنوع غذایی در کنار مواد غذایی معمولی در دسترس مصرف‌کنندگان است .

نه پری بیوتیک !

تفاوت پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها در این است که پروبیوتیک‌ها گونه‌های باکتری غیربیماری‌زایی هستند که وارد بدن می‌شوند در حالی‌که پری‌بیوتیک‌ها باعث تحریک و افزایش فلور روده‌ای می‌شوند که از قبل در بدن وجود دارد . ( فلور روده ‌، موجودات ریزی که در مجراهای گوارش انسان یافت می‌شود ) . در حال حاضر فرآورده‌های لبنی مثل شیر ، انواع پنیر، دوغ ، ماست نوشیدنی ، ماست سفت و هم زده ، بستنی ، خامه‌ترش ، بهترین گزینه برای افزودن پروبیوتیک هستند . البته امروزه تولید محصولات غذایی بر پایه غلات نیز بخصوص در کشورهای اروپایی و آمریکایی گسترش روزافزونی داشته است .

سلامت دستگاه گوارش با پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها با ایجاد تعادل و حفظ جمعیت مفید میکروب‌های دستگاه گوارش از استقرار میکروب‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کند و به‌دنبال آن بیماری‌های عفونی گوارشی را کاهش می‌دهد . همچنین میکروب‌های مفید دستگاه گوارش ، سبب تعدیل و تنظیم سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌های غیرعفونی می‌شوند . این میکروب‌ها مواد معدنی بویژه کلسیم و منیزیم را افزایش و خطر چاقی و دیابت نوع ۲ و افزایش کلسترول را کم می‌کند . از سوی دیگر پروبیوتیک‌ها از علائم تحمل نکردن لاکتوز شیر می‌کاهند .

همه می‌توانند پروبیوتیک مصرف کنند

پروبیوتیک‌های بومی هر منطقه اکثرا از فرآورده‌های لبنی تخمیری سنتی همان منطقه استخراج می‌شود و بعد از مطالعات و کارآزمایی‌های متعدد به صنعت عرضه می‌شود . در واقع کمبود این میکروب‌های مفید و طبیعی در فرآورده‌های صنعتی به کمک پروبیوتیک‌ها جبران می‌شود . مطالعات نشان داده است پروبیوتیک‌ها در کنترل بیماری‌های متابولیک ، بیماران گوارشی ( مبتلایان به رفلاکس و … ) و کاهش بیماری‌های قلبی عروقی موثرند و مصرف این فرآورده‌ها جز در افرادی که دچار نقص ایمنی هستند ، محدودیتی ندارد .