تفاوت قهوه و کاپوچینو :تمام آنچه لازم است در مورد آنها بدانید!

تفاوت قهوه و کاپوچینو :تمام آنچه لازم است در مورد آنها بدانید!

شاید برای خیلی ها این سوال همیشه پیش بیاد که تفاوت میان قهوه و کاپوچینو چیست؟ قهوه به عنوان یک نوشیدنی همه کاره مناسب برای صبح ها، دورهمی ها و ملاقات با دوستان جدید به نوشیدنی معروف در سراسر جهان تبدیل شده است.

شاید تا به حال نام های مختلفی از انواع قهوه رو شنیده باشید! این موضوع درسته چون صنعت قهوه روز به روز در حال گسترش در تمام نقاط جهان از جمله کشور ما می باشد!

انواع نژاد دانه های قهوه وجود دارند اما اغلب این نام ها، بیشتر به روش آماده سازی و دم کردن و استفاده از دستگاه های قهوه ساز بر می گردد. کاپوچینو نیز یک از همان هاست.

اگر بخواهیم هر قهوه و کاپوچینو را تعریف کنیم به این صورت است که: قهوه هر نوشیدنی دم کرده ای است که از دانه های قهوه تهیه می شود، که از گیاه یا بهتر بگیم درخت کافئا (Coffea) حاصل می شود. کاپوچینو نوعی نوشیدنی است که با مایع دم کرده از دانه های قهوه همراه با شیر تولید می شود.

از نقطه نظر مقدار شیر استفاده شده در این دو نوع نوشیدنی بسیار پرطرفدار، بسته به نوع آن ها، شیر در مقادیر مختلفی اضافه می شود. اگر شما بخواهید قهوه ساده بنوشید، نیازی به شیر نمی باشد و به صورت تلخ و یا با شکر و یا خامه سرو می شود.

اما در مورد کاپوچینو شیر عضو اصلی در تهیه آن می باشد، به طوری که یک وعده ۱۰۰ میلی لیتری کاپوچینو دارای ۳۰ میلی لیتر اسپرسو و ۷۰ میلی لیتر شیر خام جوشیده شده و کف کرده است که حتی ممکنه بعضی ها با نسبت برابر ۵۰ به ۵۰ هم این نسبت را به کار ببرند، این موضوع بستگی به سلیقه شما دارد!

روش سرو، دم کردن قهوه و کاپوچینو،

قهوه را معمولاً در یک فنجان یا ماگ یا یک لیوان کاغذی بلند سرو می کنند و کاپوچینو را اغلب در یک لیوان شیشه ای می خورند!

از نظر روش دم کردن کاپوچینو و قهوه، اینگونه است که فرایند تولید دانه و رست (بو دادن) دانه ها به هر قهوه طعم و مزه مشخص خود را می بخشد. سپس دانه ی رست شده را آسیاب می کنند و به کافی شاپ ها می فروشند. البته دانه قهوه فوری متفاوت از دانه برای قهوه مایع دم شده می باشد.

کاپوچینو با استفاده از دستگاهی (اغلب اسپرسوساز) تهیه می شود که دارای دانه قهوه رست و ریز آسیاب شده است که قبل از دم کردن توسط تمپر و پرتافیلتر فشرده می شود.

در مرحله بعد، آب گرم و تحت فشار از طریق این پودر قهوه عبور می کند و نهایتا مایع از فیلتر عبور می کند که فقط محلول و بدون دانه را داشته باشیم. مایع به دست آمده به قهوه سیاه یا اسپرسو معروف است.

تفاوت در طعم میزان کافئین قهوه و کاپوچینو

کاپوچینومیزان اسیدیته و تلخی به نوع قهوه بستگی دارد. با افزودن شیر، طعم قهوه کاهش می یابد. کاپوچینو قهوه طعم قوی دارد. نسبت قهوه به شیر در یک کاپوچینو در حدود ۱ تا ۱٫۵ است.

با توجه به اینکه فوم (کف) شیر در مقایسه با شیر جوشیده شده حداقل دو برابر است. کاپوچینو مانند هر اسپرسویی عطر و طعم غنی و جسورانه ای دارد اما با شیر می توان مزه آن را تغییر داد!

یک کاپوچینو نسبت به یک لیوان معمولی قهوه دم کرده، کافئین کمتری دارد. بدیهی است زیرا یک کاپوچینو دارای یک شات اسپرسو است و مابقی آن، همه شیر و فوم شیر است.