سه اقدام حمایتی دولت از تولید‌کنندگان شیرخام

سه اقدام حمایتی دولت از تولید‌کنندگان شیرخام

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تولید شیر و حمایت از تولید‌کنندگان شیر خام به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند همواره یکی از دغدغه‌های دولت بوده که با روش‌های مختلف در یک سال اخیر از این بخش تولیدی پشتیبانی شده است.
در این راستا دولت با اختصاص یارانه‌ 300 میلیارد تومانی چهار ماه پایانی سال 92 و 225 میلیارد تومانی یارانه بهار امسال تمام همت خود را برای حمایت از این بخش تولیدی به کار برد، اگرچه در پرداخت زود هنگام و تمام و کمال آن چندان موفق عمل نکرد. یارانه 300 میلیارد تومانی، 4 ماه پایانی سال گذشته با تأخیر چندین ماهه پرداخت شد و به گفته احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران، بخشی از این یارانه از 20 اسفند 92 تا پایان همان سال هنوز به تولید‌کنندگان داده نشده است.
همچنین دولت به دنبال حمایت از تولید‌کنندگان شیر‌خام مبلغ 225 میلیارد تومان به عنوان یارانه شیر بهار امسال اختصاص داد که تا اواسط آبان ماه سال جاری هیچ خبری از تأمین اعتبار و پرداخت آن نبود، به طوری که دامداران خواستار برگزاری جلساتی با مسئولان دولتی شدند و به دنبال آن جلسات یارانه 225 میلیارد تومانی بهار 93 از سوی دولت به حساب وزارتخانه جهاد کشاورزی واریز و وزارتخانه هم پس از انجام مقدمات لازم، پس از گذشت 7 ماه بالاخر شنبه گذشته پرداخت آن را به تولید‌کنندگان شیرخام آغاز کرد.
رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران درمورد پرداخت یارانه بهار 93 گفت: طبق مصوبه دولت قرار بود که به ازای هر کیلوگرم شیر مبلغ 190 تومان یارانه پرداخت شود، اما با توجه به میزان تولید شیر در سه ماهه ابتدای امسال و مبلغ 225 میلیارد تومان به هر کیلوگرم شیر فقط 125 تومان یارانه تعلق می‌گیرد و دولت به ازای هر کیلو 65 تومان به تولید‌کنندگان بدهکار می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: اگرچه دولت یارانه شیرخام تابستان را بلاتکلیف گذاشته، اما با اجرای طرح حمایتی خرید تضمینی شیرخام از تولید‌کنندگان در برخی استان‌های کشور از جمله تهران، قزوین و اصفهان باز هم به شکلی دیگر در صدد حمایت از تولید‌کنندگان این قشر برآمده است.
این تصمیم دولت به دنبال عدم اجرای مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان توسط صنایع لبنی اتفاق افتاد و براساس آن سازمان تعاون روستایی کشور خرید تضمینی شیر خام با کیفیت از تولیدکنندگان را از ابتدای آذر ماه امسال به اجرا در آورد. این گزارش می‌افزاید: دولت هنوز 5 ماه علوفه معوق سال 92 تولید‌کنندگان شیرخام و پرداخت مابه‌التفاوت قیمت شیر از ابتدی تیر تا آذر‌ماه سال 93 را که قیمت مصوب خرید شیر خام 1440 تومان اعلام شد و کارخانجات به آن عمل نکردند، را به دامداران و تولید‌کنندگان شیرخام بدهکار است.