زنگ خطر صنایع لبنی به صدا درآمد/کاهش ۷۰ درصدی تولید شیر با شروع طرح هدفمندی یارانه

زنگ خطر صنایع لبنی به صدا درآمد/کاهش ۷۰ درصدی تولید شیر با شروع طرح هدفمندی یارانه

باشروع طرح هدفمندی یارانه در کشور نه تنها افزایش سرانه مصرف تحقق نیافت بلکه برخی خانوار‌ها با افزایش قیمت لبنیات چاره‌ای جز کاهش وعده‌های مصرفی شیر و سایر فرآورده‌ها نداشتند.
ارزش غذایی شیر برای تمامی افراد جامعه به حدی است که در برنامه پنجم توسعه رسیدن به مرز مصرف سرانه ۱۶۰ لیتر هدف گذاری شد.

البته ناگفته نماند که با شروع طرح هدفمندی یارانه در کشور نه تنها افزایش سرانه مصرف تحقق نیافت بلکه برخی خانوار‌ها با افزایش قیمت لبنیات چاره‌ای جز کاهش وعده‌های مصرفی شیر و سایر فرآورده‌ها نداشتند.

حال به سراغ مسئولان مربوطه می‌رویم تا از آخرین وضعیت سرانه مصرف لبنیات با خبر شویم:

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: علی رغم آنکه سرانه مصرف لبنیات در برنامه پنجم توسعه ۱۶۰ لیتر هدف گذاری شد، اما در شرایط کنونی با احتساب تولید و صادرات فرآورده‌های لبنی این میزان بیش از ۷۰ لیتر نیست.

وی با اشاره به راهکارهای اساسی در جهت افزایش سرانه مصرف لبنیات افزود: تخصیص شیر مدارس برای تمامی مقاطع تحصیلی، توزیع در سبد کارگری و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و اقشار آسیب پذیر می‌تواند، تأثیر بسزایی داشته باشد.

باکری درباره تأثیر هدفمندی یارانه‌ها بر افزایش سرانه مصرف بیان کرد: با آغاز طرح هدفمندی یارانه در سال ۸۹ تنها جابه جایی در مصرف لبنیات اقشار مختلف اتفاق افتاده است.

دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: با آغاز طرح هدفمندی یارانه حدود ۶. ۷ میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شد که این رقم در سال جاری به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزارتن رسیده و بیانگر رشد تولید است.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت حمایت از اقشار آسیب پذیر بیان کرد: با توجه به آنکه اقشار آسیب پذیر سهم کمتری از مصرف لبنیات را دارا هستند از این رو باید سیاست گذاری حمایتی دولت مشمول این افراد باشد که در معرض خطرات ناشی از عدم مصرف لبنیات قرار گرفتند.

ضرورت افزایش سرانه مصرف شیر

محمد رضا گنجی مدیر عامل اتحادیه کارخانه‌های لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی مصرف لبنیات اظهار کرد: با توجه به آنکه بخشی از مصرف لبنیات منوط به شرایط اقتصادی است از این رو فرهنگ سازی نقش اساسی در افزایش سرانه مصرف لبنیات دارد.

وی با انتقاد از کاهش سرانه مصرف لبنیات گفت: با این وجود دولت باید راهکارهای حمایتی نظیر توزیع شیر مدارس و حمایت از اقشار آسیب پذیر را در دستور کار خود قرار دهد تا سلامتی آحاد جامعه به خطر نیافتد.

گنجی ادامه داد: وزارت جهاد رسیدن به سرانه مصرف ۱۶۰ کیلو شیر تا چشم انداز ۱۴۰۴ را در دستور کار خود قرار داده و حال باید منتظر ماند و دید که تحقق این امر به کدام سمت و سو می‌رود.

مدیر عامل اتحادیه کارخانه‌های لبنی با اشاره به تأثیر هدفمندی یارانه بر افزایش سرانه مصرف بیان کرد: زمانیکه شیر و سایر فرآورده‌های لبنی با قیمت پایین به دست مصرف کنندگان می‌رسد، طبیعی است که با افزایش قدرت خرید خانوارها دیگر شیری در فروشگاه‌ها نمی‌ماند و درنهایت سرانه مصرف لبنیات افزایش می‌یابد.

به گفته وی با حمایت‌های همه جانبه دولت از اقشار آسیب پذیر انتظار می‌رود که سرانه مصرف لبنیات در برنامه ششم توسعه روند صعودی به خود گیرد.

کاهش ۷۰ درصدی تولید شیر با شروع طرح هدفمندی یارانه

محمد رضا اسماعیلی مدیر عامل سابق اتحادیه تعاونی‌های لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: علی رغم تأکید بر افزایش سرانه مصرف لبنیات در برنامه پنجم توسعه نه تنها این امر محقق نشد، بلکه سرانه مصرف روند رو به کاهش به خود گرفت.

وی با اشاره به اینکه افزایش سرانه مصرف لبنیات ضامن سلامتی آحاد جامعه است، افزود: براین اساس با فرهنگ سازی و حمایت همه جانبه دولت باید سرانه مصرف را افزایش داد، چراکه سرانه مصرف ۵۰ الی ۶۰ لیتر شیر در شرایط کنونی مورد قبول نیست.

مدیر عامل سابق اتحادیه تعاونی‌های لبنی درباره کاهش مصرف لبنیات همزمان با هدفمندی یارانه‌ها، بیان کرد: براساس تجربیات سال‌های اخیر با توزیع شیر یارانه‌ای امکان خرید لبنیات از سوی خانوارهای کم درآمد وجود دارد و این درحالی است که با آغاز طرح هدفمندی و افزایش قیمت شیر یک لیتری از ۲۵۰ تومان به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان، قدرت خرید خانوار‌ها اجازه خرید به آنها را نمی‌دهد.

به گفته وی با آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها تولید شیر از سوی کارخانه‌ها توزیع کننده شیر یارانه‌ای با کاهش ۷۰ درصدی روبرو شده است.

برگرفته از سایت خبرنگاران جوان // روابط عمومی پگاه تهران