یک زمین بیشتر نداریم

یک زمین بیشتر نداریم

حل بحران های زمین در گرو افزایش آگاهی های عمومی است

زمین به عنوان یکی از ثروت های ارزشمند طبیعی خدادادی است که در سایه بی لطفی های بشر دچار آسیب ها و بحران های شدید شده است.

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، زمین به عنوان عاملی مهم در حیات بشر است که امروز با تزریق شیرابه های زباله، سموم شیمیایی، پساب، کود و آلاینده‌های صنعتی توسط بشر بیمار شده و نیاز است که همه برای درمان آن وارد عمل شوند.

حال زمین امروز بیش از هر زمان دیگر بد است و نیاز است که غفلت ها کنار گذاشته شود و هر فردی در توان خود به حل بحران های آن کمک کند.

نماینده سازمان های مردم نهاد در تدوین برنامه ششم توسعه کشور گفت: بهار، فصلی پر از ایام مناسبتی محیط زیستی و روزهای جهانی و ملی از جمله روزهای جهانی پامچال، پنگوئن، لاک پشت، شیر و تک شاخ و تا روز جهانی جنگل، آب، باد، پرندگان مهاجر، قدردانی از گیاه، تنوع زیستی، مقابله با بیابان زایی و خشکی، آیین نمادین ساعت زمین و روز ملی طبیعت، محیط زیست و زمین پاک است.

سیاوش آقاخانی افزود: روز زمین پاک روزی است که هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت ماه در تمام دنیا برگزار می‌شود و به همه مردم یادآوری می‌کند که نباید سیاره خود یعنی زمین را فراموش کنند. این روز به عنوان یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا به ثبت رسیده است.

عضو شبکه زیست محیطی استان مرکزی ادامه داد: اما ایرانیان باستان نیز به نوعی پیشگام در برگزاری و گرامیداشت این جشن بوده‌اند و مطابق سالنمای ایران باستان، روز اردیبهشت از ماه اردیبهشت (یعنی سومین روز اردیبهشت از سالنمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از تاریخ هجری شمسی) مطابق با جشن اردیبهشتگان یا گلستان جشن بوده که در این روز نیازردن چهارگوهران (آب، باد، خاک و آتش) یعنی آلوده نکردن محیط زیست و پاک نگهداشتن آن و پاک نگه داشتن تن، جامه و پاکی روان از ویژگی‌های این جشن بوده است.

آقاخانی عنوان کرد: ایرانیان باستان در این جشن لباس سفید که نشانه پاکی است، بر تن کرده و در آتشکده‌ها به خواندن اردیبهشت یشت (قسمتی از اوستا) و نیایش اهورامزدا (خداوند) می‌پرداختند.

مدرس دانشگاه پیام نور استان مرکزی اضافه کرد: برنامه‌های نمادین و برنامه‌های نمادینی که سال‌ها از پی هم اجرا می‌شوند و به طور معمول غایت از نتیجه پاکسازی عرصه هایی‌ است که به دست همین اشرف مخلوقات به تباهی کشیده شده است.

آقاخانی اظهار کرد: آیا برداشتن اندکی زباله به سهم خود، و مشارکت مردم برای پاکسازی عرصه ها سبب نریختن زباله حداقل توسط خود افراد نمی شود؟ روز زمین پاک، روز عهد بستن با پایداری زمین و پاکی آن است. روز جهانی زمین پاک روزی است که باید بدانیم ما یک زمین بیشتر نداریم، اولین و آخرین خانه ما در این دنیای مادی است و باید قدر شناس آن باشیم.

کارشناس مسئول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: زباله یکی از تهدیدهای جدی برای آلوده کردن زمین است که همه باید تلاش کنند تا تولید زباله روز به روز کاهش یابد.

مریم حسین پناهی افزود: این مهم نیاز به فرهنگ سازی گسترده دارد و آموزش و پرورش در این راستا مسئولیت خطیری برعهده دارد.

وی بیان کرد: شعار جهانی امسال زمین پاک، با هم به سوی زمین پاک است که انتظار است اقشار مختلف مردم برای حفظ زمین و جلوگیری از آلودگی های آن همه تلاش خود را به کار گیرند.