یافته های پژوهشی نشان می دهد ؛ تاثیر مصرف ماست‌های پروبیوتیک در درمان دیابت

یافته های پژوهشی نشان می دهد ؛ تاثیر مصرف ماست‌های پروبیوتیک در درمان دیابت

وجود انواع نامناسب باکتری‌های روده‌ای منجر به بروز دیابت نوع یک می‌شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، برخی میکروب‌های موجود در محصولات لبنی که به طور ژنتیکی دستکاری شده‌اند ، قادرند سلول‌های روده را برای تولید انسولین مورد نیاز تحریک کرده و به این طریق به درمان دیابت کمک کنند .

بررسی ۳۳ کودک که به طور ژنتیکی در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند ، طی مدت سه سال نشان داد که حضور باکتری‌های نامتعارف در روده عامل ابتلا به دیابت
نوع یک است . چهار تن از کودکان مورد آزمایش در سن سه سالگی به دیابت مبتلا شدند .

تیم تحقیق به سرپرستی « رامنیک خاویر » از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون متوجه شدند که این کودکان نسبت به سایرین ، تعداد باکتری‌های کمتری در روده خود دارند و به طور میانگین تعداد گونه‌های باکتریایی موجود در روده این کودکان ، ۲۵ درصد کمتر از کودکان سالم است .

همچنین آن دسته از گونه‌های باکتریایی که معمولاً به عنوان آغازگر التهاب روده‌ای عمل می‌کنند ، در روده این کودکان بیشتر بود . التهاب روده می‌تواند مقدمه‌ای برای ابتلا به دیابت نوع یک باشد . در این نوع دیابت ، سیستم ایمنی فرد به طور اشتباهی آنتی بادی‌های تولید می‌کند که به سلول‌های بتا در لوزالمعده که انسولین می‌سازند ، حمله کرده و آنها را از بین می‌برد .

محققان تغییر در میکروبیوم روده را عامل اساسی ابتلا به دیابت نوع یک می‌دانند و بر این باورند که ثابت نگه‌داشتن میکروبیوم روده می‌تواند راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت باشد .

یکی از راه‌های درمان ، استفاده از باکتری‌های دستکاری شده‌ای نظیر Lactobacillus gasseri است که در برخی ماست‌های پروبیوتیک یافت می‌شود . این باکتری به
ژن‌های انسانی مربوط به تولید انسولین مجهز می‌شوند .

آزمایش‌ها نشان داده است که در موش‌های دیابتی ، این ژن‌ها برخی سلول‌های روده‌ای را به گونه‌ای تحریک می‌کنند که همچون سلول‌های سازنده انسولین در لوزالمعده
عمل می‌نمایند .

انسولین تولید شده توسط این سلول‌ها همچون انسولینی که توسط سلول‌های لوزالمعده تولید می‌شود ، بر روی سطح قند خون عمل می‌کند و به این ترتیب مرکز کنترل انسولین از لوزالمعده به روده منتقل می‌شود .