پنیر خامه ای منبع غنی ویتامین A

پنیر خامه ای منبع غنی ویتامین A

پنیر خامه ای یک نوع پنیر با بافت نرم است که قوام زیادی داشته و از نظر بافت نیز یکدست است. این پنیر از طعم ملایمی برخوردار بوده و برای مصرف در کنار نان و کراکر و استفاده در شیرینی ها و دسرها بسیار مناسب می باشد.

این نوع پنیر به طور معمول از خامه تهیه می شود اما با ترکیبی از خامه و شیر نیز قابل تهیه است. ابتدا خامه پاستوریزه می شود تا میکروارگانیسم های بالقوه خطرناکش از بین بروند. سپس باکتری های اسید لاکتیک به خامه اضافه می شود. این مرحله پنیر را نرم تر می کند.

با اضافه کردن این باکتری ها، ذرات چربی خامه به ذرات کوچک تر و یکنواخت تر تجزیه شده و محصولی صاف و یکدست ایجاد می شود. مواد افزودنی دیگری نیز به این پنیر اضافه می شود تا غلظتش افزایش یابد. سرانجام برای بهبود استحکام پنیر، آنزیم لخته شدن که از یک منبع گیاهی یا حیوانی گرفته شده است به آن اضافه می شود.

این نوع پنیر منبع خوبی از ویتامین A بوده و مقداری ریبوفلاوین (ویتامین B2) نیز دارد.

پنیر خامه ای حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A است. همانطور که گفتیم فقط ۱ اونس (۲۸ گرم) از آن حاوی ۸۷ میلی گرم ویتامین A می باشد. بنابراین مصرف ۲۸ گرم از این نوع پنیر، ۱۰٪ از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. این ویتامین محلول در چربی است و به ویژه برای بهبود قدرت بینایی اهمیت دارد.

در کنار این فواید، ویتامین A از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی کرده و به محافظت از تمامیت بسیاری از بافت ها مانند پوست، ریه و روده کمک می کند.