پاستورازیسیون ، هموژنیزاسیون و استریلیزاسیون چیست ؟

پاستورازیسیون ، هموژنیزاسیون و استریلیزاسیون چیست ؟

به گزارش روابط عممی شرکت شیر پاستوریزه پگاه ، هر شیر خام دریافتی از دامداری پس از ورود به کارخانه با توجه به برنامه های تولید جهت میکروب زدایی تحت فرآیند پاستورازیسیون ،هموژنیزاسیون و استریلیزاسیون قرار می گیرد که تعاریف آنها را به شرح زیر می باشد :

پاستورازیسیون :

پاستورازیسیون فرآیندی حرارتی است برای از بین بردن کلیه میکروبهای بیماری زای شیر با حفظ حداکثر ارزش غذایی آن . دمای پاستورازیسیون ۷۵ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ ثانیه می باشد و شیر پس از طی این شرایط به سرعت تا دمای ۵ درجه سانتی گراد خنک می گردد و بدین ترتیب کلیه میکروب های بیماریزای شیر از بین میروند .

شیر پاستوریزه در ظروف پاکتی و کیسه ای ( نایلونی ) چندلایه ای و بطری بسته بندی شده و سپس به مدت ۳ الی ۵ روز در دمای یخچال قابل مصرف می باشد .

هموژنیزاسیون :

هموژنیزاسیون فرآیند سالم سازی نبوده و فقط به منظور همسان سازی اندازه ذرات چربی و جلوگیری از جدا شدن چربی و بهبود طعم آن صورت می گیرد . شیر هموژن یا همگن شیری است که با استفاده از دستگاههای مکانیکی چربی آن کاملا ً ریز و یکنواخت شده باشد .

استریلیزاسیون:

استریلیزاسیون فرآیند حرارتی است که طی آن تمام میکروب های موجود در شیر از بین میروند . دمای استریلیزاسیون شیر ۱۳۵-۱۴۵ درجه سانتی گراد به مدت ۲ تا ۴ ثانیه بوده و سپس شیر سریعاً تا ۲۰ درجه سانتیگراد خنک و در شرایط مطلوب و استریل در پاکتهای ۷ لایه بسته بندی می گردند تا قابلیت نگهداری نسبتاً طولانی در دمای محیط را داشته باشند . ولی پس از باز شدن باید ظرف مدت یک هفته و در دمای یخچال نگهداری و مصرف گردند .