افراد مستعد «سنگ کلیه» لبنیات بخورند ؟

افراد مستعد «سنگ کلیه» لبنیات بخورند ؟

 

یک متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت : مصرف قرص‌های حاوی کلسیم خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش می‌دهد ، از این‌ رو این قرص‌ها در بیمارانی با استعداد سنگ‌سازی کلیه باید با نظر پزشک و متخصص مربوطه تجویز و مصرف شود .

حسن یاری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری ایسنا ، اظهار کرد : مصرف قرص کلسیم در افرادی که سنگ از نوع کلسیم دارند باید با مایعات فراوان و مدت ‌زمان اعلام‌ شده باشد . مصرف لبنیات در بیماران مبتلا به سنگ‌سازی مشکلی ندارد و باید در حد اعتدال مورد استفاده قرار گیرد .

وی افزود : عدم مصرف مایعات فراوان و زندگی ماشینی از دلایل بروز سنگ‌سازی در افراد است . همچنین مصرف غذاهای آماده و کم‌تحرکی نیز از دیگر علل افزایش سنگ‌سازی در افراد است . از این‌ رو توجه به مصرف مایعات و تحرک بیشتر از ضروریات است ، این در حالیست که بیشتر افراد آب سنگین را از دلایل اصلی بروز سنگ کلیه می‌دانند که این عامل بارها از سوی متخصصان مربوطه رد شده است .

یاری تصریح کرد : سنگ‌شکنی رایج‌ترین روش درمان سنگ‌های کلیوی به شمار می‌رود که در این شیوه امواج و شوک ایجاد شده در خارج از بدن از طریق پوست و بافت عبور کرده و پس از برخورد با سنگ کلیه آن را خرد می‌کند . در این حالت سنگ‌ها به شکل شن‌هایی درمی‌آیند که به ‌آسانی از طریق ادرار دفع می‌شوند . در ضمن سنگ کلیه در بیشتر مناطق دنیا از جمله اروپای شرقی ، آفریقا و خاورمیانه و ایران شیوع بیشتری دارد که این امر نیز به عوامل گوناگونی بستگی دارد .

 

برگرفته از همشهری آنلاین// روابط عمومی پگاه تهران