توصیه‌های وزارت بهداشت به روزه‌داران

توصیه‌های وزارت بهداشت به روزه‌داران

نخوردن سحری موجب چاقی می‌شود ؟
سلامت نیوز : مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این که مطالعات متعدد ، نقش موثر روزه‌داری را در بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده‌اند ، خاطرنشان کرد : در اغلب بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی ، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند ، روزه‌داری مفید است .
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر زهرا عبداللهی گفت : مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود .
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بر مصرف سه وعده غذا در طول شبانه روز در ماه رمضان تاکید کرد و گفت : روزه‌داران همانند اوقاتی که روزه‌دار نیستند ، در طول شبانه روز ، سه وعده غذا مصرف کنند که این وعده‌ها شامل افطار ، شام و سحر است .
عبداللهی درباره رعایت اصول تغذیه سالم در ماه رمضان تصریح کرد : بسیاری از افراد تصور می‌کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی و پرکالری میل کنند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند ، اما مصرف مواد غذایی پرچربی به خصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می‌شود .
وی بر مصرف غذای کم چرب و مواد غذایی پرفیبر مثل میوه‌ها و سبزیها در وعده سحری تاکید کرد و گفت : مواد غذایی پرفیبر، آب زیادی در خود جذب می‌کنند و بدن می تواند آن را به آهستگی جذب کند و احساس تشنگی دیرتر عارض شود .
عبداللهی با بیان اینکه مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی‌شود ، خاطرنشان کرد : مصرف آب زیاد در وعده سحری ، موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می‌شود ، لذا مصرف بی‌رویه آن توصیه نمی‌شود . همچنین باید توجه شود که مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی ، آبمیوه ، شیر کم چرب ، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک میکند که تعادل آب و الکترولیتهای بدن در هنگام روزه داری ، حفط شود .
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان بهتر است از غذاهای سرخ شده و پرچرب استفاده نشود ، یادآور شد : مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب، علاوه بر افزایش چربی‌های خون موجب سوء هاضمه ، ورم معده ، اضافه وزن و چاقی می‌شوند . همچنین مصرف زیاد چای به خصوص در وعده سحری توصیه نمی‌شود ؛ زیرا چای مدرر است و باعث از دست دادن آب بدن شما می‌شود .
عبداللهی در ادامه بیان کرد : مصرف زیاد مواد قندی و شیرین مثل کیک‌های خامه‌ای ، شکلات، شیرینی‌های خامه‌دار ، زولبیا و بامیه ، باقلوا ، حلوای خیلی شیرین و چرب ، شله زرد شیرین و چرب در ایام ماه مبارک رمضان اضافه وزن و چاقی و خطر بالا رفتن قند خون را به دنبال دارد .
وی با بیان این مطلب که آش رشته غلیظ همراه با پیاز داغ که حاوی روغن زیادی است و به وفور در افطار مصرف می‌شود ، غذای مناسبی برای افطار نیست ، افزود : این غذا موجب سوءهاضمه و اختلالات گوارشی دیگر می‌شود و بهتر است به جای آن از آش رشته رقیق و کم روغن در وعده افطار استفاده شود .
عبداللهی با اشاره به این که در خردادماه طول شب کوتاه‌تر است ، توصیه کرد : روزه‌داران بهتر است اندکی پس از صرف افطار بسیار ساده و سبک ( مثلا ۳۰ دقیقه بعد ) اقدام به صرف شام نمایند و تا پیش از خوابیدن ۲ لیوان چای کم رنگ، یک لیوان شیر کم چرب ( کمتر از ۲.۵ درصد چربی ) و حداقل ۲ عدد میوه نیز میل کنند .
نخوردن سحری موجب چاقی می‌شود وی گفت : برخلاف تصور برخی افراد ، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شود ، بلکه به دلیل افت شدید قند خون در طی روز موجب می شود تا شخص روزه‌دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و همین موضوع در نهایت منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود .
عبداللهی افزود : مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروههای غذایی شیر و لبنیات ( مانند شیر و ماست و پنیر ) میوهها و سبزیها و نان و غلات ( مانند برنج و نان ) مانند ترکیب نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام است ، بسیار توصیه می شود . مصرف نوشیدنی گرم نیز تاکید می‌شود . مصرف شیر گرم ، فرنی و یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است . همچنین استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ ، آش ، حلیم بدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌دار می‌شود .
عبداللهی تاکید کرد : استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند ، برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می‌شود . علاوه بر آنها توصیه می شود در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی های مختلف مصرف شود ، سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب ، علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن ، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند .
وی با بیان این که مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود ، گفت : مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شوند . به این ترتیب مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود . از آنجا که میوه ها نیز حاوی قندهای ساده هستند ، توصیه میشود در وعده سحری کمتر مصرف شوند ؛ انواع میوه را که حاوی ویتامین ها و املاح معدنی است و بسیار مفید برای سلامت بدن می باشد ، بهتر است در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد .
عبداللهی در ادامه تاکید کرد : توصیه می شود برای تامین آب مورد نیاز بدن پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه ، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود .
وی گفت : یکی از عادات غذایی نادرست روزه‌داران این است که به دلیل تشنگی زیاد افطار را با آب سرد و یا نوشیدنیهای سرد شروع می کنند که توصیه می شود ، افطار را با نوشیدنی‌های گرم و یا ولرم مانند آب ولرم ، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز کنند و پس از آن روزه‌داران عزیز می توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند ، زیرا این دو سبب کنترل اشتها می شود و از پر خوری به هنگام افطار ممانعت می‌کنند . علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است ؛ لذا توصیه می شود که در وعده افطار حتی المقدور ۳ تا ۵ عدد خرما مصرف شود و البته از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود .
عبداللهی تصریح کرد : در وعده های سحر و افطار از پرخوری اجتناب کنید و تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی ( ویتامین ها و مواد معدنی ) هستند ، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما ، کشمش و انواع میوه درحد متعادل استفاده شود . افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار ، چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت .
وی گفت : مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود . بعد از صرف سحری نیز بسیاری از روزه‌داران از بیم تشنگی فراوان آب می‌نوشند که عادت صحیح غذایی نیست . روزه‌داران از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب کنند ؛ چرا که چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می‌شود .
عبداللهی با اشاره به اینکه روزه‌داران باید از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند ، گفت : این قبیل مواد دیر هضم هستند و سبب می‌شوند که به هنگام سحر به دلیل پری معده میل به غذا کاهش پیدا کند .
وی گفت : مصرف مواد غذایی سنگین ، دیر هضم ، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نیست ؛ به طور کلی توصیه می شود به جای غذاهای چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز، کم چرب و کم نمک استفاده شود .
وی همچنین افزود : مصرف میوه رنده شده ، لبنیات مخصوصا شیر کم چرب ، استفاده از انواع سوپ‌ها و آش‌ها در افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ برای سالمندان روزه‌دار مفید است و می‌تواند تعادل آب و املاح را برقرار کند . همچنین مصرف یک لیوان شیر در هنگام افطار و سحر و مصرف یک پیاله ماست در موقع شام به کودکان و نوجوانان روزه‌دار توصیه می‌شود . عبداللهی در پایان در خصوص روزه دانش آموزان نیز یادآور شد : هرچند بخش عمده انرژی دانش آموزان در زمان روزه‌داری باید از گروه غذایی نان و غلات تامین شود ، اما مصرف مواد پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها مخصوصا گوشت سفید ، تخم مرغ ، شیر و لبنیات برای آنها ضروری است .