درباره روز جهانی غذا و تغذیه

درباره روز جهانی غذا و تغذیه

اولین بار سازمان ملل در سال ۱۹۴۵ پیشنهاد کرد ۱۶ اکتبر هر سال مطابق با ۲۴ مهر ماه بعنوان روز جهانی غذا بمنظور توجه دادن جهانیان به مسئله مهم غذا انتخاب شود . ولی تصویب این روز بعنوان روز جهانی غذا در نوامبر ۱۹۷۲ در بیستمین کنفرانس کشور ها که با شرکت اعضای سازمان خوارو بار و کشاورزی FAO تشکیل شده بود توسط دکتر پال رومانی وزیر بهداشت مجارستان که ریاست این کنفرانس را بعهده داشت اعلام شد . از آن به بعد هر سال ۱۵۰ کشور جهان این روز را برای توجه دادن جهانیان به سایه سیاه فقر و گرسنگی که عده ای را از داشتن حد اقلی از غذا که بتواند سلامت آنها را تضمین کند محروم می‌کند ، معطوف داشتند .

از آن سال تا کنون هر سال عنوانی برای این روز توسط فائو انتخاب می‌شود تا در بین کشور ها در زمینه های مرتبط مانند سوتغذیه ، گرسنگی و پیدا کردن راه حل ها در سطح جهان و منطقه بحث و تبادل نظر صورت گیرد و اقدامات موثری برای کاهش تعداد گرسنگان صورت گیرد ولی با وجود این تلاش ها تخمین زده می‌شود .

روز جهانی غذا اهداف زیر را دنبال می‌کند :

تشویق و تحریک ملت‌ها ، سران دولت ها ، مراکز بین المللی و نهاد های غیر دولتی به افزایش تولید محصولات کشاوورزی برای پایان دادن به گرسنگی .

تشویق به برقراری ارتباط کشورهای در حال توسعه برای همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی و حمایت های متقابل فنی برای افزایش محصول .

تشویق روستائیان و خصوصا زنان به مشارکت در تصمیم گیریهایی که شرایط زندگیشان را بهبود می‌بخشد .

افزایش آگاهی عمومی ملل و توجه دادن آنها به مسئله گرسنگی در جهان .

تشویق انتقال تکنولوژی به جهان در حال توسعه .

بجوش آوردن همت و مسئولیت بین المللی و ملی برای جنگ علیه گرسنگی ، سوتغذیه وفقر و جلب توجه به تولید و توسعه کشاورزی پایدار .

روز جهانی غذا در سال ۲۰۱۸ با شعار « تلاش برای دستیابی به گرسنگی صفر »  برگزار می شود . گزارش‌های فائو حاکی از این است که میزان گرسنگی در سطح جهان پس از یک دوره کاهش بار دیگر رو به افزایش گذاشته است . اکنون بیش از ۸۱۵ میلیون نفر از سوءتغذیه مزمن رنج می‌برند . جنگ ، شرایط آب و هوایی وخیم ناشی از تغییرات اقلیمی ، رکود اقتصادی و سرعت فزاینده پدیده چاقی و اضافه وزن مسیر پیشرفت در نبرد علیه گرسنگی و سوءتغذیه را با مانع مواجه ساخته‌اند . در حالیکه میلیون‌ها نفر گرسته هستند ، ۶۰۰ میلیون نفر از چاقی رنج برده و ۱٫۳ میلیارد نفر دیگر نیز دچار اضافه وزن هستند . فائو هر ساله در تاریخ ۱۶ اکتبر ( ۲۴  مهرماه ) با برگزاری مراسم‌های با‌شکوهی روز جهانی غذا را که مقارن با سالروز تاسیس این سازمان بین‌المللی است ، در اقصی نقاط جهان گرامی می‌دارد . مراسم روز جهانی غذا در ۱۵۰ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران با حضور تمامی دست اندرکاران امر تولید غذا برگزار می‌شود و به همین دلیل نیز این رویداد یکی از شناخته شده‌ترین روزهای موجود در تقویم جشن‌های مهم سازمان ملل متحد به شمار می‌رود .