نوشیدنی های خوب و بد برای کودکان

نوشیدنی های خوب و بد برای کودکان

می خواهیم به شما بگوییم از انواع نوشیدنی هایی که به فرزندان خود می دهید ، کدام یک سالم تر و مقوی تر هستند و کدام یک را بهتر است حذف یا کم کنید .

باید توجه داشت این مطالب برای کودکان بالای یک سال است و کودکان زیر ۶ ماه باید فقط شیر مادر یا شیرخشک بخورند . کودکان ۶ تا ۱۲ ماه نیز می توانند در طول روز علاوه بر شیر مادر و تغذیه تکمیلی ، مقداری آب هم بنوشند . برای اینکه شیر گاو به فرزند خود بدهید ، باید تا سن یک سالگی صبر کنید . این نکته برای سلامت کودکان ، بسیار مهم است .

آب خالص

آب ، موجب تنظیم دمای بدن و آبرسانی به سلول های بدن می شود . این نوشیدنی خالص بدون اینکه قند یا کالری اضافه و مضری به بدن کودک برساند او را از انواع عفونت های ادراری و یبوست مصون می دارد .

آب طعم‌دار

آب طعم‌دار حاوی موادی است که شاید بدن کودک به آنها نیاز نداشته باشد . از جمله می توان به شکر یا شیرین کننده های مصنوعی
اشاره کرد .

منظور از آب طعم‌دار، نوشیدنی های متنوع است که شاید سرشار از ویتامین باشند یا حاوی مواد مضر همچون کافئین باشند . اگر می خواهید به فرزند خود آب میوه بدهید ، بهترین کار این است که آن را با آب خالص مخلوط کنید . اگر آب میوه آماده از مغازه می خرید ، مطمئن شوید که ۱۰۰ درصد طبیعی است و مواد شیرین کننده مصنوعی یا نگهداره های مضر در خود ندارد .

شیر گاو

شیر گاو یکی از بهترین و کامل ترین منابع کلسیم و ویتامین D است و پروتئین های مفید نیز دارد . کودکانی که روزانه نیم لیتر شیر گاو
می خورند از نظر کلسیم و ویتامین
D تأمین هستند . برای کودکان بالای یک تا دو ساله بهتر است شیر کامل مصرف کنید . برای کودکان بالای
دو سال نیز شیر کم‌چرب ، گزینه مناسب تری است . بیشتر از سه لیوان شیر در روز به فرزندان خود ندهید ، زیرا ممکن است سیر شوند و دیگر غذاهای خود را میل نکنند .

شیر بدون لاکتوز

شیرهای بدون لاکتوز نیز همچون شیر گاو، ویتامین و مواد معدنی مفید برای بدن کودک را در خود دارند . تنها فرق آنها نیز با شیر معمولی ، طعم شیرین تر آنها است .

شیر مادر

اگر پس از دو سالگی نیز همچنان دوست دارید به فرزندتان از سینه خود شیر دهید ، مانعی وجود ندارد . شیر مادر همیشه منبع بسیاری غنی از انواع ویتامین ها و پروتئین ها است . همچنین از نظر احساسی نیز فرزند را سیراب می کند زیرا به واسطه نوشیدن شیر ، در آغوش مادر است و به او نزدیکی بیشتری را حس می کند .

انواع لبنیات

همه انواع محصولات لبنیِ نوشیدنی نیز برای کودک مفید هستند . آنها نیز به طور عموم از شیر تهیه می شوند و همان مواد معدنی و ویتامین ها را در خود دارند . البته باید اشاره کنیم به اندازه خود شیر ، کلسیم ندارند .

باید توجه کرد که محصولات لبنی ، مانند : دوغ و کفیر ( نوشیدنی تخمیری ، حاصل از شیر و دانه‌های کفیر ) توسط باکتری های زنده
تهیه می شوند و به همین دلیل ، بدن کودک را در برابر باکتری های مُضر محافظت می کنند . البته میزان باکتری های محصولات مختلف ، متفاوت است . نوشیدنی های لبنی که شیرین هستند نیز شکر در خود دارند که چندان برای بدن مفید نیست .