۹ غذای خوشمزه که چند برابر شما را چاق می‌کند

۹ غذای خوشمزه که چند برابر شما را چاق می‌کند

سلامت نیوز : متاسفانه وقتی شما نوشیدنی‌های شیرین پر کالری مصرف می‌کنید ، مغزتان آن‌ها را به عنوان یک منبع کالری جامد به حساب نمی‌آورد . از این رو شما با گزینه سیری مواجه نمی‌شوید . این عامل خود می‌تواند دلیلی بر پر خوری نوشیدنی‌های قندی باشد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فردانیوز ، وقتی به همراه غذا نوشیدنی‌های قندی مصرف می‌کنید ، در واقع کالری بیش از اندازه نیازتان را وارد بدن خود می‌کنید . غذا‌هایی که می‌خورید ، می‌تواند اثرات متفاوتی بر وزن شما داشته باشند . به طور مثال خوردن آب کرفس و یا وعده‌های گوشتی به ویژه سینه مرغ با توجه به پروتئین بالایی که دارند در دراز مدت می‌تواند باعث کاهش وزن‌تان شود . همانطور که می‌دانید ما با مصرف مواد پروتئینی تا ساعت‌ها نیاز به خودن مجدد غذا پیدا نمی‌کنیم . این امر می‌تواند از پرخوری ما نیز جلوگیری کند . اما غذا‌هایی نیز وجود دارند که با مصرف آن‌ها دچار اضافه وزن می‌شویم . چرا که این گونه غذا‌ها با توجه به کالری بالایی که دارند می‌توانند بر افزایش وزن ما بسیار تاثیر گذار باشند . معمولا غذا‌هایی که با محصولات فراوری شده و تصفیه شده تهیه می‌شوند ، کالری بسیار بالایی دارند . از این رو مصرف آن‌ها می‌تواند تاثیر به سزایی بر افزایش وزن ما داشته باشد . در ادامه این مطلب شما را با ۹ نوع غذایی که با افزایش وزن رابطه مستقیم دارند ، آشنا می‌کنیم تا با دانستن این موارد از خوردن‌شان اجتناب کنید . در ضمن مواد غذایی که در ادامه درباره آن‌ها بحث می‌کنیم ، اگر از سبد غذایی روزانه‌مان حذف شوند ، بدنمان با کمبود مواد مغذی و تاثیرگذار روبه‌رو نخواهد شد .

چیپس سیب زمینی

سیب زمینی سرخ شده به نسب به چیپس‌های تهیه شده از سیب زمینی ، کالری بسیار کمتری دارند . علاوه بر این نمک زیاد موجود در چیپس‌های سیب زمینی باعث می‌شود که میل به خوردن چیپس دو چندان شود . البته مزه‌های مختلف و متنوع انواع چیپس‌ها نیز می‌تواند دلیلی بر پر خوری آن‌ها باشد . مطالعات متعددی که در این باره صورت گرفته ، ثابت می‌کند ؛ مصرف چیپس سیب زمینی با افزایش وزن رابطه مستقیم دارد . البته یک نکته جالب دیگر که در این باره مطرح می‌شود ، این است که مصرف چیپس سیب زمینی به همراه یک وعده غذای دیگر می‌تواند تاثیرات به مراتب بیشتری بر روی وزن داشته باشد . یک نکته بسیار تاسف بار درباره مصرف چیپس‌های سیب زمینی این است که آن‌ها می‌توانند باعث ایجاد سرطان شوند . چرا که برخی از چیپس‌های سیب زمینی دارای ماده‌ای به نام آکریل آمید هستند . از این رو با مصرف چنین چیپس‌هایی ماده شیمیایی خطرناکی، چون آکریل آمید را ناخواسته وارد بدن خود می‌کنیم . بد نیست بدانید آکریل آمید که یک ماده سرطان‌زا است ، از حرارت دادن کربوهیدرات‌ها به وجود می‌آید. معمولا این ماده در نان برشته شده ، ته دیگ‌ها و انواع چیپس‌ها یافت می‌شود .

نوشیدنی‌های قندی

بی‌شک نوشیدنی‌های قندی یکی از ناسالم‌ترین غذا‌هایی هستند که در زمین یافت می‌شوند . مصرف نوشیدنی‌های قندی علاوه بر اینکه با افزایش وزن رابطه مستقیم دارند ، می‌توانند مشکلات بهداشتی فراوانی را برای بدن ایجاد کنند . متاسفانه وقتی شما نوشیدنی‌های شیرین پر کالری مصرف می‌کنید ، مغزتان آن‌ها را به عنوان یک منبع کالری جامد به حساب نمی‌آورد. از این رو شما با گزینه سیری مواجه نمی‌شوید . این عامل خود می‌تواند دلیلی بر پر خوری نوشیدنی‌های قندی باشد . وقتی به همراه غذا نوشیدنی‌های قندی مصرف می‌کنید ، در واقع کالری بیش از اندازه نیازتان را وارد بدن خود می‌کنید . در نتیجه پس از مدتی با افزایش وزن روبه‌رو خواهید شد . اگر به صورت جدی برای کاهش وزن برنامه ریزی کرده‌اید ؛ بهتر است مصرف نوشیدنی‌های قندی را از سبد غذایی خود حذف کنید تا روزانه با انباشت کالری کمتری روبرو شوید و همچنین از مضرات مصرف نوشابه‌های قندی نیز در امان باشید . بیماری دیابت و انواع بیماری‌های قلبی تنها می‌تواند به خاطر مصرف بی رویه نوشیدنی‌های قندی در بدنتان ایجاد شود .

نان سفید

نان سفید بسیار تصفیه شده و اغلب دارای مقادیر زیادی شکر نیز است . متاسفانه این شاخص در سطح گلیسمی بالاست و می‌تواند سطح قند خون شما را نیز افزایش دهد . مطالعه‌ای که بر روی ۹۲۶۷ نفر صورت گرفت ، نشان داد ؛ مصرف دو تکه نان به وزن ۱۲۰ گرم در روز باعث افزایش ۴۰ ٪ وزن افراد و در نتیچه چاقی می‌شود . خوشبختانه ، بسیاری از جایگزین‌های سالم برای نان معمولی گندم وجود دارد که می‌تواند در سطح بازار تهیه کنید . یک مشکل دیگر استفاده از نان‌های گندم این است که همه آن‌ها دارای گلوتن هستند . برخی افراد به این ماده حساسیت دارند ، از این رو باید نان‌هایی را مصرف کنند که دارای گلوتن نباشند . معمولا کسانی که دچار بیماری سلیاک هستند ، نمی‌توانند مواد غذایی دارای گلوتن را مصرف کنند . از این رو این گونه افراد مجبور هستند از مواد غذایی استفاده کنند که دارای گلوتن نباشند .

آب نبات

معمولا آب نبات‌ها بسیار ناسالم هستند و آن هم به خاطر شکر و روغن اضافه‌ برای تهیه کردن‌شان است . آب نبات‌ها با توجه به کالری بسیار بالایی که دارند ، می‌توانند روی وزنتان بسیار تاثیر گذار باشند . در ضمن با توجه به موادی که از آن‌ها آب نبات می‌سازند ، ارزش غذایی آن‌ها از درجه پایینی نیز برخوردار است . به طور معمولا آب نبات‌های مخلوط با شکلات چیزی حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ کالری دارند . این میزان کالری در یک حجم کم از آب نبات می‌تواند زنگ هشداری باشد ، برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند ، اما علاقه بسیار زیادی به خوردن آب نبات و شکلات دارند . متاسفانه فراوانی و دسترسی آسان آب نبات‌ها باعث شده تا مردم رغبت زیادی برای مصرف آن داشته باشند . یکی دیگر از مشکلات مصرف آب نبات‌ها این است که این مواد به راحتی می‌توانند باعث پوسیدگی دندان‌ها و حتی ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه دیابت در انسان شوند . از این رو برای کم کردن وزن و برای دور شدن از مشکلات حاصل از مصرف آب نبات‌ها آن‌ها را از رژیم غذای خود حذف کنید . با حذف این خوردنی‌های جذاب مطمئن باشید بدن‌تان با کمبودی مواد مغذی روبه‌رو نخواهد شد . بهتر است به جای استفاده از آب نبات و شکلات ، از میوه‌های‌تر و یا خشک و حتی آجیل‌ها به عنوان میان وعده استفاده کنید .

آبمیوه‌های غیر طبیعی

تقریبا اکثر آب میوه‌هایی که در سوپر مارکت‌ها پیدا می‌شود ، دارای اسانس و انواع طعم دهنده‌ها است . از این رو شما با آب میوه کاملا طبیعی روبه‌رو نخواهید بود . در واقع آب میوه‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند با توجه به شیرین کننده‌هایی که درونشان است ، از کالری بسیار بالایی برخوردار هستند که در پاره‌ای از مواقع کالری درونشانان با نوشابه‌های قندی برابری می‌کند . پس با با این شرایط آب میوه‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند ، نمی‌تواند کاملا سالم و با ارزش غذایی بالا باشند . همچنین فیبردار نبودن آب میوه‌های که در سوپر مارکت‌ها عرضه می‌شود ، به تنهایی می‌تواند دلیلی بر طبیعی نبودنشان باشد . با این تفاسیر اگر شخصی قصد دارد وزن خود را کم کند ، باید از مصرف چنین آب میوه‌هایی صرف نظر کند تا به مشکل دچار نشود .

شیرینی و کیک‌ها

بی‌شک مصرف مواد قندی به ویژه شیرنی‌ها و کیک‌ها می‌توانند کالری بسیار زیادی را وارد بدنمان کنند . البته برای تهیه انواع شیرینی و کیک‌ها از روغن نیز استفاده می‌شود . استفاده از روغن برای تهیه انواع کیک و شیرینی باعث شده کالری موجود در این گونه مواد غذایی بیش از اندازه تصور باشد . از این رو شما با مصرف شیرنی و کیک با انبوهی از کالری مواجه خواهید شد که در صورت نسوزاندن آن‌ها به اضافه وزن دچار خواهید شد . البته در پاره‌ای از مواقع استفاده کردن از چربی‌های مصنوعی برای فراوری کیک و شیرینی می‌تواند سلامتی ما را به شدت تهدید کند . از این رو با افزایش سطح کلسترول بد خون نیز روبه‌رو می‌شویم . همچنین قند موجود در شیرنی و کیک‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را در انسان بالا ببرد . از دیگر مشکلات مصرف کیک و شیرنی این است که پس از مصرف ، ظرف کمتر از ۱ الی ۲ ساعت دوباره گشنگی به سراغ‌مان خواهد آمد . این عمل می‌تواند منجر به پرخوری ما شده و در نتیجه باعث اضافه وزن ما شود .

بستنی

با توجه به گرم شدن هوا بستی یکی از پر مصرف‌ترین مواد غذایی است که در سبد غذایی مردم لحاظ می‌شود . معمولا بیشتر اشخاص از بستنی به عنوان یک میان وعده استفاده می‌کنند . جالب است که بدانید روغن و قند موجود در بستنی علاوه بر ناسالم بودن ، کالری بسیار زیادی را وارد بدنمان کند . از این رو شما با مصرف بستنی به صورت روزانه حجم قابل ملاحضه‌ای از کالری را وارد بدن خود می‌کنید . اگر قصد لاغر شدن دارید ، باید بستنی را از رژیم غذایی خود حذف کنید و به فکر جایگزین‌های خنک و کم کالری‌تری باشید تا راحت‌تر بتوانید به کاهش وزن خود فکر کنید .

پیتزا

مصرف پیتزا در سراسر جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است . اما نباید از یاد برد پیتزا‌هایی که در خانه تهیه می‌شوند ، نسبت به پیتزا‌های که به صورت صنعتی تهیه می‌شوند از سلامت بیشتری برخوردار هستند . چرا که شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها در تهیه پیتزا از مواد کاملا بهداشتی و استاندارد استفاده نمی‌کنند . آنان برای کاهش هزینه‌ها از مواد کم کیفیت استفاده می‌کنند . همچنین فراورده‌های مورد استفاده در تهیه پیتزا خود می‌تواند عاملی برای ایجاد بیماری و حتی اضافه وزن باشد . از این رو اگر قصد خوردن پیتزا دارید ، آن را در خانه و با استفاده از مواد اولیه مرغوب تهیه کنید و با خیال راحت میل کنید . یک مشکل اصلی در هنگام خوردن پیتزا استفاده از سس است . همان طور که می‌دانید سس‌ها با توجه به میزان چربی بالایی که در خود دارند ، می‌توانند باعث افزایش وزنتان شوند .

چای و یا قهوه پر شیرین

نوشیدن چای و قهوه تقریبا در سراسر جهان مرسوم است . البته بسیاری از مردم این نوع نوشیدنی‌ها را با شکر و یا دیگر شیرین کنند‌ه‌های قندی مصرف می‌کنند تا از خوردن آن‌ها نهایت لذت را ببرند . از یاد نبرید که استفاده از شکر و یا قند برای شیرین کردن چای و قهوه می‌تواند کالری بسیاری زیادی به آن‌ها ببخشد . از این رو توصیه می‌شود ؛ به جای استفاده از شکر و یا قند از چند قطره عسل طبیعی استفاده کنید تا با کالری کمتری که عامل اصلی در افزایش وزن است مواجه شوید .