ارزش غذایی کره

ارزش غذایی کره

بسیاری از افراد ، کره را از سبد غذایی خود حذف کرده اند و اصلا از کره استفاده نمی کنند اما لازم است بدانید که کره غذایى ممتاز است که ارزش کالرى آن قابل توجه است .
صد گرم کره ۷۵۰ کالرى حرارت تولید مى کند . کره خام شاه روغن مواد چربى حیوانى است .
در بعضى از کشور ها در قانون مواد غذایى آنها براى کره مشخصاتى تعیین کرده اند از جمله در فرانسه چیزى باید به نام کره نامیده شود که از زدن خامه تازه یا از شیر به دست آید و ۸۲ درصد آن مواد چربى خالص باشد ( که گلبولهاى چرب کرم شیر است ) و در ۱۸ درصد بقیه آن نباید بیش از شانزده درصد آب باشد .
کره تازه به فراوانى دارای ویتامین « د » است . ویتامین « د » نقش مهمى در مبارزه با نرمى استخوان «راشیتیسم » به عهده دارد .

مصرف کره خام به چه کسانى تجویز مى شود ؟

هر کس از سلامت عادى برخوردار باشد باید هر روز حداقل بیست گرم کره خام مصرف کند حتى کسانى که نارسایى کبد دارند و یا از حیث روده ها دچار مشکل هستند
باید کره خام بخورند . کره را وقتى بپزند و به صورت روغن در آورند
 چون ویتامینهاى آن در اثر حرارت مى سوزد و از بین مى رود هضم آن ثقیل مى شود .

 کره براى این اشخاص توصیه نمى شود و نباید مصرف نمایند :
۱ –
 کسانى که چاق هستند و رژیمهاى خیلى سخت لاغرى را گرفته اند .
۲ –
 کسانى که میزان چربى خون آنها ( کلسترول ) بالا است زیرا کره اسید هاى چربى اشباع شده را که مولد کلسترول هستند به وجود مى آورد .
مصرف کره براى این اشخاص لازم است ؟
۱ –
 بچه ها که باید رشد بکنند .
۲ –
 مادران آینده . 
۳ –
 کسانى که کارهاى بدنى مى کنند .
۴ –
 کسانى که در نواحى سردسیر زندگى مى کنند .
کره وقتى داغ مى شود ثقیل الهضم مى شود زیرا مواد چربى کره تبدیل به آکرولئین مى شود .
کره را چگونه باید حفظ کرد ؟
کره را باید دور از نور و روشنایى نگهدارى کرد زیرا نور و روشنایى آن را خراب مى کند . پس باید آن را بسته بندى کرد و در کاغذ هاى سولفوریزه یا آلومینیومى حفظ کرد .
ظروف مسى یا آهنى براى کره خطرناک است و نباید کره را در ظروف مسى یا آهنى ریخت .
کره
 در مقابل هوا تند مى شود و علت تندى کره اسیدبوتیریک است که در آن پیدا مى شود و این اسید سم است . به همین علت است که توصیه مى شود به بچه ها کره تند ندهند . کره را در یخچال از درجه صفر تا ۱۰ مى توان حفظ کرد . کره را آب مى کنند و از آن روغن خوراکى تهیه مى کنند که مدتى طولانى بماند ولى چون روى آتش جوشیده است بسیارى از مواد زنده و حیاتى خود را از دست داده است .