با استاندارد کره پاستوریزه بیشتر آشنا شویم

با استاندارد کره پاستوریزه بیشتر آشنا شویم

طبق تعریف کمیسیون غذایی کدکس ، کره فرآورده چربی است، که فقط از شیر به دست می آید. هدف از کره زنی، تبدیل امولسیون چربی در آب (خامه) به امولسیون آب در چربی (کره) است.
فرآیند تولید کره، به دو روش سنتی و صنعتی انجام می شود. که روش صنعتی نیز به دو روش مداوم و غیر مداوم بخش می گردد، که روش مداوم آن، متداولتر است. در این روش، خامه در جدا کننده (سپراتور) از شیر کامل ، جدا می شود. خامۀ جدا شده، حاوی %۳۰ تا %۴۰ چربی است. چنانچه هدف تولید کره لاکتیکی باشد، از مخلوط محلول های آغازگر خاص، استفاده می شود. در صورت تولید کره شیرین، از خامه شیرین (بدون آغازگر) استفاده می شود. چربی شیر به دلیل دارا بودن خواص متمایز حسی، فیزیکی و شیمیایی و تغذیه ای از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است، که بر این مبنا، کره می تواند مورد تقلب قرار گرفته و در آن از چربی های غیر شیری استفاده شود. در بین فرآورده های چربی شیر، تقلب در کره با سایر روغن ها و چربی های در دست رس و ارزان با منشا گیاهی و ذخیره حیوانی، بدون آگاهی رسانی به مصرف کننده، به دلیل فواید اقتصادی که این تجارت ناصحیح به همراه دارد، مساله ای بسیار جدی است. برای آشنایی بیشتر خلاصه ای از استاندارد مربوط به کره پاستوریزه در ادامه آورده شده است.
(استاندارد ملی ایران شماره ۱۶۲)
کره از نظر منشا به دو دسته تقسیم می شود :
۱- کره با منشاء حیوانی که در تولید آن فقط از چربی شیر و یا فرآورده های پاستوریزه حاصل از شیر، مانند خامه استفاده می شود.
۲- کره با منشاء گیاهی که در تولید آن از انواع روغن ها و چربی های گیاهی خوراکی مجاز استفاده می شود.
کره براى اشخاص زیر توصیه نمى شود و نباید مصرف نمایند:
۱- کسانى که چاق هستند و رژیم هاى خیلى سخت لاغرى را گرفته اند.
۲- کسانى که میزان چربى خون آنها (کلسترول) بالا است زیرا کره حاوی اسیدهاى چربى اشباع شده که مولد کلسترول هستند، می باشد.
مصرف کره براى اشخاص زیر لازم است:
۱- بچه ها که در سنین رشد هستند.
۲- مادران آینده .
۳- کسانى که کارهاى بدنى مى کنند.
۴- کسانى که در نواحى سردسیر زندگى مى کنند.

ویژگی های حسی کره
رنگ کره باید به رنگ طبیعی بین رنگ سفید خامه ای تا زرد رنگ باشد و بدون هر گونه خال و لکه باشد. بافت کره باید یکنواخت بوده و به صورت دانه ای نباشد همچنین در هر مقطع از کره نباید قطرات آب و حباب های هوا دیده شود. کره باید دارای طعم (مزه و بو) طبیعی بوده و عاری از هرگونه طعم و عطر نامناسب و غیر طبیعی ، ترشیدگی ، تندی، پنیری و همانند آن ها باشد

نکات مهم در بسته بندی و نگهداری انواع کره:
۱- بسته بندی کره پاستوریزه (حیوانی) به رنگ نقره ای و انواع کره گیاهی(مارگارین) باید به رنگ طلایی باشد.
۲- انواع کره اعم از کره پاستوریزه (حیوانی) و کره گیاهی (مارگارین) برای سرخ کردن کاربرد ندارد و برای سرخ کردن فقط باید از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده نمود.
۳- کره نباید بوی نامطبوع داشته باشد.