بدترین و بهترین نوشیدنی‌‌ها در ماه رمضان

بدترین و بهترین نوشیدنی‌‌ها در ماه رمضان

یکی از مشکلات و نگرانی‌هایی که روزه‌ داران در فصول گرم سال با آن روبه رو می‌شوند ، کم آبی بدن و تشنگی بیش از حد به خصوص برای روزه اولی‌ ها است .
همان طور که می‌دانید مضرات کم‌آبی بدن آنقدر زیاد است که حتی ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد . برای تامین آب بدن و این که در ماه مبارک رمضان کم‌ تر احساس تشنگی کنید ، توصیه می‌کنیم حد فاصل بین افطار تا سحر میزان مایعات و نوشیدنی‌های بیشتری مصرف کنید . آب با دمای اتاق بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی
به حساب می‌آید ، اما علاوه بر آب نوشیدنی‌های مفید دیگری نیز برای پیشگیری از تشنگی وجود دارند . در این مقاله قصد داریم بهترین نوشیدنی‌‌ها در ماه رمضان را به شما پیشنهاد دهیم .

شربت خاکشیر

شربت خاکشیر یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع عطش و تامین آب بدن است . این نوشیدنی با ذخیره کردن آب درون دانه‌های خود ، دمای بدن را کاهش داده و به تدریج آب را به بدن می‌رساند ؛ در نتیجه احساس تشنگی را به تعویق می‌اندازد .

مواد لازم

آب

خاکشیر

شکر

گلاب

آلو بخارا

شربت آبلیمو

شربت آبلیمو کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه‌داران برطرف می‌کند . این شربت ، یک محلول فوق‌ العاده برای روز‌های گرم تابستان در هنگام روزه داری است .

عرق کاسنی

افرادی روزه داری که در طول روز خیلی احساس تشنگی می‌کنند ، می‌توانند هنگام سحر به جای آب ، از عرق کاسنی استفاده کنند .

تخم شربتی ، گلاب و عسل

تخم شربتی علاوه بر منبع غنی‌ای از کلسیم و پتاسیم ، برای جلوگیری از تشنگی و رفع عطش نیز بسیار مفید است . تخم شربتی‌ها را چند ساعت در آب خیسانده و با مواد لازم زیر نوشیدنی‌ ای مناسب برای افطار و سحری آماده کنید .

مواد لازم

تخم شربتی

گلاب

عسل

آبلیموی تازه

عرق بهار نارنج

عرق بیدمشک

دم کرده نعناع با شربت نعناع

دم کرده برگ خشک نعناع و ترکیب آن با عسل یا شربت نعناع ، برای رفع تشنگی بسیار مفید و یکی از بهترین نوشیدنی‌‌ها در ماه رمضان است . برای درست کردن شربت نعناع ، مقداری شکر و آب را به نسبت دو به یک بجوشانید سپس مقداری عرق نعناع و آب لیمو ترش به آن اضافه کرده و به صورت خنک بین افطار تا سحر میل کنید .

شربت سکنجبین خیار

یکی از معروف‌ترین شربت‌ها در طب سنتی ایران ، شربت سکنجبین خیار است . این شربت علاوه بر این که باعث افزایش نشاط می‌شود ، برای رفع عطش و تشنگی
بسیار مفید است .

مواد لازم

لیمو ترش

خیار رنده شده

عرق نعناع

سکنجبین به میزان شیرینی دلخواه

شربت زرد آلوی تازه با عسل

زرد آلوی تازه همراه عسل نیز برای رفع عطش بسیار موثر است . برای درست کردن این شربت می‌توانید از آب میوه طبیعی نیز استفاده کنید .

دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات

دم کرده لیمو عمانی نیز در ایام ماه مبارک رمضان علاوه بر رفع تشنگی ، باعث آرامش و خواب مناسب می‌شود .

 نوشیدن آب با یخ اگر چه دمای بدن را برای مدتی پایین می‌آورد ، اما باعث رفع عطش و تشنگی نمی‌شود ؛ بنابراین از نوشیدن آب یخ هنگام افطار و سحر پرهیز کنید . مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار نه تنها باعث رفع تشنگی نمی‌شود ، بلکه باعث تشدید تشنگی نیز می‌شود ؛ بنابراین از مصرف چای پررنگ و انواع قهوه و نوشیدنی‌های گازدار کافئین‌ دار پرهیز کنید . نوشیدن آب هنگام غذا موجب ترشح شیره گوارشی و آنزیم‌ های هضم غذا و در نتیجه موجب نفخ و درد شکم و اختلال در سیستم گوارشی می‌شود . مصرف سبزی و مواد غذایی فیبر دار در وعده‌های سحر و افطار بسیار توصیه می‌شود .