برای مقابله با مشکلات هاضمه ماست بخورید !

برای مقابله با مشکلات هاضمه ماست بخورید !

آیا ماست برای گوارش خوب است ؟

سلامت نیوز : ماست یکی از محصولات تهیه شده از شیر تخمیر شده است . این محصول لبنی حاوی باکتری‌ های زنده ای است که امتیاز مهمی برای هضم غذا محسوب می‌شوند .

تخمیر باکتری‌ ها در ماست چگونه است ؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ ، ماست تهیه شده از شیر پاستوریزه است که باکتری‌ هایی برای تخمیر به آن اضافه شده اند .

این باکتری‌ ها عبارتند از : استرپتُکُکوس ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بولگاریکوس . در یک گرم ماست ، حداقل ۱۰ میلیون باکتری وجود دارد . این باکتری‌ ها باید در
محصول نهایی زنده باشند . با یک بار مصرف ماست ، این باکتری‌ های زنده در رودۀ ما حضور پیدا می‌کنند و در آنجا فعالیت‌ های تخمیرشان ادامه پیدا می‌کنند که این فعالیت‌ ها به هضم غذا کمک می‌کنند .

برای حاصل شدن محصولی به نام ماست ، حضور این دو نوع باکتری ضروری است . به بیان دیگر ، شیر های تخمیرشده با انواع دیگر باکتری‌ ها ( مثلاً بیفیدوس ) نمی‌توانند ماست نام بگیرند .

نکته :

شیر سویا نمی‌تواند تبدیل به ماست شود زیرا باکتری‌ ها از لاکتوز برای تخمیر استفاده می‌کنند ، لاکتوز قندی است که در شیر سویا وجود ندارد .

برای مقابله با مشکلات هاضمه ماست بخورید !

با گذشت زمان ، کارآیی آنزیمی که باعث هضم لاکتوز می‌شود ، قندی که در شیر وجود دارد ، کم و کمتر می‌شود . به همین دلیل است که بسیاری از افراد بزرگسال و مسن
برای هضم شیر مشکل دارند و در نتیجه مصرف این محصول ( شیر ) برای بزرگسالان همراه برخی مشکلات نظیر درد های شکمی ، گاز ، نفخ و حتی اسهال خواهد بود .

بنابراین توصیه می شود که این افراد به مصرف ماست روی آورند . در واقع ، مصرف لبنیات باعث بروز این مشکلات نمی‌شود . این پدیده به حضور باکتری‌ هایی
نسبت داده می‌شود که به محض ورود به روده توسط بخشی از لاکتوز در فرآیند تخمیر روده‌ ای مصرف می‌شوند . از سوی دیگر ، ساختار ماست سرعت هضم و گوارش را
افزایش می‌دهد و به آنزیم‌ ها ، برای انجام مأموریت گوارش زمان بیشتری می‌دهد .

توجه داشته باشید که باکتری‌ ها ، که پروبیوتیک هم نامیده می‌شوند ، در موارد اسهال به جای شیر خصوصاً برای کودکان توصیه می‌شود . با کاهش خطرات سوءتغذیه ، معالجه سریع تر خواهد بود .

ماست ، با ارزش غذایی قابل توجه

ماست خواص غذایی بیشمار دیگری هم دارد . سرشار از پروتئین است ، ضمناً کلسیم ، فسفر و ریبوفلاوین ( ویتامین B2 که برای تبدیل مواد غذایی به انرژی ضروری است )
هم دارد .

و در آخر ، ماست مفید است !

علاوه بر طعم لذیذ و ساختار خوشایند ، تازگی ماست هم بسیار جذب کننده است .

برای تناسب اندام ، ماست را در الویت قرار دهید . البته ، ماست باید در چارچوب تغذیه‌ ای متنوع و متعادل قرار گیرد .