بهترین غذا‌ها برای دیابتی‌ها

بهترین غذا‌ها برای دیابتی‌ها

بسیاری از ما در ایام تعطیلات نگران افزایش میزان  قند و چربی در رژیم غذایی‌مان هستیم ، مسئله‌ای که بسیاری به خصوص مبتلایان به دیابت ، نه فقط در ایام عید و تعطیلات بلکه هرروز و با آن مواجه‌اند . هر ساله ۱/۵ میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت مبتلا می‌شوند که ۹۵٪ آن‌ها مبتلا به دیابت نوع دوم هستند که از رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک ناشی می‌شود . در دیابت نوع دوم پانکراس انسولین ترشح می‌کند اما بدن قادر نیست به درستی از آن استفاده کند و به جای تبدیل به انرژی به خون بازگردانده شده و باعث بالا رفتن قند خون می‌شود .

در حال حاضر ۶۰ دلیل برای ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم تشخیص داده شده است اما سبک زندگی نقش بسیار مهمی در پیشگیری و پیشرفت آن ایفا می‌کند .

غذا‌های مناسب برای افراد مبتلا به دیابت

دیابت در صورتیکه کنترل نشود می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی ، سکته ، کوری و نارسایی کلیه شود . رژیم غذایی در تنظیم قند خون بسیار موثر است ، افراد دیابتی باید در مصرف کربوهیدرات و چربی و غذا‌های پر‌کالری مثل کیک و شیرینی دقت کنند . در تحقیقات انجام شده توسط محققین پژوهشکده دیابت نیاز به حذف برنج و سیب زمین از
رژیم غذایی نیست بلکه این رژیم بر کنترل وعده‌های غذایی و مصرف غذا‌های سالم در سه وعده غذایی تمرکز دارد . سعی کنید برنامه غذایی خود را به طور منظم تنظیم کنید و راس ساعات معین غذا بخورید .

پروتئین‌های بدون چربی

پروتئین‌های بدون چربی مثل مرغ ، بوقلمون ، ماهی و تکه‌های بی چربی گوشت گاو را در رژیم غذایی خود قرار دهید . توصیه می‌شود که در هفته حداقل دو مرتبه ماهی مصرف کنید ، ماهی تن ، ماهی روغن و لوزی ماهی نسبت به گوشت قرمز و گوشت طیور چربی کل ، چربی اشباع و کلسترول کمتری دارند .

کربوهیدرات‌های سالم

برنج قهوه‌ای و اسپاگتی‌های سبوس‌دار انتخاب‌های سالمی دارای آنتی اکسیدان و فیبر هستند . کربوهیدرات‌های پیچیده به دلیل ساختاری که دارند دیرتر هضم می‌شوند پس قند خون را مانند کربوهیدرات‌های ساده سریع بالا نمی‌برند . حبوبات با اندیس گلایسمی یا شاخص گلوکز کم یکی از بهترین غذا‌ها برای مبتلایان به دیابت محسوب می‌شوند .

جو ، بلغور ، آرد کامل و نخود از دیگر کربوهیدرات‌های پیچیده هستند که می‌توانید مصرف کنید . سیب زمینی ، ذرت و کدو حلوایی و موز هم گزینه‌های خوبی هستند اما باید در میزان مصرفشان دقت کنید .

میوه و سبزیجات

این موادغذایی از آنجایی که دارای فیبر بالایی هستند به شما احساس سیری می‌دهند ، سبزیجات سبز مثل اسفناج ، بروکلی ، کلم بروکسل ، کاهو و سبزیجات دیگری مثل
چغندر ،  فلفل دلمه‌ای و گل کلم انتخاب‌های مناسبی هستند .

آبمیوه‌ها ممکن است سالم به نظر برسند اما مقدار زیادی شکر دارند به جای مصرف اسموتی ، آبمیوه‌ و کنسرو‌های شیرین ، ویتامین‌های مورد نیازتان را از میوه‌های تازه
دریافت کنید . در صورتیکه می‌خواهید حتما به شکل مایع آن‌ها را مصرف کنید ، میوه‌ها را با  آب رقیق کنید یا نوشیدنی‌های بدون شکری مثل چای سیاه، چای سبز ، انواع دمنوش‌‌های گیاهی را جایگزینشان کنید .

چربی‌های مفید

آجیل‌ها ( به خصوص گردو و بادام ) و تخمه‌ها ( تخم کدو و آفتابگردان ) می‌توانند با کاهش سطح کلسترول خون از بیماری‌های قلبی جلوگیری کنند . البته لازم به ذکر است که در مصرف آن‌ها نباید زیاده‌روی کنید چون آجیل‌ها پر‌کالری هستند . آووکادو ، زیتون ، روغن زیتون و ماهی‌های روغنی مثل سالمون ، ساردین ، تن که دارای مقادیر بالای امگا ۳
هستند ، از گزینه‌های مناسب دیگر به‌شمار‌ می‌روند .

لبنیات

مصرف شیر کم چرب بدون قند اضافه ، ماست و پنیر می‌تواند مفید باشد . ماست ساده بدون قند را با میوه‌ها مخلوط کنید و بخورید .