به بهانه روز درختکاری

به بهانه روز درختکاری

درخت مظهر زیبایی و حیات و یکی از زیباترین و پرثمرترین نعمت های بیکران خداوند است که بخش مهمی از نیاز های انسان را برآورده می سازد .

در ایران ، از ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان ” هفته منابع طبیعی ” نام گذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند ” روز درختکاری ”  است .
در این هفته ، نهال انواع درختان ، متناسب با شرایط جوی ایران توسط شهرداری بین مردم توزیع می شود و شیوه های کاشت درخت به علاقه مندان آموزش داده می شود .
آن چه اهمیت درختکاری را در ایران دو چندان کرده است ، شرایط آب و هوایی خشک و کم باران اغلب مناطق کشور است . با کاشت درختان سازگار با این وضعیت جوی ،
می توان محیط زیست را لطیف و با طراوت کرد . طبیعت و فضای سبز وسیله ای برای بقای بشری و حفظ زیبایی شهر است و به عنوان میراثی ارزشمند به همه انسان ها
تعلق دارد 
.

درختکاری در ایران دارای پشتوانه ای از علایق ملی و سنت تاریخی است ، تاریخ نشان می دهد که ایرانیان باستان ، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می گذاشتند علاوه بر این درختکاری با اعتقادات مذهبی مردم نیز پیوند دارد ، تاحدی که کاشت درخت نوعی عبادت محسوب می شود .

درختکاری یکی از سنن پسندیده در اسلام است که به کرات نسبت به آن در روایات تاکید شده است . قرآن کریم در بیش از بیست آیه به راز رویش گیاهان اشاره می کند .
پیامبر ( ص ) هم چنین فرمودند : هر که نهالی بکارد ، خداوند به مقدار میوه‏ای که از آن درخت به دست می ‏آید ، در نامه اعمال او پاداش می ‏نویسد .
با توجه به به این که گیاهان ، خصوصاً درختان هم در فرهنگ و هم در فرامین دینی ملل مختلف ، جایگاه خاصی داشته است
 .

اما متاسفانه از زمانی که بشر بدون توجه به اندوخته های دینی و فرهنگی خود ، تنها به قصد تسلط بر طبیعت و استفاده هر چه بیشتر از آن برای منافعش گام برداشت ،
تخریب این نعمت الهی روز به روز افزایش یافت و به موجب آن ، بشر هر روز با مشکلات زیست محیطی بیشتری روبه رو است . مطالب یاد شده به روشنی ،
وظیفه تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود ، خصوصاً جنگل ها و مراتع و هم چنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی ، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی ، مشخص می کند . بطور خلاصه روز درختکاری مناسبتی که به یادمان می آورد ، هر یک از ما در داشتن زمینی سبزتر سهمی داریم .

درخت یکی از زیبا ترین مظاهر خلقت و جلوه ای از تجلیلات آفریدگار عالم است ، که از دانه ای متولد می شود . دانه ای که زیر خروار ها خاک جوانه می زند
و خود را از بین سنگ ها برون می آورد و با آب و نور و آفتاب جان می گیرد . زمین همچو مادری مهربان و دلسوز دانه ها رو در آغوش گرم خود رشد می دهد تا بزرگ و تنومند شود .

امام صادق ( ع ) : زراعت کنید و درخت بکارید به خدا قسم هیچ کاری از کارهای مردم حلال تر و پاکیزه تر از آن وجود ندارد .