به بهانه ۱۳ آبان روز دانش آموز / تغذیه دانش آموزان در مدرسه چگونه باشد ؟

به بهانه ۱۳ آبان روز دانش آموز / تغذیه دانش آموزان در مدرسه چگونه باشد ؟

ثابت شده است که بچه هایی که صبحانه می‌خورند در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و قدرت یادگیری شان بالاتر است . صبحانه نمی‌خورند حافظه کوتاه مدت شان صدمه می‌بیند و تمرکزشان در کلاس کم است . صبحانه باید قندهایی که به صورت فوری جذب می‌شوند مانند آب میوه ها ، عسل و مربا و همچنین مواد قندی را که دیرتر جذب می‌شوند مانند نان و کیک صبحانه دارا باشد .

 توصیه هایی برای صبحانه :

یک لیوان یا یک دوم لیوان آب میوه به اضافه نان به مقداری که اشتها دارند همراه با پنیر یا شیر و یکی دوبار در هفته استفاده از خامه ، کره و مربا است . ارزش غذایی پنیر از خامه و کره بیشتر است . گاهی استفاده از غلات صبحانه همراه با یک لیوان شیر هم میتواند مفید باشد .

بچه هایی که نسبت به شیر حساس هستند بهتر است حتما پنیر مصرف کنند . حتی می‌توان از ماست چکیده و سفت هم به عنوان صبحانه استفاده کرد .

بچه ها در روزهایی که ورزش دارند باید صبحانه بیشتری بخورند و یا یک میان وعده مانند نان و پنیر و گردو همراه داشته باشند . حتی می‌توانند از بعضی کیک ها و کلوچه ها به خصوص آنهایی که مغز گردو دارند استفاده کنند . دکتر کیمیاگر توصیه می‌کنند ، بچه ها هنگام صرف صبحانه یا میان وعده به هیچ وجه ازچیپس یا پفک استفاده نکنند .

برای بچه ها یک برنامه متنوع صبحانه داشته باشید و از خودشان هم کمک بگیرید تا صبحانه خوردن برایشان جذاب شود .

برای تهیه میان وعده ای که در مدرسه همراه می‌برند از پیش برنامه ریزی کنید . از پیش مواد غذایی را به صورت عمده تهیه کنید . کلی خرید کردن هم ارزان تر است و خیال تان هم از بابت مواد اولیه راحت خواهد بود .

هر شب یک مدت زمان خاص را به تهیه و آماده کردن میان وعده روز بعد اختصاص دهید .

میوه ها را هم در این میان وعده در نظر بگیرید . تنوع غذایی را رعایت کنید .

 کودکان از خوردن غذاهایی که خودشان درست کرده اند لذت می‌برند . اجازه بدهید آنها هم در این کار کمک کنند .

یک بسته نایلون فریزر تمیز برای بسته بندی این میان وعده ها کنار بگذارید .

اگر تصمیم به درست کردن غذاهای جدید دارید حتما از از پیش از کودک بخواهید تا آن را بچشد و اگر دوست داشت برایش تهیه کنید .

اگر سیب پوست کنده به کودک خود می‌دهید سطح آن را با کمی‌آب و آب لیمو اسپری کنید تا در زمان مصرف در مدرسه سیاه نشود .

اگر به کودک تان پول برای خرید کردن از مغازه ها نمی‌دهید خودتان چند مدل بیسکویت یا کیک سالم تهیه کنید و به او بدهید تا همراه ببرد .

سعی کنید سالاد و گوجه فرنگی را آخر از همه به ساندویچ اضافه کنید و زیاد فشار ندهید تاله نشود و خمیر نان را شل نکند .

بهترین میان وعده یک لقمه نان و پنیرو سبزی یا گردو یا نان و کتلت و کوکوی خانگی است . درهر حالت بهتر است از کالباس یا سوسیس برای تغذیه کودکان استفاده نشود .

خرید از بوفه با توجه به این که در بیشتر بوفه های مدارس غذاهای آماده با سوسیس و کالباس ارائه می‌شود ، مناسب نیست . در صورت سالم بودن غذاهای خانگی این بوفه ها کودک می‌تواند گاهی از غذاهای بوفه استفاده کند .

هر چند وقت یک بار کیف فرزندتان را به طور کامل خالی و تمیز کنید تا بقایای غذاهای مانده در کیف یا خرده های ساندویچ موجب آلودگی کیف نشود .