به بهانه ۱۱ خرداد روز جهانی شیر / ۲۶ فایده نوشیدن روزانه شیر برای سلامتی

به بهانه ۱۱ خرداد روز جهانی شیر / ۲۶ فایده نوشیدن روزانه شیر برای سلامتی

خواص شیر از شیر مادر گرفته تا شیرهای دیگر مانند شیر گاو ، شیر بز و غیره . تقریبا برای تمامی افراد شناخته شده است . محبوب‌ترین شیر پستانداران ، شیر گاو است .
انواع دیگر شیر شامل شیر بز ، شیر شتر ، شیر گوسفند و غیره می‌شود . شیر به دلیل داشتن خواص مفید برای سلامتی ، به یک نوشیدنی محبوب تبدیل شده است .

مواد موجود در شیر برای رشد و بهبود عملکرد بدن مورد نیازند . شیر ، کلسیم دارد و به منبع کلسیم معروف است . به همین دلیل ، برای کودکان بسیار اهمیت دارد زیرا به رشد آنها کمک می‌کند . درحال‌حاضر ، برندهای تجاری مختلفی از شیر وجود دارد که معمولا همان شیر گاو با بسته‌بندی و طعم‌های مختلف است . شیرهای شکلاتی ، ساده و میوه‌ای محبوبیت بسیاری دارند .

شیر را می‌توان به همان صورت شیر تازه یا فرآورده‌های گرفته شده از شیر مصرف کرد . فرآورده‌های شیری شامل شیر خشک ، شیر عسل ، شیر UHT ( فرادما ) ، ماست  ، پنیر ، شیر پاستوریزه و شیر اسکیم ( شیر بدون چربی ) می‌شود . انواع مختلف محصولات لبنی در بازار موجودند و شما می‌توانید آنها را بر اساس قیمت انتخاب کنید . برخی فواید نوشیدن روزانه شیر در این‌جا آمده است :

۱ .سموم بدن را خنثی می‌کند .

معمولا ، سموم بدون این‌‌که متوجه شویم از محیط یا غذاهای ناسالم وارد بدن می‌شوند . نخستین فایده نوشیدن روزانه شیر ، خنثی کردن سموم بدن است . سمومی که وارد بدن می‌شوند بسیار خطرناکند زیرا می‌توانند باعث سلامتی را مختل کنند . بنابراین ، برای از بین بردن سموم می‌توانید هر روز شیر بنوشید .

۲ . باعث تقویت استخوان و دندان می‌شود .

استخوان‌ ها و دندان‌ ها دو عضو مهم بدن هستند . استخوان‌ ها در انجام فعالیت‌ ها و حرکت کردن به فرد کمک می‌کنند . شیر باعث سلامت دندان‌ ها نیز می‌شود بنابراین عمل گوارش ، سالم‌ تر شده و ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در غذا به خوبی جذب بدن می‌شوند . اما متاسفانه با بالا رفتن سن ، از تراکم و قدرت استخوان‌ ها و دندان‌ ها کاسته می‌شود زیرا کلسیم – ماده مهم در حفظ تراکم و قدرت استخوان‌ ها و دندان‌ ها – از طریق ادرار دفع می‌شود .

بنابراین به دلیل خواص شیر برای سلامتی ، نوشیدن روزانه آن را در برنامه خود بگنجانید زیرا باعث استحکام استخوان‌ ها و دندان‌ ها شده ، تراکم آنها را حفظ می‌کند و از مشکلات مربوط به استخوان و دندان جلوگیری می‌کند . نوشیدن شیر یا فرآورده‌ های آن ، به تامین نیاز بدن به کلسیم کمک می‌کند . خوب است بدانید که خوردن شیر ، خطر و عوارض جانبی ندارد مگر برای افرادی که لاکتوز را تحمل نمی‌کنند . این افراد می‌توانند شیر بز مصرف کنند .

۳  . به بهبود رشد کودک کمک می‌کند .

همان‌ گونه که در بالا گفته شد ، یکی از فواید نوشیدن روزانه شیر ، بهبود رشد استخوان و دندان‌ ها به ویژه برای کودکان است زیرا در این سنین ، رشد بدن بسیار خوب است .
با نوشیدن روزانه شیر ، نیاز بدن به کلسیم تامین شده و رشد فرد بهبود می‌یابد . کودکانی که به کمبود کلسیم دچارند ، معمولا رشد کندی دارند . شیر ، در افزایش حافظه نیز نقش دارد بنابراین مصرف آن برای کودکان بسیار مفید است .

۴ . انرژی بدن را تامین می‌کند .

شیر ، علاوه بر کلسیم ، کالری نیز دارد . اگرچه بیشتر افراد معمولا از کالری پرهیز می‌کنند زیرا می‌تواند باعث بالا رفتن وزن شود اما بدن به کالری به عنوان یکی از منابع انرژی نیاز دارد . اما در مصرف کالری ، باید بسیار دقت کرد زیرا کالری زیاد خوب نیست و باعث چاقی می‌شود .

۵ . برای زیبایی خوب است .

افرادی که از مشکلات پوستی به ویژه خشکی پوست رنج می‌برند می‌توانند برای حل مشکل خود از شیر استفاد کنند . شیر می‌تواند پوست را هیدراته و همچنین نرم‌ تر و روشن‌ تر کند . بنابراین تعجبی ندارد که در بسیاری از اسپاها یا اسکراب‌ ها از شیر خالص استفاده می‌شود . شیر، دارای آنتی اکسیدان است که می‌تواند پوست را سالم‌تر و در برابر رادیکال‌ های آزاد ، مقاوم تر کند .

پوست ، نخستین محل ورود رادیکال‌های آزاد است . بنابراین اگر می‌خواهید از پیری جلوگیری کنید ، نیازی نیست محصولات ضد پیری گران قیمت بخرید ، کافیست روزانه شیر بخورید .

۶ . فشار خون را کنترل می‌کند .

یکی دیگر از فواید نوشیدن روزانه شیر برای سلامتی این است که شیر می‌تواند فشار خون را مخصوصا در افرادی که فشار خون بالا یا پایین دارند کنترل کند . این نتایج از یک تحقیق اسپانیایی که روی ۵۰۰۰ نفر انجام شد به‌دست آمده است . خطر پرفشاری خون در افرادی که هر روز شیر می‌خورند ، ۵۴ درصد از افرادی که نمی‌خورند پایین‌تر است .

۷ . به باروری کمک می‌کند .

این گفته بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد امریکاست که نشان می‌دهد افرادی که شیر پر چرب می‌خورند ، نسبت به افرادی که یک بار در هفته شیر می‌خورند ، تا ۲۵ درصد کمتر با مشکلات باروری مواجه می‌شوند .

۸ . به کاهش وزن کمک می‌کند .

افرادی که شیر می‌خورند چاق می‌شوند ؟ اگر این تفکر را دارید کاملا در اشتباهید . تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که منظم شیر می‌خورند ، راحت‌تر وزن کم می‌کنند . زیرا شیر دارای مواد مغذی است که به شما حس سیری داده و از پرخوری شما جلوگیری می‌کند . بنابراین با این خاصیت شیر می‌توانید از پرخوری و چاقی خود جلوگیری کنید . کالری یک لیوان شیر ، با کالری یک بشقاب برنج برابر است ، بنابراین منبع خوبی از انرژی است .

۹ . استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد .

اگر به دلیل مشکلات کاری ، فشار رییس در محل کار ، مشکل داشتن با همکاران یا خانواده ، تحت فشار و استرس هستید ، می‌توانید آن را با خوردن شیر گرم کاهش دهید . ثابت شده است که پروتئین و لاکتیوم موجود در شیر ، فشار خون را پایین آورده و هورمون‌های ایجاد‌کننده استرس و افسردگی را متعادل می‌کند و با این کار ، مغز به آرامش می‌رسد .

۱۰. باعث حفظ و ساخت عضله می‌شود .

پروتئین شیر بالاست و برای سلامت و قدرت عضله مفید است . بنابراین تعجبی ندارد که ورزشکاران هر روز شیر می‌خورند . پروتئین موجود در یک لیوان شیر ، حدود ۸.۱ میلی‌ گرم است و این مقدار برای تامین نیاز روزانه پروتئین کافی است . بنابراین اگر بدنی ایده‌آل و سالم مانند بدن ورزشکاران می‌خواهید ، در مصرف روزانه شیر تردید نکنید .

۱۱ . سلامت موها را حفظ می‌کند .

هیچ کس نمی‌خواهد مشکلات مربوط به مو مانند ریزش مو داشته باشد . با خوردن روزانه شیر می‌توانید سلامت مو را حفظ کرده و از ریزش آن جلوگیری کنید . زیرا ویتامین‌های موجود در شیر مانند ویتامین A و ویامین B۶ برای مو مفیدند . این ویتامین‌ ها در کنار پتاسیم موجو د در شیر، باعث حفظ سلامتی شما می‌شوند .

۱۲ . برای بارداری مفید است .

دوران بارداری زمانی است که باید نیاز جنین به مواد مغذی را تامین کنید . این نیاز با خوردن روزانه شیر تامین می‌شود زیرا شیر دارای کلسیم و پروتئین است که برای بارداری مفیدند .

۱۳. باعث افزایش هوش می‌شود .

شیر ، خواص زیادی دارد ، یکی از آنها افزایش هوش است . منیزیم موجود در شیر به بالا رفتن هوش کمک می‌کند . بر اساس تحقیقات انجام شده ، این ماده در افزایش هوش کودکان و جلوگیری از فراموشی در بزرگسالان نقش دارد .

۱۴. از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند .

مواد مغذی موجود در یک لیوان شیر ، سلامت روده بزرگ را حفظ کرده و از ابتلای آن به سرطان جلوگیری می‌کند . بنابراین خوردن روزانه شیر را شروع کنید .

۱۵ . برای سلامت چشم مفید است .

میزان ویتامین A و ویتامین B۶ در یک لیوان شیر ، بالاست . با خوردن روزانه شیر می‌توانیم سلامت چشم خود را حفظ کرده و از مشکلات مربوط به آن جلوگیری کنیم .

۱۶. خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد .

مطالعه انجام شده در دانشگاه کاردیف ، یکی از دانشگاه‌ های برتر بریتانیا ، نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه شیر می‌تواند کلسترول بد را پایین بیاورد و در نتیجه خطر بیماری های خطرناک مانند سکته و حمله قلبی را کاهش دهد .

۱۷. خطر دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد .

مطالعه‌ای که در ۲۰۰۵ در حوزه سلامت انجام شد نشان داد مردانی که به طور منظم شیر کم چرب می‌خورند نسبت به مردانی که شیر نمی‌خورند ، کمتر در معرض دیابت نوع دوم قرار می‌گیرند . مطالعه‌ انجام شده بر ۳۷۰۰۰ زن بزرگسال ، نشان می‌دهد زنانی که به طور منظم شیر کم چرب می‌خورند ، کمتر در معرض دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرند .

۱۸. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش می‌دهد .

این مورد ، بر اساس مطالعه‌ انجام شده در حوزه سلامت در نروژ ، بیان می‌شود . از میان ۴۵۰۰۰ شرکت‌کننده در این مطالعه ، زنانی که از کودکی عادت خوردن شیر داشتند و این عادت تا بزرگسالی هم با آنها همراه بود ، در برابر سرطان سینه مقاوم‌تر بودند .

۱۹ .خواب را بهبود می‌بخشد .

شیر دارای ماده‌ای است که می‌تواند هورمون ملاتونین که باعث خواب آلودگی در انسان می‌شود را تحریک کند . به همین دلیل ، افرادی که شیر ، به ویژه شیر گرم می‌خورند ، سریع‌تر به خواب می‌روند .

۲۰ . سموم موجود در غذا را خنثی می‌کند .

شیر می‌تواند سموم موجود در غذا مانند فلزات ، کادمیوم و قلع که توسط بدن جذب می‌شوند را خنثی کند . معقول به نظر می‌رسد زیرا همیشه هشدار داده می‌شود که دارو را با شیر نخورید . اگرچه کاملا درست نیست اما برخی مواد دارویی مانند تتراسایکلین ( مانند داکسی سایکلین و مینوسایکلین ) و برخی فلوروکینولون‌ها ( به ویژه سیپروفلوکساسین و نورفلوکساسین ) ، اگر با شیر خورده شوند ، خاصیت خود را از دست می‌دهند .

۲۱ . کلسیم بدن را تامین می‌کند .

شیر بهترین منبع کلسیم است که می‌تواند نیاز بدن ما را به این ماده‌ی معدنی تامین کند . کلسیم از بدن در برابر بیماری‌های مزمنی مانند سرطان ، کاهش تراکم استخوانی ، ناراحتی‌های آرتریتی ، سردردهای میگرنی و چاقی کودکان محافظت می‌کند . کلسیم همچنین به خلاص شدن از چربی‌های اضافی و کاهش وزن کمک می‌کند . کلسیم ماده‌ی معدنی بسیار ضروری در تولید ماده‌ی استخوانی است و اندازه‌گیری غلظت مواد معدنی استخوان معمولا بسیار متکی بر کلسیم است که به عنوان حامی اصلی ساختار بدن ما به شمار می‌رود . این ، سریع‌ترین ، کم هزینه‌ترین و در دسترس‌ترین منبع کلسیم موجود در بازار است .

۲۲ . از دندان‌ها مراقبت می‌کند .

تشویق کودکان و نوجوانان به نوشیدن شیر برای آن‌ها سلامت دندانی بی‌نظیری به همراه خواهد داشت ، چون از سطح مینای دندان در برابر مواد اسیدی محافظت می‌کند . نوشیدن شیر به خاطر انرژی گرفتن و تامین سلامتی از میزان مصرف نوشابه‌های مختلف توسط کودکان کم می‌کند و در نتیجه خطر پوسیدگی دندان و ضعف لثه‌ها کاهش پیدا می‌کند .

 ۲۳ . آب از دست رفته‌ی بدن را جبران می‌کند .

مایعات بخش جدایی ناپذیری از بدن انسان هستند و بدن نیاز دارد مرتبا آبی را که در بدن مصرف می‌شود جبران کند . آب برای رشد بچه‌ها حیاتی است و آن‌ها باید حداقل شش تا هشت لیوان مایعات در روز بنوشند . شیر حاوی مقدار خوبی از مولکول‌های آب است و سوای خود آب آشامیدنی بهترین مایع برای جبران آب از دست رفته‌ی بدن به حساب می‌آید . آب بیش از ۸۰٪ وزن بدن ما را تشکیل می‌دهد و تعادل مایعات در بدن برای هر فرایندی که در بدنمان رخ می‌دهد ضروری است . به همین خاطر است که دی‌هیدراته شدن بدن مشکلی بسیار جدی و خطرناک به حساب می‌آید ، چون تمام عملکردهای متابولیک‌مان را تهدید می‌کند . بنابراین ، اگر آب پیدا نکردید ، یک لیوان شیر بنوشید !

۲۴ . میزان مصرف ویتامین‌ها را افزایش می‌دهد .

مطابق پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه‌ی پزشکی ، نوشیدن شیر به نحو چشمگیری میزان مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی ما را افزایش می‌دهد .

شخصی که یک پاکت کامل شیر در روز مصرف می‌کند احتمال برآورده کردن نیاز کلسیم روزانه‌اش دو برابر می‌شود ، در صورتی که شخص دیگری که یک قوطی نوشابه‌ی گازدار می‌نوشد ممکن است در واقع سطح کلسیم بدنش را تا یک سوم کاهش دهد . کلسیم ، به همراه تمام مواد معدنی حیاتی دیگر، برای رژیم روزانه‌ی ما و به منظور تضمین عملکرد صحیح هر بخشی از بدن‌مان ضروری هستند .

۲۵ . اسیدیته‌ی بدن را کاهش می‌دهد .

مصرف فراورده‌های لبنی می‌تواند به کاهش اسیدیته‌ی بدن نیز کمک کند . نوشیدن شیر سرد باعث می‌شود که بدن از اسیدیته‌ای که ممکن است به آن دچار شده باشد رها شود .

۲۶ . یک غذای کامل است .

شیر حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری است که بدن شما را متناسب ، سالم و قوی نگه می‌دارد . یک لیوان شیر حاوی ویتامین A و ویتامین B است که برای قدرت بینایی خوب است و تعداد سلول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد ، همین طور حاوی کربوهیدرات است که برای شادابی و پر انرژی بودن مفید است و پتاسیم که برای عملکرد درست اعصاب خوب است ، منیزیم برای عملکرد عضلات ، فسفر برای آزادسازی انرژی و پروتئین برای ترمیم و رشد بدن . این ماده همچنین عملکرد بدن‌تان را در عین افزایش سن به مانند روزهای جوانی حفظ می‌کند .

شیر یعنی زندگی . زندگی را از خود و فرزندانمان دریغ نکنیم .

 ۱۱ خرداد روز جهانی شیر گرامی باد .