به بهانه ۲۰ اکتبر روز جهانی مبارزه با پوکی استخوان

به بهانه ۲۰ اکتبر روز جهانی مبارزه با پوکی استخوان

پوکی استخوان چیست ؟

پوکی استخوان ( Osteoporosis ) بیماری شایعی است که باعث ضعیف شدن استخوان ها شده و خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد . زمانی که شما دچار
پوکی استخوان هستید ، با افتادن های عادی و یا ضربه های معمولی و یا در مراحل شدید حتی با یک سرفه ممکن است استخوان های شما بشکند . شکستگی های مربوط به
پوکی استخوان ، معمولا در لگن ، مچ دست و ستون فقرات رخ می دهد . استخوان بافتی زنده در بدن بوده که دائما جذب و جایگزین می شود . پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تولید استخوان های جدید با مرگ استخوان های قدیمی برابر نمی باشد . پوکی استخوان ، در زنان و مردان و همه نژاد های مختلف انسان ها را رخ می دهد با اینحال افراد
سفید پوست و زنان آسیایی در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند . داروها ، رژیم غذایی سالم و ورزش می توانند در پیشگیری و درمان این بیماری کمک نمایند .

علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان معمولا در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد و علایم آن کم کم بعد از اینکه بیماری پیشرفت کرد خود را نشان می دهند ، بعضی از علائم شایع شامل :

درد مفاصل

مشکل در ایستادن

مشکل در راست نشستن

کوتاه شدن قد در گذر زمان

آسان شکستگی استخوان با ضربات کم شدت

هرچند پوکی استخوان ، بخودی خود دردناک نبوده ، اما شکستن استخوان در اثر پوکی استخوان دردناک می باشد ، معمول ترین شکستگی استخوان در این بیماری شکستن استخوان های ستون فقرات می باشد .

دلایل ابتلا به پوکی استخوان و افراد در خطر پوکی استخوان

همانطور که گفتیم پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تولید استخوان های جدید با مرگ استخوان های قدیمی برابر نمی باشد ، در این حالت تراکم استخوان شما کاهش یافته و شما دچار این بیماری می شوید . عواملی که در ابتلا به این بیماری نقش ایفا می کنند ، شامل پنج دسته خطرات و عوامل تغییر ناپذیر ، سطح هورمونی ، عوامل تغذیه ای ، مصرف داروهای استروئیدی و سایر دارو ها و سبک زندگی می شوند .

خطرات و عوامل تغییر ناپذیر و پوکی استخوان

جنسیت شما : زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به این بیماری هستند .

سن : افراد مسن بیشتر از دیگران در خطر این بیماری می باشند .

نژاد : افراد سفیدپوست و همچنین آسیایی ها در خطر بیشتری قرار دارند .

سابقه خانوادگی : ابتلا پدر و مادر و خواهر و بردار به پوکی استخوان خطر ابتلای شما را نیز افزایش می دهد .

جثه شما : افرادیکه جثه کوچکی دارند در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قرار دارند ، چراکه ممکن است ساخت استخوان در این افراد کم تر باشد .

 سطوح هورمونی و پوکی استخوان

هورمون های جنسی ، کاهش سطح هورمون استروژن در یائسگی یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به پوکی استخوان می باشد . همچنین سطح استروژن در خانم ها هنگام درمان
با بعضی از شیوه های درمان سرطان نیز کاهش می یابد . در مردان ، سطح تولید تستوسترون در گذر زمان کاهش می یابد و همچنین بعضی از انواع درمان های سرطان پروستات
نیز باعث کاهش سطح تستوسترون می شود ، این کاهش سطح هورمون های جنسی در زنان و مردان می تواند باعث ضعیف شدن استخوان ها گردد .

مشکلات تیروئیدی ، مقدار زیاد هورمون تیروئید می تواند باعث ضعف استخوانی شود . زمانی هورمون تیروئید خون شما زیاد است که شما تیروئید پرکار داشته و یا میزان زیادی دارو برای درمان کم کاری تیروئید دریافت می نمایید .

سایر غدد ، این بیماری با بیماری های غدد دیگر از جمله پاراتیروئید پرکار و غدد آدرنال نیز در ارتباط می باشد .

 عوامل تغذیه ای و پوکی استخوان

کمبود دریافت کلسیم ، این کمبود در صورتی که طولانی مدت باشد می تواند باعث ابتلا به این بیماری شود .

اختلالات خوردن ، افرادی که دچار بیماری کم اشتهایی هستند ، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند . دریافت غذای کم می تواند میزان کلسیم در بدن را
کاهش دهد . جراحی دستگاه گوارش ، افرادی که با جراحی سایز معده خود را کاهش داده ، عمل بای پس معده انجام می دهند و یا بخشی از روده را بر می دارند ، درخطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند .

مصرف داروهای استروئیدی و سایر دارو ها و پوکی استخوان

مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید از جمله پردنیزون و کورتیزون ، با ساخت استخوان تداخل دارد . همچنین پوکی استخوان ، با سایر داروها تداخل دارد از جمله :

داروهای پیشگیری و درمان تشنج

داروهای پیشگیری و درمان افسردگی

داروهای پیشگیری و درمان رفلاکس معده

داروهای پیشگیری و درمان سرطان

داروهای پیشگیری و درمان رد پیوند اعضا

 سبک زندگی و پوکی استخوان

کم تحرکی ، افرادی که تمام مدت نشسته بوده و کم تحرک هستند ، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند .

افراد الکلی ، مصرف الکل می تواند خطر ابتلای شما به این بیماری را افزایش دهد .

سیگار کشیدن ، هرچند دلیل اصلی تاثیر سیگار بر این بیماری معلوم نیست ، اما تحقیقات نشان می دهند که این بیماری و مصرف سیگار با هم مرتبط می باشند .

 تشخیص پوکی استخوان

تراکم استخوان شما یا تست های مربوط به این بیماری از جمله تست با اشعه ایکس مشخص می شود . افراد بالای ۶۵ سال ، افراد یائسه ، مبتلایان به بیماری های تیروئید ، کبد ، کلیه ، دیابت نوع ۱ و افرادی که سابقه این بیماری را در خانواده شان دارند باید تست تراکم استخوان انجام دهند .

 درمان پوکی استخوان

اکثر درمان هایی که برای پوکی استخوان ، انجام می شوند در جلوگیری از کاهش تراکم استخوان و پیشگیری از شکستگی استخوان مفید می باشند . بعضی از انواع پوکی استخوان با رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی قابل مدیریت می باشند . سایر روش های درمانی استفاده از دارو بوده که باید توسط پزشک تجویز شود . این درمان ها می توانند شامل :

ورزش هایی که باعث تقویت ماهیچه ها می شوند .

ترک سیگار

داروهای درمان پوکی استخوان و همچنین بعضی از انواع هورمون ها

تزریق داروهایی برای خانم ها که خطر شکستگی را کاهش می دهند

اجتناب از مصرف الکل

مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D

پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

سه عامل برای حفظ سلامت استخوان ها بسیار مهم می باشند ، این عوامل شامل دریافت میزان مناسب کلسیم ، دریافت میزان مناسب ویتامین D و ورزش منظم هستند .
روش های پیشگیری از این بیماری و رعایت این سه عامل مهم شامل :

دریافت کلسیم کافی ، از دریافت میزان کافی کلسیم اطمینان حاصل نمایید . بعضی از تحقیقات این میزان کافی را ۱۰۰۰ میلی گرم در روز برای افراد زیر ۵۰ سال و ۱۲۰۰ میلی گرم در روز برای افراد بالای ۵۰ سال می باشد . این کلسیم را می شود از شیر و فرآورده های شیری تامین نمود .

ویتامین ، از دریافت ویتامین D کافی اطمینان حاصل نمایید .

ورزش ، یکی دیگر از راههای حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان ، ورزش می باشد . ورزش هایی همچون پیاده روی ، بالا رفتن از پله ، آهسته دویدن ،
ورزش های راکتی و شنا مفید می باشند .

مصرف سویا ، چراکه سویا حاوی استروژن گیاهی که برای حفظ سلامت استخوان ها مفید است ، می باشد .

ترک مصرف الکل

کاهش مصرف کافئین

ترک مصرف سیگار