تاثیر تغذیه سالم بر سلامت روان

تاثیر تغذیه سالم بر سلامت روان

غذای سالم و به عبارت بهتر تغذیه سالم یکی از مهمترین و شاید اساسی ترین راه دستیابی به سلامت جسم است گرچه در ارتقاء سلامت روان نیز بی تاثیرنیست .
متخصصان تغذیه همواره به افراد توصیه می کنند با اتخاذ عادات غذایی سالم علاوه بر تامین نیاز بدن به انرژی حتی الامکان خود را از اثرات عوامل بیماری زاحفظ کنند .

برای خوشبخت بودن باید جسم سالم و روح آرامی داشت و اگر جسممان را با خوردن غذاهای مفید سالم نگه داریم در نتیجه روحی آرام و سرحال خواهیم داشت . آرامش فکر در واقع باعث نشاط و شادابی می شود و اگر با تحریکاتی که از سوی بدن به فرد منتقل شود این آرامش از دست می رود ، در نتیجه انسان نمی تواند با آرامش به تفکر بپردازد .
در این مقاله به نکات مهم تغذیه ای که می تواند شما را در داشتن جسم و روحی سالم و با نشاط یاری کند ، اشاره خواهیم کرد .

از خوردن زیاد شیرینی ها ، چیپس ، نمک ، تخمه ، غذاهای چرب و انواع نوشیدنیهای گازدار خود داری کنید زیرا اجازه نمی دهند شما خواب راحتی داشته باشید . در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید .
سالاد ، نان و پنیر و گردو استفاده کنید تا قند خون در حالت تعادل باشد .
زرده تخم مرغ ، ماهی ، گوجه فرنگی و بادام زمینی نیز مواد خوبی برای افزایش توان یادگیری به شمار می آیند ، متخصصین تغذیه اظهار می کنند مهمترین مواد در
کاهش استرس ، ویتامین های گروه Bهستند و مواد غذایی چون شیر ، لبنیات ، دوغ ، آبمیوه و سبزی به طور موثری استرس را کاهش می دهند .
مصرف این ۳ خوراکی باعث آرامش اعصاب می شود .
اگر می خواهید به آرامش اعصاب برسید ، پیشنهاد می کنیم از این خوراکی ها استفاده کنید :
مصرف ماست ، شیر ، ماهی ، گردو ، موز ، خرما و انجیر، به دلیل داشتن اسید آمینه ضروری است و باعث آرامش می‌شود .
دکتر سید ضیاءالدین مظهری ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان این مطلب گفت افراد باید در طول روز ، از تمام گروه‌های غذایی به صورت متعادل و متنوع استفاده کنند .
وی گفت : مصرف مواد غذایی حاوی اسید آمینه تریپتوفان مانند ماست ، شیر ، ماهی گردو ، موز ، خرما و انجیر به افراد کمک بیشتری می‌کند ؛ از این رو توصیه می‌شود قبل از خواب یک لیوان شیر گرم با خرما یا انجیر بنوشیم .

رابطه تغذیه با هوش کودکان

هوش و استعداد در رابطه مستقیم با تغذیه فردمی باشد . در کودکان کم وزن به علت عدم تامین حد اقل نیازهای انرژی روزانه کودک اولین شاخص در کاهش وزن و
کاهش رشد قد خودنمائی می کند خوب این بدان معنا است که سطح سلولی بدن به علت عدم دریافت مواد غذائی نتوانسته به رشد و تکثیر خود ادامه دهد . پس می توان گفت مغز نیز که یکی از اجزای بدن است به اندازه کافی رشد نکرده و نتوانسته به ظرفیتهای لازم خود دست یابد 
.
البته اگر در دوران رشد کودک خیلی زود به جبران خسارات وارده بپردازیم جای امید هست که بدن و اندامهای آن به ظرفیتهای لازم خود برسند و جبران کاستیها نیز بشود . اما اگر سو ء تغذیه برای مدت طولانی ادامه داشته باشد کودک دچار یک سری رخدادهای ناخوشایند خواهد شده که مهم ترین آنها عقب ماندگی ذهنی کودک است و در ادامه ممکن است برون ده قلب نیز کاهش یافته و درنتیجه ریه ها نیز به خوبی نقش خود را در تامین اکسیژن سلولها تامین نکنند .
درجات کمتر خسارت ناشی از سوءتغذیه در زمانی است که شاخصهای کاهش وزن و قد خیلی تغییر نمی کنند یا به عبارت دیگر شرایط فیزیکی کودک در حدی نیست که والدین
و اطرافیان را به فکر تعقیب موضوع بیاندازد و کودک از یک سوءتغذیه مزمن وآرام رنج می برد . با دیگر کودکان هم سن خود مقایسه می شود و همان ظرفیتهای دیگران نیز از او انتظار می رود در صورتی که او قادر به انجام آن کارها و رسیدن به آن ظرفیتها نیست به خاطر داشته باشید که مصرف شیر و لبنیات تازه و سالم در این دوران نقش به سزایی در سلامت دندانها و استخوان همچنین تقویت سیستم عصبی و دفاعی بدن را ایفا می کند .

پس اگر به سلامت و آینده فرزندانتان اهمیت می دهید بهتر است از همان دوران جنینی به فکر سلامت تغذیه آنها باشید .