تاثیر مصرف شیر و لبنیات در پیشگیری از بیماری ها

تاثیر مصرف شیر و لبنیات در پیشگیری از بیماری ها

مصرف مداوم شیر و لبنیات به دلیل داشتن مقادیر کافی کلسیم مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد . در شیر نوعی اسید چرب به نام اسید لینولئیک کنژوگه ( CLA ) وجود دارد که حدود ۵۰ درصد از ابتلا به انواع سرطان می کاهد . به علاوه این اسید چرب سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بروز بسیاری از عفونت ها می کاهد . شیر و فرآورده های آن از نظر ویتامین های تیامین (B1  )  ، ریبوفلاوین ( B2 ) و پانتوتنیک اسید بسیار غنی می باشند . وجود این ویتامین ها جهت آزادسازی انرژی از مواد غذایی ضروری است .
به همین دلیل مصرف شیر و لبنیات کم چرب در سالمندان بسیار توصیه می شود . در شیر پروتئینی به نام کازئین وجود دارد که نقش عمده ای در پیشگیری از پوسیدگی دندان ایفا می کند . به طوری که مصرف ۵-۱۰ گرم پنیر بعد از هر وعده غذایی در حفظ سلامتی مینای دندان موثر است .

مصرف مداوم شیر و فرآورده های آن در دوران نوجوانی و جوانی ، از درصد مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن در دوران سالمندی بسیار می کاهد .

پروتئین موجود در شیر گاو بسیار با ارزش است و باعث تقویت سیستم ایمنی ، محکم شدن استخوان ها و کاهش فشار خون می شود .

مصرف منابع غذایی حاوی پتاسیم مانند شیر ، ماست ، پنیر و سبزیجات ( سیب زمینی ) میزان نیاز به داروهای کاهش دهنده ی فشارخون را کاهش می دهد . عنصر منیزیم
نیز که در شیر و فرآورده های آن وجود دارد ، منجر به انبساط دیواره ی عروق شده و از تنگ شدن آن و در نهایت افزایش فشارخون پیشگیری می کند .

مصرف روزانه ۲ تا ۴ لیوان شیر یا ماست کم چرب برای سلامت انسان بسیار مفید و از بروز بسیاری بیماری ها از جمله افزایش فشارخون ، بیماری های قلبی عروقی ،
پوکی استخوان ، سرطان روده بزرگ و . . . پیشگیری خواهد کرد .