تاثیر ویتامین D3 بر جذب کلسیم

تاثیر ویتامین D3 بر جذب کلسیم

آزمایش‌هایتان از کمبود کلسیم خبر داده بودند و حتی در دوره‌ای که مکمل‌های حاوی این ماده معدنی را مصرف کردید ، بهبودی در وضعیت بدنتان ایجاد نشد ؟ شاید مشکل شما میزان کلسیم وارد شده به بدنتان نباشد ! شاید به دلیل کمبود ویتامین D3 است که بدن شما از عهده جذب کلسیم کافی برنمی‌آید !

تعجب نکنید ! کمبود انواع مختلف ویتامین D و به ویژه ویتامین D3 در بدن ، جذب کلسیم را دچار اختلال کرده و سلامت استخوان‌هایتان را به خطر می‌اندازد .

چطور ویتامین D3 بر جذب کلسیم اثر می‌گذارد ؟

کلسیم ، استخوان‌هایتان را قوی نگه می‌دارد اما مصرف خوراکی‌های حاوی آن ، به تنهایی برای حفظ سلامت استخوان‌هایتان کافی نیست . اگر به کمبود ویتامین D3 دچار باشید ، بدنتان حتی در صورت مصرف مواد غذایی و مکمل‌های دارویی حاوی کلسیم ، تلاشی برای جذب این ماده معدنی نخواهد کرد و استخوان‌هایتان تحلیل خواهند رفت .

پوکی استخوان و فقر کلسیم ، از مشکلات همیشگی کسانی است که به کمبود ویتامین D3 دچار هستند . در چنین شرایطی ، بدن ساختن استخوان‌های تازه را متوقف کرده و تراکم استخوان افرادی که به این کمبود‌ها دچار هستند ، هر روز کمتر می‌شود .

هر روز به چقدر کلسیم نیاز دارید ؟

شما با توجه به سن و شرایط زندگی‌تان ، به دریافت میزان مشخصی کلسیم در روز نیاز دارید . بخش اصلی این نیاز ، از طریق تغذیه مناسب تامین می‌شود و در صورت لزوم ، پزشکان با توجه به شرایط فرد ، دوز مشخصی از مکمل‌های دارویی را برای او تجویز می‌کنند .

فراموش نکنید که در صورت دچار بودن به فقر ویتامین D3 بدنتان توان جذب کلسیم کافی را از دست می‌دهد و حتی مصرف این میزان از کلسیم هم کمکی به سلامت استخوان‌هایتان نمی‌کند .

کودکان ۱ تا ۳ سال : ۷۰۰ میلی‌گرم

کودکان ۴ تا ۸ سال : ۱۰۰۰ میلی‌گرم

کودکان ۹ تا ۱۸ سال : ۱۳۰۰ میلی‌گرم

بزرگسالان ۱۹ تا ۵۰ سال : ۱۰۰۰ میلی‌گرم

زنان بالاتر از ۵۱ سال : ۱۲۰۰ میلی‌گرم

مردان بالاتر از ۵۱ سال : ۱۰۰۰ میلی‌گرم

زنان و مردان بالاتر از ۷۱ سال : ۱۲۰۰ میلی‌گرم

هر روز به چقدر ویتامین D نیاز دارید ؟

آدم‌ها در دوره‌های سنی مختلف ، به میزان متفاوتی ویتامین D نیاز دارند اما اگر شرایط ویژه‌ای داشته باشید ، به بیماری خاصی دچار باشید یا داروی خاصی را مصرف کنید ، ممکن است پزشکتان دوز متفاوتی از ویتامین D یا کلسیم را برایتان تجویز کند .

از ۱ تا ۷۰ سالگی : ۶۰۰ واحد بین‌المللی

بعد از ۷۱ سالگی : ۸۰۰ واحد بین‌المللی

راهنمای مصرف مکمل‌های ویتامین D3 و کلسیم

اگر شربت کلسیم – ویتامین D3 را مصرف می‌کنید ، حتما به میزان گفته شده از این دارو را با قطره‌چکان از شیشه خارج کرده و مصرف کنید .

درصورتی که این مواد ضروری را به شکل قرص دریافت می‌کنید ، هرگز قرص‌ها را نصف یا تکه تکه نکنید ( مگر آنکه خطی دو نیمه قرص را جدا کرده باشد ) . جویدن یا تکه کردن این قرص‌ها ممکن است عوارضی را برایتان ایجاد کند .

زمان مصرف داروها را در تقویم تلفن همراهتان وارد کنید و فقط در همان زمان‌های مشخص شده ، دارو را دریافت کنید . اعتماد کردن به حافظه‌تان ، ممکن است باعث دریافت دوز زیادی از دارو شده و سلامتتان را به خطر بیندازد .

درصورتی که داروی خاص دیگری را مصرف می‌کنید ، موضوع را به پزشکتان اطلاع دهید . دارو را با شکم پر و ترجیحا بعد از وعده نهار مصرف کنید . در صورت دچار شدن به یبوست یا ناراحتی معده ، موضوع را با پزشک در میان بگذارید .

جذب کلسیم

بهترین راه برای جذب کلسیم کافی در بدن ، دریافت این ماده معدنی از طریق مواد غذایی است . فرآورده‌های لبنی ، مثل شیر ، پنیر و ماست ، سرشار از کلسیم هستند و گذشته از آنها ، اسفناج ، کلم پیچ ، بامیه ، سویا و ماهی‌هایی مثل ساردین و سالمون ، سرشار از این ماده هستند . اگر به فکر تامین نیاز بدنتان به کلسیم هستید ، جو دو سر و
آب پرتقال را به میز صبحانه‌تان وارد کنید .

مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه D را بشناسید

از آنجا که قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برای زمان طولانی ، احتمال ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد ، بهتر است به جای دریافت ویتامین D از این راه ، با تغذیه سالم نیاز بدنتان به این ویتامین را تامین کنید . بد نیست بدانید که بسیاری از منابع غذایی حاوی کلسیم، ویتامین D فراوانی هم دارند .

ماهی‌های چرب مثل سالمون و قزل‌‌آلا سرشار از این ویتامین هستند و با خوردن فراورده‌های لبنی هم می‌توانید میزان زیادی ویتامین D را به بدنتان برسانید و جذب کلسیم در بدن خود را بهتر کنید . برای کمک به جذب کلسیم در بدنتان ، بیشتر آب‌پرتقال شیر سویا ، زرده تخم‌مرغ و جگر گاو که سرشار از ویتامین D هستند را مصرف کنید .