تحقیق جدید نشان می دهد ؛ مصرف شیر از بیماری های مزمن پیشگیری می کند

تحقیق جدید نشان می دهد ؛ مصرف شیر از بیماری های مزمن پیشگیری می کند

درحالیکه شیر همواره به عنوان یک نوشیدنی سالم برای همه تلقی می شود ، مطالعه جدید نشان می دهد شیر از بیماری های مزمن هم پیشگیری می کند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، بررسی مطالعات نشان می دهد بین مصرف شیر در طول بارداری و وزن نوزاد به هنگام زایمان ، قد و میزان تراکم استخوان در دوره کودکی ارتباط مثبت وجود دارد . بعلاوه ، مصرف روزانه شیر و محصولات لبنی در دوره سالمندی موجب کاهش خطر شکستگی استخوان و سارکوپنی ( کاهش توده عضلانی بر اثر پیری ) می شود .

در این مطالعه به بررسی نقش محصولات لبنی بر سلامت و پیشگیری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی – عروقی ، سندرم متابولیک ، سرطان روده یا مثانه
و دیابت نوع۲ پرداخته شد .

همچنین تاثیر شیر و محصولات لبنی بر رشد ، تراکم معدنی استخوان ، تشکیل توده عضلانی و در طول بارداری و شیردهی هم مورد بررسی قرار گرفت .

شیر و محصولات لبنی نه تنها حاوی چندین ماده مغذی هستند بلکه در تامین نیاز های تغذیه ای برای پروتئین ، کلسیم ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم ، روی ( زینک ) ، سلنیوم ، ویتامین A ، ریبوفلاوین ، ویتامین B12 و اسید پانتوتنیک نیز نقش دارند .

محققان همچنین دریافتند مصرف بیشتر محصولات لبنی با کاهش خطر شکستگی مهره ها هم ارتباط دارد .

با این حال در بررسی تفاوت بین مصرف کم محصولات لبنی در مقابل مصرف زیاد آن ، هیچ رابطه ای بین مصرف محصولات لبنی و افزایش خطر مرگ و میر مشاهده نشد .

مصرف محصولات لبنی کم چرب با کاهش ریسک سندروم متابولیک مرتبط است که از این دیدگاه حمایت می کند که مصرف محصولات لبنی نه تنها خطر
بیماری های قلبی – عروقی را افزایش نمی دهد بلکه می تواند تاثیر حفاظتی هم داشته باشد .

بعلاوه مشخص شده است مصرف نسبی این گروه از مواد غذایی با کاهش ریسک سرطان کلورکتال ( راست روده ) و سرطان مثانه مرتبط است اما هیچ ارتباطی با سرطان پروستات مشخص نشد .

همچنین مطالعات نشان می دهد مصرف این نوع محصولات ، بخصوص نوع کم چرب و ماست ، با کاهش ریسک دیابت نوع۲ مرتبط است .

غنی سازی محصولات لبنی با فیتوسترول ها و اسیدهای چرب امگا۳ می تواند راهبرد مناسبی برای بهبود علائم پرخطر کاردیومتابولیک باشد .