تغذیه در دوران جوانی

تغذیه در دوران جوانی

فودنا :  پیشرفت هر جامعه ای منوط به حضور اشخاصی است که با فکر و دانش روزافزون و تلاش و اهتمام بی وقفه خود در راه رسیدن به اهداف عالیه بشری گام های موثر برمی دارند . بدیهی است که درصد بالایی از این قشر تلاشگر را جوانان تشکیل می دهند و داشتن تفکر سالم و سازنده نیازمند تغذیه مناسب و آگاهانه این عزیزان است . این مهم ما را بر آن داشت که تکلیف خود را در یاری به آینده سازان جامعه مان با بیان چند نکته جهت داشتن تن سالم و فکر پویا به انجام برسانیم . با توجه به اینکه در این محدوده سنی حداکثر فعالیت فکری و جسمی وجود دارد بنابراین بایستی سعی شود از هر پنج گروه مواد غذایی که شامل چربی ها ، پروتئین ها ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و املاح معدنی است در وعده های غذایی لحاظ شود که البته میزان این مواد با توجه به شرایط جسمی و کاری این افراد متفاوت خواهد بود . بنابراین توصیه می شود در این دوره سنی از رژیم های تک خواری مثل گیاهخواری ، آب درمانی و… اکیدا خودداری شود چرا که ممکن است نیازهای جسمی این افراد با حذف گروه های غذایی برآورده نشود و آسیب های جبران ناپذیری را به صورت درازمدت یا کوتاه مدت ایجاد کند . بنابراین اولین توصیه موکد ، استفاده از انواع مختلف مواد غذایی است ، که البته بایستی مواد غذایی مصرف شده متناسب با فعالیت های روزمره نیز باشد به عبارت دیگر نوع و مقدار غذای مصرفی یک کارمند از نظر محتوای چربی ، پروتئین و کربوهیدرات با یک نفر کارگر، بسیار متفاوت است و عدم توجه به این نکته ممکن است سبب به هم خوردن تعادل بین دریافت انرژی و مصرف آن شده که در درازمدت چاقی یا لاغری را به دنبال خواهد داشت .

توصیه کلی و مهم در مورد تغذیه جوانان این است که مصرف مواد غذایی پرفیبر مثل میوه ها ، سبزیجات و غلات را همیشه مدنظر داشته باشند و در مصرف چربی های اشباع که در گوشت و روغن های حیوانی به وفور وجود دارد و کلسترول بد را بیشتر افزایش می دهند دقت داشته باشند و بیشتر روغن های غیراشباع موجود در آفتابگردان و ذرت را مصرف کنند . در این دوران تمایل به مصرف تنقلات مختلف مثل چیپس ، شکلات ، پفک و نوشابه های شیرین و گازدار زیاد است ولی با توجه به اینکه ارزش غذایی این مواد نمی تواند احتیاجات روزمره این افراد را برآورده کند توصیه نمی شود . ورزش بایستی جزء لاینفک زندگی یک جوان باشد چرا که انجام ورزش به صورت منظم و مداوم برای افزایش قوای جسمی بسیار موثر است به منظور تشریح کامل میزان نیازهای غذایی افراد در سنین جوانی توجه به هرم غذایی ضروری به نظر می رسد . هرم غذایی حاوی شش گروه است که از قاعده آن به ترتیب گروه های زیر قرار گرفته اند : ۱ گروه نان و غلات ۲ گروه میوه ها ۳ گروه سبزیجات ۴ گروه شیر و لبنیات ۵ گروه گوشت ۶ گروه چربی میزان نیاز یک فرد جوان به گروه های فوق تشریح می شود . توجه داشته باشید میزان نیاز به انرژی یک مرد جوان حدود ۳۰۰۰ ۲۸۰۰ کیلو کالری و زن جوان ۲۴۰۰ ۲۲۰۰ کیلو کالری است .

۱گروه نان و غلات

این گروه شامل غلات ، نان ، گندم ، جو ، برنج   و ماکارونی است میزان نیاز روزانه به این گروه ۱۱-۶ واحد است و منظور از یک واحد از این گروه شامل یک برش نان به اندازه ۳۰ گرم یا حدود چهار کف دست بدون انگشتان یا نصف لیوان برنج و انواع ماکارونی یا یک چهارم لیوان از غلات خام و بالاخره ۴-۳ عدد بیسکویت ساده کوچک است .

 

۲گروه میوه ها


این گروه شامل انواع میوه ها است که میزان نیاز روزانه ۴-۲ واحد است یک واحد میوه برابر با یک عدد سیب متوسط یا پرتغال یا لیموشیرین یا هلو ، یک دوم موز ، نصف گریپ فورت ، نصف لیوان توت و یا انار و تعداد ۱۷ -۱۵ حبه انگور است .

۳گروه سبزیجات

این گروه شامل انواع سبزیجات با برگ تیره ، نخود سبز ، کلم ، لوبیای سبز ، هویج ، قارچ ، سیب زمینی و گوجه فرنگی است میزان نیاز روزانه به این گروه ۵-۳ واحد است . هر واحد سبزیجات شامل یک لیوان سبزیجات خام برگ دار مثل اسفناج و کاهو ، یا نصف لیوان سبزیجات پخته یا نصف لیوان نخود سبز ، ذرت ، کلم بروکلی ، لوبیا سبز ، هویج خردشده ، جوانه گندم و قارچ پخته و یا یک عدد گوجه فرنگی متوسط و یا یک عدد سیب زمینی متوسط آب پز و یا ۱۰ خلال سیب زمینی سرخ شده است .

 

۴واحد شیر و لبنیات

این گروه شامل شیر ، ماست ، پنیر و بستنی است و میزان نیاز آن ۳-۲ واحد در روز است هر واحد از این گروه شامل یک لیوان شیر، ماست کم چربی ، ۴۵ گرم پنیر معمولی یا نصف لیوان بستنی است .

 

۵گروه گوشت و پروتئین ها

این گروه شامل انواع گوشت های سفید و قرمز ، تخم مرغ و آجیل است میزان نیاز به این گروه ۳-۲ واحد در روز است . هر واحد از این گروه شامل ۹۰ -۶۰ گرم از انواع گوشت ها است در مورد این گروه بایستی توجه داشت که حاوی آهن ، روی و ویتامین های گروه B هستند و در این دوره سنی مصرف این مواد بسیار ضروری است . چرا که کمبود آنها عوارضی از جمله ریزش مو ، کم خونی و بیماری های پوست را ایجاد می کند .

۶گروه چربی

این گروه شامل انواع روغن های مصرفی است و بایستی توجه داشت که ۳۰- ۲۰ درصد منبع انرژی بایستی از این گروه دریافت شود به طور مثال برای یک رژیم ۲۸۰۰ کیلو کالری حدود ۱۰۰ -۹۰ گرم میزان نیاز چربی است و همان طوری که قبلا هم اشاره شد مصرف چربی های غیراشباع موجود در روغن های گیاهی مثل آفتابگردان ، ذرت و سویا و سایر گروه ها مقدم است .