حذف پنیر از سفره صبحانه عاقلانه نیست

حذف پنیر از سفره صبحانه عاقلانه نیست

یک متخصص تغذیه گفت : « با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر در کشور در حد ناچیز است پنیر به عنوان یک ماده لبنی متراکم می‌تواند تا حد زیادی کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کند . »

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین ، در جهان واقعی و مبنای اولیه تغذیه چیزی به معنای خوب یا بد مطلق وجود ندارد و هر ماده غذایی حتی به مقدار اندک نیز برای بدن لازم و ضروری است و نمی توان آن را از برنامه غذایی حذف کرد .

به منظور حفظ سلامت بدن باید تنوع و تعادل بین مواد غذایی رعایت شود تا نیاز بدن به مواد مختلف از جمله املاح ، ویتامین‌ها و مواد مغذی برطرف و تأمین گردد .

این متخصص تغذیه با اشاره به فواید پنیر ، حذف این ماده غذایی را از سفره صبحانه نادرست دانست و تصریح کرد : « پروتئین پنیر مرغوب و ترکیب اسید آمینه‌های آن نیاز بدن را برطرف می‌سازد و منبع مناسبی برای تأمین پروتئین محسوب می‌شود . »

از نظر فرهنگ ایرانی ، پنیر خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد و دست کم تا ۳ ساعت پس از صبحانه فرد احساس سیری می‌کند ولی به دلیل مقدار چربی و سدیم بالا نباید بیشتر از ۳۰ گرم در روز مصرف شود .

در پنیرهای کهنه اسید آمینه طی فرایند تخمیر به آمینه فعال تبدیل می‌شود که خوردن آن می‌تواند سلامت شخص را به خطر اندازد ولی امروزه چنین مشکلی وجود ندارد .

پنیر بهترین صبحانه برای افراد دارای اضافه است و حذف این ماده غذایی از سفره صبحانه و جایگزین کردن غلات و ریز مغزها به دلیل دریافت انرژی و کالری بالا عاقلانه و
به صلاح نیست .

البته بسیاری از مردم با حذف پنیر به خوردن کره ، خامه و سرشیر همراه مربا روی می‌آورند که به دلیل چربی و انرژی بالاتر باعث چاقی و افزایش فشار خون می‌شوند .

افزایش وزن و میزان چربی خون از عوامل اصلی و افزایش دهنده سکته قلبی است و یک صبحانه نامتعادل و غیر اصولی می‌تواند خطرساز باشد ، حتی با داشتن سابقه بیماری‌های قلبی فرد می‌تواند با یک رژیم غذایی مناسب وتصحیح شیوه زندگی پنیر مصرف کند .

همواره در کشور به دلیل شیوه نادرست زندگی و مصرف اندک شیر با مشکل میزان تراکم استخوان و پوکی استخوان مواجه بوده و هستیم و با توجه به اینکه لبنیات جز گروه اصلی مواد غذایی می‌باشند حذف یکی از محصولات آن نادرست و میزان کلسیم دریافتی بدن را کاهش می‌دهد .

با توجه به اینکه کمبود ویتامینA مهمترین عامل غیر عفونی کوری و نابینایی در دنیا محسوب می‌شود محصولات لبنی به ویژه پنیر می‌تواند بخش اعظم این ویتامین در بدن
را تامین کند .