حقایقی درباره تب مالت

حقایقی درباره تب مالت

همه ما بارها و بارها عبارت « تب مالت » را شنیده‌ایم اما شاید ندانیم که تب مالت چیست و چطور به بدن وارد می‌شود و قربانیانش را از میان چه کسانی انتخاب می‌کند . باکتری بروسلا ، عامل اصلی ابتلا به تب مالت است ؛ باکتری‌ای که می‌تواند هم انسان و هم حیوان را تحت تاثیر قرار دهد .

تب مالت چیست

تب مالت یکی از بیماری‌های مهم و خطرناک مشترک بین انسان و دام است که باکتری زمینه‌ساز آن ، اغلب با مصرف گوشت خام و شیر پاستوریزه نشده آلوده ، به بدن وارد می‌شود و گاه تا ماه‌ها میزبانش را از وجود خود باخبر نمی‌کند .

البته مصرف مواد غذایی آلوده ، تنها راه انتقال این باکتری نیست . بروسلولیز در موارد نادر ، در هوا منتشر می‌شود و آدم‌ هایی که هوای آلوده به آن را استنشاق می‌کنند را مبتلا می‌کند .

تماس از طریق لمس لاشه ، جنین ، جفت و خون بیمار آلوده هم از دیگر عواملی است که احتمال وارد شدن این باکتری به بدن را بالا می‌برد . به همین دلیل گفته می‌شود کسانی که بخاطر شغلشان ارتباط زیادی با این دسته از حیوانات دارند ، در معرض ابتلا به تب مالت قرار می‌گیرند . قصابها ، دامپزشکان و دامداران ، از جمله این افراد هستند .

چه کسانی تب مالت می‌گیرند ؟

فهمیدن واقعیاتی در مورد اینکه تب مالت چیست ممکن است نگرانی شما در مورد این بیماری را بالا ببرد . باکتری که به بدن شما وارد می‌شود و به تب مالت دچارتان
می‌کند ، همیشه با درمان‌های پزشکان از بین نمی‌رود .

برای مبارزه با این باکتری ، اغلب آنتی‌بیوتیک‌های قوی تجویز می‌شود ، اما واقعیت این است که در همه موارد ، آنتی‌بیوتیک‌ها از پس مهار کردن بروسلا برنمی‌آیند یا لااقل به‌طور کامل آن را از بین نمی‌برند .

بهترین راه برای مبارزه با تب مالت ، خودداری از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه است . درست است که جوشاندن شیر در خانه ، به کاهش آلودگی‌های آن کمک می‌کند ، اما این روش همیشه مانع از ابتلای مصرف کنندگان شیر به تب مالت نمی‌شود .

پرهیز از مصرف گوشتی خام یا نیمه‌خام، و اجتناب از خوردن لبنیات پاستوریزه‌نشده ، مهم‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است . گذشته از این ، پوشیدن دستکش لاستیکی در زمان شستن و بسته‌بندی کردن گوشت خاک و ضدعفونی کردن محدوده آلوده پس از این کار هم می‌تواند احتمال وارد شدن این باکتری به بدن را پایین بیاورد .

نشانه‌های این بیماری را بشناسید

نشانه‌های ابتلا به تب مالت در انسان‌ها، شباهت زیادی به علایم ابتلا به آنفلوآنزا دارد . کاهش اشتها ، درد کمر ، لرز، بی‌حس و حالی ، سردرد ، معده و شکم درد ، درد مفاصل ، تبی که قطع می‌شود و دوباره برمی‌گردد و کاهش وزن ، از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به این بیماری هستند .

وقتی این بیماری خود را به قربانیانش نشان می‌دهد ، حرارت بدن بیمار بین ۳۷/۷ و ۳۹/۴ نوسان پیدا می‌کند و گاهی به ۴۱ درجه هم می‌رسد .

ساکنان کدام کشورها در خطرند ؟

برخی از حیوانات خانگی مقل برخی از سگ‌ها ، به بروسلا مبتلا هستند اما نگهداری از این حیوانات ، احتمال ابتلا به تب مالت را بالا نمی‌برد . باکتری بروسلایی که در بدن این سگ‌ها زندگی می‌کند، به ندرت به آدم‌ها منتقل می‌شود . با این وجود ، گفته شده کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا به بیمار خاصی مبتلا هستند ، نباید در معرض این حیوانات قرار بگیرند .

باکتری بروسلایی که در بدن حیوانات وارد شده و انسان‌ها را هم در معرض خطر قرار می‌دهد ، بیشتر در کشورهای آمریکای لاتین ، ژاپن ، اروپای مرکزی ، استرالیا ، نیوزیلند ، خاورمیانه و هندوستان مشاهده شده است .

در حالی که اغلب کشورها برای پیشگیری از ابتلای گاو و گوسفند‌ها به تب مالت ، اقدام خاصی را انجام نمی‌دهند ، در کشورهای پیشرفته‌ای مثل فرانسه ، واکسنی برای مصون کردن دام‌ها در برابر این باکتری وجود دارد .

چه باید کرد ؟

حالا که به سوال تب مالت چیست پاسخ دادیم ، باید تاکید کنیم که مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده‌ای که با شیر گاو ، بز یا گوسفند تهیه می‌شوند ، خطر ابتلا به تب مالت را بالا می‌برد . بسیاری از مصرف‌کنندگان « پنیر تازه روستا » گرفتار این باکتری می‌شوند .

از طرف دیگر ، کار در کشتارگاه یا مزرعه ، یا سفر به مناطقی که تب مالت در آن شایع است ، احتمال وارد شدن این باکتری به بدن را بالا می‌برد .

شما هم تب مالت دارید ؟

علایم این بیماری ، معمولا ۵ تا ۳۰ روز بعد از وارد شدن باکتری به بدن خود را نشان می‌دهند و در برخی موارد ، با وجود ادامه حیات باکتری در بدن افراد مبتلا ، تا ماه‌ها هیچ نشانه‌ای که حاکی از این بیماری باشد در فرد مشاهده نمی‌شود .

تا شش ماه بعد از درمان این بیماری ، خطر بازگشت آن وجود دارد . به گفته متخصصان ، احتمال عود علایم تب مالت بعد از دوره درمان کامل ، از ۵ تا ۱۵ درصد متغییر است . به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا ، تا شش ماه بعد از پایان یافتن درمانشان ، زیر نظر پزشکان قرار داشته باشند .