خواص درمانی آب پنیر

خواص درمانی آب پنیر

آب پنیر مسهل و بازکننده، تسکین دهنده‌ حالت‌های التهاب است و در درمان بیماری حاد سوداوی، مالیخولیا، سوزش ادرار و ضعف کلیه‌ها، درمان زخم‌های تازه و کهنه و کم سویی چشم کاربرد دارد.

به گزارشروابط عمومی شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران، خاصیت اصلی آب پنیر، سم زدایی از کل بدن است و به دلیل نفوذ سریع در تمام عروق انتهایی و ریز بدن، کل بدن را از اخلاط غلیظ و گرفتگی عروق ریز بدن پاک سازی می‌کند؛ به همین دلیل، در درمان انواع لک‌های پوستی، انواع سده ها، انواع سوء مزاج‌ها و انواع اختلال‌های خلقی مفید است.
آب پنیر، دارای مقادیر زیادی مواد معدنی، به ویژه کلسیم است و ویتامین‌های محلول در آب آن، مثل ویتامین B۲ و B۶ نیز بیش‌تر است؛ بنابراین به فردی که باید چربی و پروتئین کمی مصرف کند و در مقابل به مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد، توصیه می‌شود. ویتامین و آب معدنی موجود در آب ماست، بدون ایجاد کمبود مواد مغذی، لاغرشدن را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، هضم غذا را شدت می‌بخشد. وقتی پنیر را در آب نمک می‌اندازیم، بهترین و مفیدترین عناصر آن، از جمله کلسیم را وارد آب کرده و دور می‌ریزیم و چیزی می‌خوریم که خاصیت درمانی ندارد.

عوارض جانبی آب پنیر
مصرف دوز بالای پروتئین آب پنیر سبب بروز تهوع، افزایش حرکت‌های روده، سردرد، تشنگی و نفخ می‌شود. بیماران کلیوی و افرادی که به شیر حساسیت دارند، باید از مصرف آب پنیر خودداری کنند. مصرف هم زمان آب پنیر و آنتی بیوتیک ها، دارو‌های درمان پارکینسون و پوکی استخوان، خطرناک است.
آب پنیر دارای لاکتوز است؛ بنابراین افراد مبتلا به عدم لاکتوز باید از مصرف آن خودداری کنند. پس از مصرف آب پنیر، گاهی حالت اسهال و استفراغ ایجاد می‌گردد که کاملاً طبیعی است و نوعی سم زدایی از بدن است و جای نگرانی ندارد. هرچند مصرف این ماده‌ی حیاتی برای بدن لازم است، باید مصرف را به ازای هر دو هفته، یک هفته قطع کرد تا باعث تنبلی روده نشود.
خانم‌های خانه دار خودشان می‌توانند در منزل، آب پنیر را تهیه کنند. برای این کار، یک لیتر شیر طبیعی را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و پس از آن، اجازه دهید تا کمی حرارت از دست داده و ولرم شود؛ سپس یک استکان سرکه‌ی خرما (توجه داشته باشید که می‌توانید برای تهیه‌ی پنیر از سرکه‌ی انگور و حتی آب لیمو استفاده کنید؛ اما برای داشتن بهترین اثر، از سرکه‌ی خرما استفاده کنید.) را به شیر اضافه کرده و به مدت یک الی دو ساعت، ظرف را کنار بگذارید تا شیر بریده و دلَمه شود. شیر دلمه شده را داخل کیسه‌ی پارچه‌ای ریخته و آب آن را – که همان آب پنیر است – با این کار جدا کرده و در ظرفی برای مصرف نگه داری کنید. در ضمن، توجه داشته باشید که برای تولید و استفاده از آب پنیر، نباید از ظرف فلزی استفاده کرد؛ و دیگر خواص عالی آب پنیر
• بهترین از بین برنده سلولیت: با توجه به اهمیت دفع چربی به هنگام مصرف این ماده حیاتی، در صورت مصرف طولانی این ماده غذایی باعث دفع چربی اضافی و در نتیجه کوچک‌تر شدن شکم و کاهش سلولیت خواهد شد.
• بهترین تنظیم کننده قند خون: طی تحقیقات انجام شده بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع دو مصرف آب پنیر در این افراد باعث ترشح انسولین شده و در نتیجه به تنظیم و کاهش میزان قند خون در این افراد می‌شود.

• بهترین تنظیم کننده فشارخون بالا: باید توجه داشت که مصرف زیاد مواد حاوی سدیم که باعث بالا رفتن فشارخون و کاهش مصرف این مواد نیز باعث کاهش و تنظیم فشارخون می‌شود. این ماده با بالا بردن غلظت یون‌های کلسیم، پتاسیم و منیزیم که در آب پنیر به صورت طبیعی و نه مصنوعی وجود دارد باعث درمان و تنظیم فشارخون و کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشارخون بالا می‌شود.

• بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران: نیاز به آب و املاح برای افرادی که در طول روز به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند حتی از یک وعده غذا هم مهم‌تر است و با توجه به اهمیت غذایی و سرعت هضم و جذب این ماده غذایی و از طرفی دارا بودن منبع بسیار مغذی از انواع پروتئین ها، کربوهیدرات و انواع متعدد املاح، مصرف این ماده حیاتی برای ورزشکاران به عنوان یکی از بهترین مکمل‌های غذایی به هنگام ورزش عمل خواهد کرد.

• بهترین مکمل غذایی برای سالمندان: تحقیقات نشان داده که اغلب افراد سالمند دچار مشکلات گوارشی بسیاری هستند که با مصرف مداوم و مرتب آب پنیر فرآیند گوارش و دفع آن‌ها نه تنها اصلاح می‌شود بلکه باعث درمان بسیاری از مشکلات مانند: بواسیر و هموروئید که در اثر نامنظم شدن گوارش در این افراد ایجاد می‌شود را در ابتدا پیشگیری و درمان می‌نماید.

• اثر آنتی اکسیدانی فوق العاده: آب پنیر با دارا بودن اثر آنتی اکسیدانی طبیعی که دارد باعث کاهش ترکیبات اکسیده شده می‌شود و این اثر را در مدت مصرف حداقل دو هفته می‌توان مشاهده نمود.