خواص شیر گاو ، دوستی قدرتمند برای کودکان

خواص شیر گاو ، دوستی قدرتمند برای کودکان

سوالاتی که در ادامه درباره شیر مطرح شده است ، قطعا سوالات بسیاری از مادران است که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند یا بسیار نگران نوع تغذیه فرزند خود هستند .
ما تمام این سوالات را همراه پاسخ‌شان در اختیارتان قرار داده‌ایم تا بتوانید به راحتی و بدون صرف زمان زیادی جواب‌ های خود را پیدا کنید .

چرا کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که کودکان شیر گاو بخورند ؟

شیر منبع غنی از کلسیم است که استخوان‌‌ و دندان‌ هایی قوی می‌سازد و لخته خون را تنظیم و عضلات را کنترل می‌کند . یکی از محدود منابع ویتامین دی که به جذب کلسیم
کمک می‌کند و برای رشد استخوان‌ ها حیاتی است . ( اشعه ماوراء بنفش نیز منبع دیگری است اما کرم‌ های ضد آفتاب جلوی آن را می‌گیرد . )

شیر همچنین پروتئین را جهت رشد و به همان نسبت کربوهیدرات را جهت دریافت انرژی‌ لازم فراهم می‌کند . اگر کودک شما کلسیم کافی به‌دست آورد ، کمتر
دچار فشار خون بالا ، سکته مغزی ، سرطان روده بزرگ و شکستگی ران در آینده می‌شود .

کودک‌ام چه مقدار شیر باید بنوشد ؟

با توجه به آکادمی اطفال آمریکایی ، بیشتر کودکان اگر روزانه ۴۵۳ تا ۵۶۶ گرم ( ۲  تا ۲/۵ فنجان ) شیر گاو بخورند ، کلسیم و ویتامین دی کافی را به‌دست می‌آورند .
( کودکان یک ساله باید شیر کامل بخورند و شیر های کم‌چرب یا پر چرب برای کودکان ۲ ساله یا بزرگ‌تر مناسب است . )

روزانه بیش از ۳ فنجان شیر به کودک‌تان ندهید زیرا برای غذاهای دیگر فضای خالی نخواهد داشت . اگر او هنوز تشنه است به او آب دهید .

کودک‌ام شیر گاو دوست ندارد . آیا راه دیگری وجود دارد ؟

اگر کودک شما شیر دوست نداشته باشد ، روزانه دادن دو فنجان شیر به او مشکل خواهد بود . اما راه‌ های دیگری نیز وجود دارد تا بتوانید شیر را به غذای کودک‌ تان راه دهید :
آن را با حبوبات مخلوط کنید ، به او ماست ، پنیر ، پودینگ یا کاستارد دهید ، سوپ را به جای آب با شیر درست کنید یا از سس شیر برای گوشت استفاده کنید .

چه باید کرد اگر کودک‌ ام لبنیات دوست نداشته ، به آن آلرژی داشته باشد یا ما گیاهخوار باشیم ؟

اگر کودک شما به مقدار کافی کلسیم و ویتامین دی از شیر و دیگر لبنیات دریافت نمی‌کند شاید به این علت است که به آن‌ ها علاقه‌ای ندارد یا خانواده شما گیاهخوار است ،
در این صورت متخصص اطفال به کودک‌تان مکمل‌ های کلسیم و ویتامین دی خواهد داد .

آیا باید شیر ارگانیک یا بدون هورمون برای کودک‌ام بخرم ؟

شواهدی وجود ندارد که ثابت کند این نوع شیر برای کودکان بهتر است اما خوردن آن‌ ها ضرری ندارد . ( شیر های ارگانیک گران‌ترند . ) به عقیده متخصصان استرالیایی ،
شیر های خام یا غیر پاستوریزه را نباید به کودکان بدهید زیرا ممکن است شامل باکتری‌ های مضر یا انگل ، که می‌تواند بیماری‌ های جدی یا حتی مرگ را به‌وجود آورند ، باشند .

امکان دارد کودک‌ام به شیر آلرژی داشته باشد ؟

طبق گفته مطبوعات استرالیایی آلرژی به شیر معمولا رایج نیست . تنها ۲ تا ۳% از کودکان به شیر آلرژی دارند . اگر کودک شما در نوزادی با استفاده از شیر گاو مشکلی ندارد ، مطمئن باشید که در آینده نیز با خوردن منظم شیر گاو مشکلی نخواهد داشت . حتی اگر او تا یک سال اول به مقدار زیاد شیر مادر می‌خورد ، می‌تواند شیر گاو را نیز بپذیرد زیرا آن‌ ها با خوردن شیر مادر پروتئین‌های موجود در شیر گاو را دریافت خواهند کرد . (مگر این‌که مادر از خوردن لبنیات اجتناب کند .)

مهم‌ترین نشانه آلرژی شیر ، خون در مدفوع ، اسهال و استفراغ است . اگر فرزند شما اگزما ، کهیر ، جوش‌ های پوستی اطراف دهان و چانه ، گرفتگی بینی ، آبریزش بینی ، سرفه ، خس‌خس سینه یا اشکالات تنفسی داشته باشد ، نشان‌دهنده آن است که دستگاه تنفسی او به شیر آلرژی دارد . بنابراین اگر کودک نوپای شما یکی از علائم زیر را داشت ،
حتما با پزشک او مشورت کنید .

اگر کودک‌ تان ناگهان دچار مشکلات تنفسی و استفراغ شد ، او را به نزدیک‌ ترین اورژانس ببرید . ممکن است آلرژی زندگی او را تهدید کند . اگر احساس کردید که کودک‌ تان به شیر آلرژی دارد ، در موادی غذایی که به او می‌دهید مثل پنیر ، بستنی ، ماست ، مارگارینی که شامل شیر ، کره ، شکلات شیری و شیر پودری است ، دقت کنید .