خواص کفیر و آشنایی با آن

خواص کفیر و آشنایی با آن

کفیر یک نوشیدنی تخمیری است که از شیر و دانه‌های کفیر به دست می‌آید . دانه‌های کفیر برای اولین بار در کوه‌های قفقاز روسیه کشف شده‌اند و به همراه میوه‌ها و عسل مورد استفاده قرار گرفتند . مردمان قفقاز به داشتن عمر طولانی معروف هستند و یکی از دلایل آن مصرف لبنیات به خصوص ماست و کفیر است . به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم به بررسی خواص کفیر بپردازیم .

وجه تمایز نوشیدنی کفیر نسبت به سایر محصولات تخمیری هم‌رده خود این است که در این نوشیدنی انواع فراوانی از خانواده‌های باکتریایی پروبیوتیک بصورت فعال و زنده وجود دارند که با ادامه فعالیت خود در طول روده گوارش اثرات به‌سزایی بر سلامت انسان دارند . از جمله معروف‌ترین آن‌ها می توان خانواده‌های بیفیدوباکتریوم ، لویکونوستوک ، لاکتوباسیلوس و لاکتیک اسید باکتری‌ها را نام برد . علاوه‌ بر این ، رسته‌های مختلفی از مخمرهای مفید همانند فرمِنتانز ، ساکارومایسس  و کازاکستانیا وجود دارند که نهایتا مجموع فعالیت آن‌ها در کنار باکتری‌های کفیر طی فرآیند تخمیر شیر باعث می‌شود ترکیبات فراسودمند و زیست فعال  گوناگونی تولید شود و بر بهبود عموم مکانیسم‌های بدن موثر باشند . یکی از این ترکیبات ، “کفیران ” نام دارد که علاوه بر ایجاد بافت لذتبخش در نوشیدنی کفیر ، چرخه فعالیت سلول‌های سرطانی را از کار انداخته و با کاهش فعالیت‌ باکتری‌های بیماری‌زای روده‌ای ، از التهاب روده پیشگیری می‌کند . همچنین حضور بیشتر کفیران در روده به تنظیم سطح چربی و قند خون کمک خواهد کرد .

این نوشیدنی به دلیل خواص زیادی که دارد جایگاه ویژه‌ای در میان رژیم غذایی مردم پیدا کرده است . در ادامه این مطلب با خواص کفیر بیشتر آشنا می‌شویم .

خواص کفیر و آشنایی با آن

 ۱. کفیر دارای مواد مغذی فراوان است .

مدت‌ها است که این ماده به دلیل خواص زیادی که دارد مورد استفاده مردم قرار گرفته است . دانه‌هایی برای تهیه کفیر به شیر اضافه می‌شوند که دارای مخمر و باکتری هستند . این باکتری‌ها بعد از گذشت ۲۴ ساعت تکثیر می‌شوند و خواص کفیر را به وجود می‌آورند .

۷۵ میلی لیتر از نوشیدنی کفیر، بسته به نوع شیری که برای تهیه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد ، دارای ۶ گرم پروتئین ، ۷ الی ۸ گرم کربوهیدرات ، ۳ الی ۶ گرم چربی ، کلسیم ، فسفر ، منیزیم و ویتامین‌های گروه ب ، مانند B2 و B12 است . این میزان از این نوشیدنی حدود ۱۰۰ کالری انرژی دارد .

۲ . استحکام استخوان‌ها را افزایش می‌دهد .

پوکی استخوان یکی از مشکلاتی است که در سراسر دنیا وجود دارد و خیلی از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند . پوکی استخوان بر اثر کمبود یا فقدان کلسیم به وجود می‌آید و این موضوع سلامت استخوان‌ها را به خطر می‌اندازد . کفیر علاوه بر این که دارای مقادیری از کلسیم است ، دارای ترکیبات زیست فعالی است که جذب کلسیم توسط بدن را هم
بالا می‌برد . باکتری‌های پروبیوتیکی که در آن وجود دارند کمک می‌کنند میزان جذب مواد مغذی افزایش پیدا کند .

 ۳. با سرطان مبارزه می‌کند .

سرطان یک بیماری جدی است و زندگی فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد . کفیر یکی از مواد غذایی است که به مبارزه با سرطان می‌پردازد . کفیر مانند یک سد در مقابل تکثیر سلول‌های سرطانی می‌ایستد و از آن جلوگیری می‌کند . ترکیبات موجود در این نوشیدنی باعث می‌شود سلول‌های سرطانی در معده ، خود را از بین ببرند .

همچنین کفیر از بروز سرطان هم پیشگیری می‌کند . به این ترتیب که جلوی تبدیل سلول‌های غیر سرطانی به سلول‌های سرطانی را می‌گیرد .

۴ . سیستم گوارش را تقویت می‌کند .

ماست و نوشیدنی کفیر باعث بهبود عملکرد گوارش می‌شود . ترکیبات موجود در این ماده با بیماری‌های گوارشی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر ، کرون و زخم معده مبارزه می‌کنند . بعد از دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانید از این نوشیدنی استفاده کنید تا بیماریتان زودتر بهبود یابد و باکتری‌های مفیدی که از بین رفته‌اند بازسازی شوند . این باکتری‌ها عوارض جانبی داروها را از بین می‌برند .

 ۵ . حساسیت را کاهش می‌دهد .

بسیاری از حساسیت‌های بدن انسان بر اثر التهاب‌ها به وجود می‌آیند . میکروارگانیسم‌هایی در کفیر وجود دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و به آن کمک می‌کند که آلرژی‌ها را از بین ببرند . تحقیقات بسیاری روی این موضوع انجام شده است و نتیجه همه آنها گویای تاثیر مثبت کفیر بر علائم حساسیت و کیفیت زندگی بوده است .

۶. سلامت پوست .

هنگامی که روده آسیب می‌بیند توازن طبیعی پوست به هم می‌خورد و علائمی مانند آکنه ، صدفک ، جوش و اگزما روی پوست ظاهر می‌شوند . کفیر با تاثیر روی روده به صورت ناخودآگاه روی پوست نیز تاثیر می‌گذارد و از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند . همچنین باعث درمان سوختگی‌ها و جوش‌های پوستی می‌شود .