درباره فواید بستنی و اثرات آن چه می‌دانیم ؟

درباره فواید بستنی و اثرات آن چه می‌دانیم ؟

فواید بستنی شاید بیشتر از چیزی باشد که ما فکر می‌کنیم . بستنی محصول لبنی است که با داشتن مواد مغذی بالا اثرات سلامتی‌بخش زیادی دارد . پایه اولیه بستنی ،
شیر و خامه است که دارای کلسیم ، فسفر، ریبوفلاوین ، ویتامین
A و ویتامین D هستند . ویتامین‌ها و مواد مغذی برای بدن فواید زیادی دارند .

بستنی طعم‌های بیشماری دارد ، که بعضی از آن‌ها میکس دو یا چند طعم مختلف هستند .این روز‌ها حتی ‌بستنی‌های عجیب با پودر زغال یا ادویه‌هایی مثل کاری ، سیر و غیره درست می‌شود و طرفدار‌های خاص خودش را دارد . ما می‌توانیم بستنی‌هایمان را با انواع میوه‌ها ، انواع مغز‌ها و خشکبار ، چیپس شکلات ، بیسکوئیت ، سس‌ها و
شیره‌های مختلف ، خاص‌تر و خوشمزه‌تر کنیم .

اما باید در نظر داشته باشیم که تنها در صورت مصرف درست و به اندازه می‌توانیم از فواید بستنی بهره ببریم .

فواید بستنی که شاید نمی‌دانستید !

شاید برای ما اتفاق افتاده باشد که دلمان بستنی بخواهد اما به دلیل ترس از اضافه وزن ، سرماخوردگی و غیره خودمان را از این لذت محروم کردیم . اما دیگر با دانستن فواید بستنی ، بدون عذاب وجدان و مشتاق‌تر از قبل این خوراکی خوشمزه را مصرف خواهیم کرد .

کاهش وزن

نتایج تحقیقات نشان داد ، زنانی که روزانه یک اسکوپ بستنی کم چرب مصرف کردند ، ۲۶٪ بیشتر از افرادی که بستنی را در رژیم غذایی‌شان نداشتند وزن کم کردند . دلیل این موضوع را می‌توان به کلسیم موجود دربستنی ربط داد . کلسیم بدن را قوی نگه‌ داشته و باعث بهبود سوخت و ساز می‌شود . اگرچه همین نتیجه را با مصرف قرص کلسیم
می‌توان گرفت ولی تا وقتی بستنی هست چرا باید به دنبال جایگزین بود ؟

تقویت استخوان‌ها

کلسیم برای دندان و رشد و استحکام استخوان‌ها لازم است ، پس مصرف بستنی علاوه بر اینکه از دندان‌ها محافظت می‌کند باعث پیشگیری از پوکی استخوان هم می‌شود .

تقویت عملکرد مغز

طی آزمایشی ، یک دسته ازافراد مورد آزمایش اول صبح و قبل از هر چیز دیگر ، صبح‌ها بستنی و دسته دیگر یک لیوان آب سرد خوردند . نتایج نشان داد ، دسته‌ اول هوشیار‌تر از دسته دوم بودند . متخصص تغذیه بیان کرد که این موضوع می‌تواند به این دلیل باشد که بستنی باعث بالا رفتن سطح دوپامین می‌شود .

افزایش انرژی

بستنی غنی از کربوهیدرات ، چربی و پروتئین است . با کالری که از بستنی دریافت می‌کنید انرژی از دست‌رفته خود را به دست خواهید آورد .

تقویت سیستم ایمنی

یکی از فواید بستنی که شاید تصورش را نمی‌کردید ، تقویت سیستم ایمنی بدن است . بستنی نوعی فرآروده لبنی تخمیر‌شده است . فرآورده‌های تخمیری باعث تقویت سیستم گوارشی و تنفسی
در مقابل عفونت‌ها می‌شود . هرچه سیستم گوارش و سیستم تنفسی قوی‌تر باشد ، ایمنی بدن هم بالا‌تر می‌رود .

کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه

کمبود کلسیم در تمامی زنانی که سرطان سینه در آن‌ها تشخیص داده شده است ، دیده می‌شود . همانطور که قبل‌تر گفته شد بستنی منبع غنی از کلسیم است ، با دریافت میزان کافی کلسیم می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد .

بستنی وانیلی و فواید آن

شادی‌آور

با بررسی عملکرد مغز افراد هنگام خوردن بستنی وانیلی مشاهده شد به محض اینکه افراد مورد مطالعه بستنی را قورت دادند ؛ تغییر فوری در مغز به خصوص در قشراربیتوفرانتال آنها رخ داد . به این بخش از مغز مرکز شادی می‌گویند چون هنگامی فعال می‌شود که فرد خوشحال باشد . پس هرگاه احساس ناراحتی یا افسردگی کردید با خوردن یک کاسه بستنی حال خودتان را خوب کنید .

افزایش باروری

با مطالعه‌ای که روی ۱۸۰۰۰ خانم بین سنین ۲۴ تا ۴۲ سال صورت گرفت ؛ ثابت شد که مصرف شیر کامل یا بستنی به دلیل وجود نوعی چربی ، شانس باروری در زنان را
افزایش می‌دهد .

کمک به ساخت استخوان در جنین

خوردن بستنی در دوران بارداری به تأمین مواد معدنی مورد نیاز برای تشکیل و استحکام استخوان در جنین کمک می‌کند . البته لازم به ذکر است که نباید در مصرف بستنی در این دوران زیاده‌روی کرد و ترجیحا بستنی را خودتان با استفاده از میوه‌های یخ‌زده درست کنید .

حالا درباره فواید بستنی بیشتر می‌دانیم ، اما لازم است بدانیم که فواید بستنی در صورت مصرف درست و به اندازه آن حاصل می‌شود .