در فضیلت شب قدر

در فضیلت شب قدر

شب قدر ، شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی رسد و عمل در آن بهتر از عمل در هزار ماه است . در این شب برنامه های یک سال هر کس مقدر می گردد . در شب قدر ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به اذن پروردگار ، خدمت امام زمان علیه السلام مشرف می شوند و مقدرات هر کس را به امام عرضه می دارند .

« قدر » معانی متعددی همچون قدرت ، تقدیر و اندازه گیرى ، تنگ گرفتن ، مساوی بودن یک چیز با چیز دیگر بدون کم و زیاد دارد اما در اینکه چه شبی از شب‌های ماه رمضان ، شب قدر است اختلاف دیدگاه وجود دارد . آنچه موافق با سنت پیامبر گرامی اسلام ( ص ) و روایات امامان معصوم ( ع ) است ، اینکه شب قدر در دهه آخر ماه رمضان قرار دارد و طبق نقل ، یکی از شب‌های نوزدهم ، بیست و یکم و بیست و سوم است و در بین این سه شب نیز شب بیست و سوم احتمالش بیشتر است .

چنانکه امام صادق ( ع ) فرمود : شب نوزدهم شب تقدیر است و شب بیست و یکم شب بستن و تعین و اِحکام است و شب بیست و سوم شب حتمی شدن و امضای آن است .

در مورد فضایل شب قدر باید گفت که شب نازل شدن دفعی و یک‌ جای قرآن در بیت المعمور است که به طور تدریجی طی ۲۳ سال بر قلب نازنین پیامبر گرامی اسلام ( ص ) نازل شده است .

همچنین عبادت و کارهای نیک ، در شب قدر ، بهتر است از عبادت و کارهای نیک در هزار ماه که دارای شب قدر نباشد . از فضائل دیگر شب قدر آنکه این شب ، شب نزول و پایین آمدن فرشتگان خداوند خصوصاً بزرگ‌ترین فرشته خداوند ، به زمین است و این شب ، شب تقدیر و سرنوشت یک سال انسان است .

خداى تعالى در آن شب حوادث یک سال یعنى از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر می کند ، زندگى ، مرگ ، رزق ، سعادت ، شقاوت و چیزهایى دیگر از این قبیل را مقدر می ‏سازد که فرشتگان به امر پروردگار ، آن را انجام می دهند . در این شب ، درهای جهنم بسته می‌شود و درهای بهشت ، گشوده می‌شود و شیطان در این شب بیرون نمی‌آید تا صبح آن طلوع کند و درهای آسمان و رحمت الهی بر روی بندگانش گشوده می‌شود و شب قبولی اعمال است .