در مورد پروبیوتیک ها چه میدانید ؟

در مورد پروبیوتیک ها چه میدانید ؟

ساختار سیستم عصبی روده ای(سیستم عصبی آنتریک) به ساختار نخاع و مغز خیلی نزدیک است . به همین دلیل نیز شکم ، لقب «مغز دوم» را یدک می کشد . شکم ، صرفا برای هضم و گوارش غذا نیست. این عضو بدن با ۲۰۰ میلیون نرون(سلول عصبی) و ۱۰۰ میلیارد باکتری ، دومین مغز انسان نامیده شده و اسرار ویژه خود را دارد . دانشمندان در تحقیقات خود اثبات کرده اند “مغز دوم” در شکم ، عملکرد بخش های زیادی از بدن را به عهده دارد . در واقع مغز دوم ، مسئول کنترل اعمال، تفکر و واکنش های بدن ما می باشد . سیستم عصبی روده ، علاوه بر کنترل سیستم گوارشی دارای یک اثر شگفت آور ، در خلق و خو و رفتار ما نیز می باشد . زیرا حدود نیمی از دوپامین و ۹۰ درصد از سروتونین ، دو هورمون مرتبط با احساسات خوب را ، باکتری های روده ما تولید
می کنند . یکی از نکات مهم در خصوص مغز دوم ما این است که، باکتریهای روده نه تنها ، اشتهای ما را کنترل می کنند ، بلکه در خلق و خوی ما نیز ، تاثیر گذارند. در برخی از مطالعات نشان داده شده که خوردن ماستی که باکتری های خوب ، به خصوص باکتری های سازگار با شرایط گوارشی فرد ، به آن اضافه شده در درمان افسردگی و اضطراب افراد ، تاثیر مثبت دارد . علاوه بر این ها ، باکتریهای روده سالم ، در انعطاف پذیری بالاتر فرد در برابر احساسات منفی موثر بوده و حس بخشندگی شما را تقویت کرده و در روابط اجتماعی شما تاثیرگذار است .
استاد فیزیولوژی، روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا می گوید :تحقیقات نشان می دهد سیستم عصبی روده ، به عنوان یک راه مستقیم ارتباطی بین مغز و روده در طول روند رشد ما ، تکامل یافته و به دلیل آن که هر چه می خوریم ، در سلامتی بدن ، عملکرد مهم و حیاتی دارد . البته یک نکته جالب و قابل تامل در این خصوص ، خداوند هم در قرآن کریم ، هرکجا از خوردن و آشامیدن صحبت کرده ، به یک نکته رفتاری و اجتماعی که با مغز آدم ها ارتباط دارد ، هم اشاره کرده است. به عنوان مثال به آیات زیر توجه کنید .
کلُوا وَاشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ (قره/۶۰) بخورید ، ولی گناه نکنید .
کلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا وَ اتَّقُوا اللَّهَ (مائده/۸۸) بخورید ، ولی تقوا هم داشته باشید ؛ و خدا ترس باشید .
کلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا (مومنون/۵۱) بخورید ، ولی اعمال صالح هم انجام بدید .
روابط عمومی پگاه تهران