راه‌های پیشگیری از تب مالت و عوارض آن را بشناسید

راه‌های پیشگیری از تب مالت و عوارض آن را بشناسید

تب مالت ، نوعی عفونت باکتریایی است که از حیوانات به انسان و اغلب به دنبال مصرف شیر ، پنیر و دیگر محصولات لبنی پاستوریزه نشده ایجاد می‌شود . باکتری‌هایی که
تب مالت را ایجاد می‌کنند ، به ندرت از طریق هوا یا تماس جسمی با حیوانات آلوده به انسان منتقل می‌
شوند و به عقیده متخصصان ، با رعایت برخی نکات می‌توان به پیشگیری از تب مالت کمک کرد .

تب ، درد مفاصل و احساس ضعف شدید ، از نشانه‌های اصلی ابتلا به تب مالت هستند . این عفونت معمولا با درمان آنتی‌ بیوتیکی به‌طور کامل از بین می‌رود ، اما نباید این نکته را نادیده گرفت که درمان تب مالت هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ممکن است طول بکشد .

چه نشانه‌هایی دارد ؟

نشانه‌های ابتلا به تب مالت ، ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بعد از وارد شدن باکتری به بدن خود را نشان دهند . اگر این نشانه‌ها را در خود مشاهده کردید ، بدانید که برای پیشگیری از
تب مالت دیر شده است و باید به فکر درمان باشید :

تب

یخ کردن

از دست دادن اشتها

تعریق

ضعف

خستگی

درد مفاصل ، عضلات و پشت

سردرد

علائم بروسلوز یا همان تب مالت ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها ناپدید شوند و دوباره برگردند . اما در برخی از مبتلایان ، این بیماری ممکن است مزمن شود و حتی تا سالها بعد از درمان ادامه پیدا کند . خستگی ، تب‌های عود کننده ، آرتریت ، تورم قلب و ابتلا به دیگر بیماری‌های التهابی ، ممکن است از عوارض کامل درمان نشدن تب مالت باشند .

چه کسانی به تب مالت مبتلا می‌شوند ؟

تب مالت بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند . گاو ، بز ، گوسفند ، خوک ، سگ ، شتر ، گراز و گوزن شمالی بیشتر از حیوانات دیگر در معرض این بیماری هستند اما حتی نوعی از نهنگ‌ها هم ممکن است به تب مالت مبتلا شوند . برای جلوگیری از ابتلا به باکتری مولد این بیماری ( بروسلا ) ، می‌توان راهکارهای زیر را به کار بست :

باکتری خطرساز در محصولات لبنی خام و پاستوریزه نشده وجود دارد . کسانی که محصولات لبنی غیرپاستوریزه مصرف می‌کنند ، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند .

این باکتری در گوشت خام هم می‌تواند وجود داشته باشد . تماس بخشی از بدن که دچار زخم شده است ، با باکتری موجود در خون ، اسپرم ، جفت یا گوشت آلوده حیوان ممکن است این عفونت را ایجاد کند .

تب مالت معمولا از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود اما احتمال اینکه این بیماری از مادر به نوزاد شیرخوار سرایت کند بعید نیست . تب مالت به ندرت از راه تماس با خون آلوده انتقال پیدا می‌کند و در برخی موارد ، در هوا منتشر می‌شود و با استنشاق به بدن وارد می‌شود .

دامپزشک‌ها ، دامداران ، شکارچیان و میکروبیلوژیست‌ها بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند .

تب مالت چه عوارضی دارد ؟

بروسلوز می تواند تقریبا بر هر قسمتی از بدن شما تاثیر بگذارد اما این بیماری معمولا بر دستگاه تولید مثل ، کبد ، قلب و سیستم عصبی مرکزی بیشترین تاثیر را می‌گذارد .
تب مالت مزمن ممکن است فقط در یک عضو یا در سراسر بدن شما ایجاد عارضه کند . عوارض احتمالی این بیماری عبارتند از :

التهاب درون‌شامه قلب ( اندوکاردیت ) یکی از جدی‌ترین عوارض بروسلوز است . اندوکاردیت درمان نشده می‌تواند به دریچه‌های قلب آسیب بزند ، آنها را تخریب کند و تب مالت را به بیماری‌ ای مرگ‌آور تبدیل کند .

تب مالت وقتی با درد ، سفتی و تورم مفاصل( به ویژه زانوها ، باسن ، مچ پا ، مچ دست و ستون فقرات ) همراه می‌شود ، قربانیانش را به اسپوندیلیت ( نوعی آرتریت التهابی ) دچار می‌کند . التهاب مفاصل بین استخوان‌های ستون فقرات ( استخوان‌های مهره‌ای ) یا بین ستون فقرات و لگن از این بیماری ناشی می‌شود و نمی‌توان آن را به سادگی
درمان کرد .

بروسلوز می‌تواند طحال و کبد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود که از اندازه طبیعی خود بزرگتر شوند . عفونت طحال و کبد ، یکی دیگر از عوارض خطرساز این بیماری است .

عفونت سیستم عصبی مرکزی، عارضه دیگری است که به دنبال ابتلا به تب مالت ایجاد می‌شود . بیمارانی که با این عارضه درگیر شده‌اند ، ممکن است به التهاب غشای
مغزی – نخاعی ، التهاب مغز ( آنسفالیت ) یا مننژیت دچار شوند .

برای کاهش خطر ابتلا به تب مالت ، از این راه‌ها کمک بگیرید :

از مصرف خوراکی‌های لبنی غیر پاستوریزه اجتناب کنید . مصرف نکردن لبنیات غیرپاستوریزه ، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در پیشگیری از تب مالت است . قبل از مصرف
گوشت کبابی ، از پخته شدن کامل آن مطمئن شوید و گوشت را به خوبی در دمای ۶۳ تا ۷۴ درجه سانتی‌گراد بپزید . 
اگر قصد تکه کردن و شستن گوشت را دارید ، حتما دستکش پلاستیکی بپوشید و بعد از تمام شدن کارتان ، سینک ظرفشویی و اطراف آن را به خوبی ضدعفونی کنید .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

تشخیص تب مالت ، به ویژه در مراحل ابتلایی ابتلا به آن ، کار آسانی نیست . در بسیاری از موارد ، این بیماری به اشتباه آنفلوآنزا تشخیص داده می‌شود و تجویز آنتی‌بیوتیک‌های اشتباه و مسکن‌ها برای کاهش درد و ضعف ، درمان بیماری اصلی را عقب می‌اندازد .

از طرف دیگر ، اغلب افراد با راه‌های ساده پیشگیری از تب مالت آشنا نیستند و به همین دلیل خود را مدام در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌دهند . اگر شما نشانه‌های گفته شده را در خود مشاهده کردید ، حتما بدون اتلاف وقت موضوع را با پزشک درمیان بگذارید تا با انجام آزمایش‌های تخصصی ، احتمال دچار بودنتان به این بیماری را
بررسی کند .