روز سلامتی ( روز جهانی بهداشت ) گرامی باد

روز سلامتی ( روز جهانی بهداشت ) گرامی باد

روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت هرسال در ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین است و هرسال شعار متفاوتی دارد . شعار سال ۲۰۱۹ برای روز سلامتی « پوشش بهداشت جهانی :
همه کس ، همه جا » است .

سلامت چیزی نیست که بتوان به آن اهمیت نداد . هر فردی اگر بخواهد زندگی با کیفیتی داشته باشد ناگزیر باید به سلامت فردی و حتی اجتماعی توجه داشته باشد . این موضوع آنقدر با اهمیت است که سازمان بهداشت جهانی هر سال یک هفته را به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته و شعاری هم برای آن برمی‌گزیند . رسالت روز سلامتی یا
روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان در ارتباط با بحث سلات و بهداشت است .

تاریخچه روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت

۱۸ فروردین روز سلامتی ( روز جهانی بهداشت ) نام‌گذاری شده است . همه ساله روز ۱۸ فروردین ( ۷ آوریل ) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور‌های مختلف جهان
گرامی داشته می‌شود . در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک ، نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید . همچنین در ژوئن همان سال ، نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد . از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان « روز جهانی بهداشت » در کشور‌های مختلف گرامی داشته می‌شود . هفتم آوریل ، روز جهانی بهداشت و همچنین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت است . این روز در تقویم کشور ما به نام « روز سلامتی » ثبت شده است .
  

 تعریفی از بهداشت

بهداشت ( به زبان فارسی دری « صحت » ) به معنی حفظ سلامتی و تندرستی است . در واقع علم و هنر پیشگیری از بیماریها ، طولانی کردن عمر و بالا بردن سلامتی به‌ وسیله کوشش‌های اجتماعی را بهداشت می‌گویند . بر این اساس ، برای بهداشت فردی ، عمومی ، روانی و غذایی تعریف‌هایی وجود دارد . 

از جمله ویژگی‌های فطری تمامی موجودات جهان غریزه پاکیزگی و میل به نظافت است و انسان نیز به عنوان اشرف مخلوقات به طور ذاتی به سلامتی و تامین تندرستی خود
علاقه‌ مند است . بهداشت در واقع زیربنای فعالیت‌های اقتصادی و پیشرفت‌های اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی است . تنها یک جامعه سالم و تندرست می‌تواند از منافع خود دفاع و حقوق خود را کسب کند .

به طور خلاصه اهداف بهداشتی را می توان به صورت زیر بیان کرد :

 سالم سازی محیط زیست .

 کنترل بیماری های واگیردار .

 آموزش بهداشت عمومی

 ایجاد خدمات پزشکی و پرستاری برای تشخیص و درمان بیماری ها .

 ایجاد و توسعه‌ی یک سیستم اجتماعی که در آن هر فرد از وسایل و امکانات لازم برای سالم ماندن برخوردار باشد.

کشور ایران در ۲۳ نوامبر ۱۹۴۶ ،   ( برابر با ۲ آذرماه  ۱۳۲۵ ) شمسی به عضویت سازمان جهانی بهداشت درآمده است .

شعار روز سلامتی در سال ۲۰۱۹ چیست ؟

سازمان جهانی بهداشت همه ساله به مناسبت روز جهانی بهداشت ( ۷  آوریل مصادف با ۱۸ فروردین ) و با هدف افزایش توجه و آگاهی عموم مردم و تمرکز اقدامات و فعالیت‌ها یکی از موضوعات مبتلا به جوامع را انتخاب می‌کند . از آن‌جا که هدف این روز در ابعاد جهانی این است که اطمینان حاصل شود که هرکسی بتواند مراقبتی را که نیاز دارد ، زمانی که به آن نیاز دارد ، در جامعه‌اش به دست آورد ؛ سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی بهداشت سال جاری ( ۲۰۱۹  ) ، در روز ۷ آوریل ، تمرکز خود را بر روی پوشش بهداشت جهانی قرار داده است .
در دنیای امروز هنوز میلیون‌ها نفر به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی ندارند . هنوز میلیون‌ها نفر مجبور هستند بین مراقبت‌های بهداشتی و سایر هزینه‌های روزانه مانند غذا ، لباس و … یکی را انتخاب کنند !

به همین دلیل است که  شعار روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت در ۲۰۱۹ این عبارت است :

Universal health coverage: everyone, everywhere

 پوشش بهداشت جهانی : همه کس ، همه جا

هدف و رسالت روز جهانی بهداشت چیست ؟

رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان ، درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) آن را در رأس اولویت‌های بهداشتی سال قرار داده است . این روز به عنوان نقطه شروع اجرای برنامه‌های بهداشتی بلند مدتی است که می‌بایست مدت‌ها قبل از ۷ آوریل ، فعالیت‌های آن انجام شده و منابع آن فراهم گردد .
هدف این سازمان ، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای کلیه انسان‌های روی زمین است ، به دنبال این هدف ، سازمان ، برنامه‌های زیادی را به مرحله اجرا می‌گذارد تا زمینه مساعدت کشور‌ها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند .

هفت خاصیت شیر برای سلامتی

شیر بخش مهمی از رژیم غذایی ما است . ما از لحظه تولد شروع به نوشیدن شیر می کنیم . اما به تدریج و با افزایش سن نقش این ماده غذایی در سبد تغذیه افراد کاهش پیدا می‌کند .

بعضی از افراد محتاط مصرف شیر را به این دلیل ترک می کنند که می ترسند شیر عاملی برای ورود مقدار زیادی چربی به بدنشان باشد . بعضی دیگر از افراد هم فکر می کنند که با افزایش سن و رشد استخوان‌ها دیگر نیازی به مصرف شیر ندارند .

با این حال باید بدانید که شیر منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد مغذی است . شما هیچ‌وقت آن‌قدر پیر نیستید که دیگر احتیاجی به شیر و فواید بی‌نظیرش نداشته باشید !

خواص شیر

در این نوشته با فواید شیر برای زیبایی پوست ، سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها ، سلامت ماهیچه‌ها ، کاهش استرس ، کاهش وزن ، کاهش فشارخون و داشتن یک بدن سالم آشنا شوید .

پوست درخشان و لطیف

شیر دارای مواد مغذی فراوانی است که کمک می‌کند پوست در بهترین حالت خود باقی بماند . اسید لاکتیک موجود در شیر عاملی برای داشتن پوست صاف و اسید آمینه‌های آن دلیلی برای مرطوب نگه داشتن پوست بدن است . هم‌چنین شیر به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان می‌تواند از شما در برابر زیان‌های وارده از سموم محیطی محافظت کند .

اما مراقب باشید ، در صورتی که به شیر یا محصولات لبنی حساسیت دارید ، از نوشیدن آن اجتناب کنید تا شیر عاملی برای تشدید حساسیت‌ تان نشود !

سلامت استخوان‌ها و دندان

شیر منبع بسیار خوبی از کلسیم است . نه تنها کودکان خردسال برای رشد استخوان‌هایشان به آن نیاز دارند بلکه بزرگسالان هم برای قوی و سالم نگه داشتن استخوان‌هایشان و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان به آن نیازمندند .

شیر همچنین خواص بسیار زیادی برای دندان دارد و از پوسیدگی آن جلوگیری می کند .

برای اینکه کلسیم جذب بدن شود ، وجود ویتامین D در بدن الزامی است . اگر شما کمبود ویتامین D دارید ، شیری را خریداری کنید که با ویتامین D غنی‌سازی شده باشد ، تا مطمین باشید که کلسیم شیر جذب بدنتان خواهد شد .

سلامت ماهیچه‌ها

شیر حاوی پروتئین است که به بازسازی ماهیچه‌ها کمک چشم‌گیری می‌کند . بعد از ورزش یک لیوان شیر بنوشید تا تمام چیزی را که لازم است ، به بدنتان برسانید .

 کاهش وزن

مطالعات نشام می‌دهد زنانی که در رژیم‌شان از شیر کم‌چرب استفاده می‌کنند ، بیشتر از کسانی که شیر را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند ، وزن کم کرده‌اند .

شیر به همراه یک تکه میوه ، یک میان وعده سالم و سبک است ، از آن لذت ببرید .

کاهش استرس

نوشیدن شیر یک روش عالی برای کاهش استرس روزانه است . یک لیوان شیر گرم به شل شدن عضلات متشنج و تسکین اعصاب کمک بزرگی می‌کند .

همچنین ثابت شده که نوشیدن شیر راه مناسبی برای کاهش علایم سندروم پیش از قاعدگی و افزایش انرژی بدن است .

دفعه بعدی که احساس خستگی و فرسودگی کردید ، یک لیوان شیر بنوشید و معجزه شیر را درک کنید .

کاهش فشار خون

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سه وعده لبنیات در هر روز به همراه پنج وعده میوه و سبزیجات تازه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم نمک سبب کاهش فشار خون در کودکان و بزرگسالان می‌شود .

دوری از بیماری‌ها

علاوه بر همه خواصی که گفتیم ، بد نیست بدانید که : شیر دارای خواصی است که سبب کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و بسیاری از سرطان‌ها می‌شود . ویتامین‌های A و B در شیر بینایی شما را تقویت می‌کنند .