روش‌های جذب کلسیم

روش‌های جذب کلسیم

فراوان‌ ترین ماده کانی در بدن انسان کلسیم است . بدن انسان حدود یک کیلوگرم کلسیم دارد اما در افراد مختلف با توجه به بافت و حجم استخوان‌ها این مقدار متفاوت است . با این که این ماده در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود ، بخش قابل توجهی از مردم هنوز کلسیم را بسیار کمتر از آن چه که برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های محکم
لازم است ، دریافت می‌کنند . در این مقاله درباره روش‌های جذب کلسیم صحبت خواهیم کرد . با ما همراه باشید .

لبنیات بیشتری مصرف نمایید

وقتی صحبت از کلسیم می‌شود ، ناخودآگاه ما را یاد شیر ، ماست و پنیر می‌اندازد . درست است این مواد دارای کلسیم هستند . اما در بعضی از موارد مصرف بیش از حد لاکتوز می‌تواند تاثیر منفی روی جذب کلسیم داشته باشد . بنابراین شیر و فرآورده‌های لبنی همیشه هم پاسخگو نیستند و باید مواد غذایی دیگری هم برای جذب کلسیم با آن‌ها
مصرف شود . توصیه می‌کنیم ، از فرآورده‌های لبنی بیشتر استفاده کنید .

ویتامین D بدن‌تان را تامین کنید

ویتامین D باعث افزایش جذب کلسیم می‌شود . ویتامین D با فعال کردن یک پروتئین حامل در روده سبب اتصال کلسیم به این پروتئین شده و جذب کلسیم از طریق جدار روده را آسان می‌کند . کمبود این ویتامین باعث نرمی استخوان می‌شود . از منابع مهم ویتامین دی می‌توان به نور خورشید ، ماهی سالمون و به خصوص شیر غنی شده است که
علاوه بر تامین ویتامین
، به عنوان منبع مهمی برای دریافت ویتامین ، آهن و روی هم  شناخته می‌شود .

۴ ماده غذایی برای کمک به افزایش ویتامین D بدنتان

نمک کم بخورید

خوردن غذاهای شور و غنی از سدیم باعث دفع کلسیم به همراه ادرار می‌شود .

بیش از اندازه فیبر نخورید

فیبر بیش از اندازه جذب کلسیم روده را سخت می‌کند . با این که بدن ما نیازمند فیبر است . اما نباید بیش از حد مجاز فیبر مصرف کنید . چون مصرف بیش از حد فیبر ، از جذب ویتامین‌های ضروری و عناصر معدنی مورد نیاز ، جلوگیری کرده و عامل کمکی برای جذب نشدن کلسیم و در نتیجه ایجاد پوکی استخوان است .

مواد غذایی حاوی اگزالات را به اندازه مصرف کنید

اگزالات ، با جذب کلسیم تداخل می‏ کند . مواد غذایی حاوی اگزالات شامل بادام ، بادام‏ زمینی ، چغندر و برگ چغندر ، ریواس ، اسفناج ، کلم ، کاکائو ، چای ، آلو و توت‏ها است . سبوس گندم را هم به میزان متوسط مصرف کنید ، چون مصرف زیاد آن ، با جذب کلسیم تداخل ایجاد می‌کند .

مکمل کلسیم مصرف کنید

اگر منابع مورد نیاز کلسیم بدن‌تان را با مواد غذایی نتوانستید ، تامین کنید . استفاده از مکمل کلسیم بسیار مفید است . بنابراین به پزشک معالجه کنید تا در صورت تشخیص کمبود کلسیم بر حسب مقدار نیاز بدنتان مکمل کلسیم برای‌تان تجویز کند .

از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید

چربی غذا با کلسیم داخل روده تداخل ایجاد کرده و مانع از جذب کلسیم می‌شود .

دانه‌ها و مواد غذایی حاوی کلسیم مصرف کنید

دانه‌هایی مثل خشخاش ، کنجد و دانه چیا دارای مقادیر قابل توجهی از کلسیم هستند . برای مثال یک قاشق غذا خوری دانه خشخاش دارای ۱۲۶ میلی‌گرم کلسیم است . همچنین این دانه‌ها دارای اسید چرب امگا ۳ و پروتئین‌هایی‌اند که برای بدن مفید هستند .

انواع مواد غذایی مثل سیب‌زمینی ، کدو ، نخود و صیفی جات و ریشه بعضی از این مواد منبع خوب و مناسبی برای تامین کلسیم هستند و در جذب کلسیم هم مشکلی به وجود نمی‌آورند .

مقدار مورد نیاز کلسیم برای هر فرد بر حسب میلی‌گرم :

نوزادان تا سن ۳ سال ۴۰۰ گرم

کودکان ۴ تا ۶ سال سن ۷۰۰ گرم

کودکان ۷ تا ۱۰ سال سن ۸۰۰ گرم

مردان نوجوان و بالغ ۸۶۰ تا ۱۲۰۰ گرم

زنان نوجوان و بالغ ۱۰۰۰ گرم

زنان حامله ۱۳۰۰ گرم

زنان شیرده ۱۳۰۰ گرم

در صورت وجود بیماری‌هایی مثل بیماری روماتیسمی یا مصرف بعضی از داروها مثل کورتیکو استروئیدها نیاز به کلسیم و ویتامین D افزایش می‌یابد که دوز مورد نیاز باید با نظر پزشک معالج تعیین شود .