زمان مناسب برای مصرف مواد غذایی مختلف

زمان مناسب برای مصرف مواد غذایی مختلف

آیا تا به حال به اهمیت این که چه چیزی را چه وقتی بخورید و بهترین زمان برای خوردن مواد غذایی مختلف چیست فکر کرده‌اید ؟ خوردن مواد غذایی مناسب در زمانی مناسب از شبانه روز کمک می‌کند حداکثر فایده را از خوردن غذاها و خوراکی‌ها ببرید . برای این که بدن و مغز شما به بهترین و درست‌ترین شکل عمل کنند ، صاحب خلق و خوی متعادل‌تری باشید و هنگام انجام هر فعالیتی بیشترین بازده را داشته باشید و در موقعیت‌های مختلف اجتماعی واکنش و عملکرد درستی داشته باشید باید مواد غذایی را در زمان مناسب کنید .

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به فهرستی از مواد غذایی مهم و بهترین زمان برای صرف آن‌ها . آنچه در ادامه می‌خوانید براساس تحقیقات جدیدی است که در سایت Ayurveda ارائه شده‌اند .

قبل از غذا چه بخوریم و چه نخوریم ؟

قبل از خوردن غذا باید میوه‌های ترش مانند انار بخورید و از خوردن موز خودداری کنید . بهتر است از خوردن محصولات غذایی سنگین و دسر بعد از غذا یا پرهیز کنید یا تا جایی که می‌توانید در اندازه‌ای اندک و محدود میل کنید اما به عنوان مثال توت را می‌توانید قبل و بعد یا با غذا میل کنید .

مواد غذایی که نباید صبح‌ها بخورید

میوه‌هایی مثل آلو ، نارگیل ، انبه ، موز و گوجه سبز را نباید صبح و به عنوان خوراکی‌های صبحانه بخورید .

آب گرم نخورید

هنگام خوردن غذا باید از نوشیدن آب گرم به مقدار زیاد خودداری کنید . برای کمک به گوارش ، بهتر است آب گرم را بین هر قاشق و با جرعه‌های کوچک بنوشید . نوشیدن آب قبل از طلوع خورشید با معده خالی حرارت گوارش شما را بالا می‌برد و برای سلامت عمومی شما مفید است .

شیر

نوشیدن شیر قبل از خواب موجب آرامش ذهن و جسم شما می‌شود . بهترین زمان برای نوشیدن شیر زمانی است که انرژی خود را از دست داده‌اید و می‌خواهید از فعالیت و جنب و جوش روز وارد سکون و آرامش شب شوید . در حالی که شب هنگام خواب بدن شما استراحت می‌کند ، فشارها و خستگی‌های روز را التیام می‌بخشد . نوشیدن شیر غنی شده ، که اثری چند برابر شیر معمولی دارد نیروی شما را احیا می‌کند . مصرف شیر پر چرب برای کسانی که در مناطق سرد زندگی می‌کنند بسیار مناسب و برعکس برای کسانی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند یا طبع گرم دارند توصیه نمی‌شود .

ماکارونی ، پاستا و…

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف منظم غلات کامل مساوی با پایین آمدن فشار خون و کاهش خطر حمله قلبی ، سکته ، دیابت و سرطان است . فکر خوردن ماکارونی و انواع پاستا را برای شام از سرتان بیرون کنید .

شکلات تلخ

بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ صبح‌ها است . شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است . از این رو برای قلب مفید است و از پوست شما در مقابل اشعه‌های زیان آور ماورای بنفش محافظت می‌کند . شکلات تلخ استرس را کاهش می‌دهد ، موجب احساس سیری
می‌شود ، از میل به خوردن چیزهای شیرین کم می‌کند و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد .

محصولات گوشتی

زمان مناسب برای خوردن گوشت و فرآورده‌های گوشتی ناهار و نامناسب‌ترین زمان شب‌ها است زیرا گوشت برای هضم شدن نیاز به مدت زمان بیشتری دارد .

سیب

بهترین وقتی که می‌توانید سیب بخورید صبح است زیرا پکتین سیب به روده‌ها کمک کرده و از نوعی سرطان پوست ( کارسینوما ) جلوگیری می‌کند . به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است میوه‌ اولین چیزی باشد که صبح زمانی که معده‌تان خالی است می‌خورید ، در غیر این صورت می‌توانید میوه‌ها را بین صبحانه و ناهار بخورید . میوه‌جات کالری بسیار کمی دارند ، در عوض مواد معدنی و املاح آن‌ها مانند سدیم و پتاسیم زیاد است و سوزش ناگهانی معده بر اثر گرسنگی را برطرف می‌کنند . چه قبل یا چه بعد از غذا ، بین خوردن یک وعده غذا و میوه باید ۳۰ دقیقه فاصله زمانی باشد . بیماران مبتلا به دیابت بهتر است این مدت زمان را به دو ساعت افزایش دهند .

حبوبات

شاید باور نکنید ، اما بهترین زمان برای خوردن حبوبات شب‌ها است . حبوبات مواد غذایی هستند که از قلب شما محافظت می‌کنند و دارای مقادیر زیادی پروتئین و چربی حاوی اسیدهای غیر اشباع هستند . همچنین دارای مواد مغذی دیگری از جمله ترکیبات فنولیک، فیتوسترول ، فیبر غذایی ، ویتامین‌هایی مثل فولیک اسید ، نیاسین ، توکوفرول و ویتامین B6 و مواد معدنی همچون کلسیم ، منیزیم و پتاسیم هستند .

سالاد

 مصرف سالادهایی که کالری پایینی دارند ، ۱۵ دقیقه قبل از شروع غذای اصلی باعث می‌شود کالری کم‌تری دریافت کنید . پس از مدتی تاثیر خوب آن را روی اندام خود خواهید دید .

سیب زمینی

سیب زمینی را باید صبح‌ها بخورید چرا که مثل سوخت شما را در ابتدای روز روشن می‌کند و  آب بدن را حفظ می‌کند . سیب‌زمینی سرشار از مواد معدنی است ، اما از آنجا که کالری زیادی دارد از خوردن آن برای شام پرهیز کنید .

پنیر

بله ، بهترین صبحانه پنیر است و بهترین زمان برای خوردن پنیر همان  صبح است زیرا پنیر جلوی نفخ شکم را می‌گیرد اما در عوض هرگز برای شام پنیر نخورید چرا که سنگین است و دچار سوءهاضمه می‌شوید و روی وزنتان هم تاثیر می‌گذارد .

شیرینی‌جات

محصولات شیرینی را بهتر است صبح‌ها و برای صبحانه بخورید تا بتوانید کالری آن‌ها را در طول روز بسوزانید . از خوردن شیرینی در شب پرهیز کنید .

برنج

برنج دارای شاخص گلیسمیک بالایی است بنابراین باید آن را هنگام ناهار بخورید . از خوردن برنج در هنگام شب بپرهیزید زیرا هضم آن برای معده مشکل است . توصیه ما این است که سنگین‌ترین وعده غذایی شما ناهار باشد تا بدن زمان کافی برای هضم و سوخت و سازداشته باشد .