زیاد خوردن سحری منجر به اختلالات گوارشی می شود

زیاد خوردن سحری منجر به اختلالات گوارشی می شود

سلامت نیوز : دکتر حاجی فرجی گفت : گروهی از مردم در وعده سحری حجم زیادی از غذاها و آب را استفاده می کنند تا کمتر گرسنه و تشنه شوند . درصورتی که این کار اشتباه بوده و ممکن است دچار اختلالات گوارشی شوند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ویژه برنامه ” نجوا ” به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با موضوع روزه در این ماه مبارک و در ارتباط تلفنی با دکتر مجید حاجی فرجی متخصص تغذیه و رژیم درمانی از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت .

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ابتدای این ویژه برنامه مطرح کرد : در هنگامی که میزان انرژی مصرفی روزه داران در طول روزه داری کاهش می یابد ، بدن سعی می کند خود را با شرایط گرسنگی سازگار کند .

دکتر حاجی فرجی در ادامه این مطلب افزود : در طول روزه داری میزان متابولیسم در بدن افراد کاهش می یابد و بدن روزه داران سرد می شود به همین خاطر روزه داران سعی می کنند از میزان فعالیت های خود در طول روزه داری کم کنند .

متخصص تغذیه و رژیم درمانی همچنین با اشاره به دو دیدگاه اشتباه درباره مصرف سحری در میان مردم تصریح کرد : دسته ای از مردم به دلایل مختلف در وعده سحری از خواب بیدار نمی شوند و تمایل دارند بیشتر بخوابند تا از این طریق انرژی بیشتری ذخیره کنند .

وی بیان اینکه این تصور کاملاً اشتباه است عنوان کرد : وقتی فردی برای وعده سحری بیدار نمی شود مدت طولانی دستگاه گوارش او خالی
می ماند و در این مدت فعل و انفعالات زیادی در بدن او ایجاد می شود و فرد دچار اختلالاتی از جمله بی خوابی ، عصبانیت و سوء هاضمه
خواهد شد .

دکتر حاجی فرجی در ادامه مطلب بیان داشت : گروهی دیگر از مردم هم نیز وجود دارند که در وعده سحری حجم زیادی از غذاها و آب را استفاده می کنند تا کمتر گرسنه و تشنه شوند که باید بگوییم این کار هم اشتباه است چراکه ممکن است در طول روز دچار اختلالات گوارشی شوند .

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی همچنین در پایان این ویژه برنامه تاکید کرد : روزه داران محترم حتما باید در وعده های افطار و سحری میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند و میزان کمتری از کربوهیدرات ها و قندهای ساده استفاده کنند تا پس از چند روز روزه داری بدن آنها به خوبی ماه رمضان را پشت سر بگذارد و به روزه گرفتن در این ماه مبارک عادت کند .