سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور: والدین به تغذیه کودکان در سن ۶ تا ۱۲ سالگی توجه کنند

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور: والدین به تغذیه کودکان در سن ۶ تا ۱۲ سالگی توجه کنند

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، گفت: غذای دریافتی کودکان در سنین ۶ تا ۱۲ سال بهتر است طوری تنظیم شود که رشد و نمو آن‌ها مطلوب باشد و از چاقی پیشگیری کند.

🔸به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) به نقل از خبرگزاری مهر، جلال الدین میرزای رزاز، درباره تغذیه در کودکان ۶ تا ۱۲ سال، تاکید کرد: رشد کودکان در سنین ۶ تا ۱۲ آهسته اما با ثبات است و طی سال‌های آخر دبستان، مقارن با شروع جهش رشد، به ویِژه در دختران است.

🔹وی افزود: میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه‌ای، به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد آن‌ها متفاوت است و هر چه میزان تحرک و فعالیت بدنی کودک بیشتر باشد نیاز او به انرژی نیز بیشتر خواهد بود.

🔸رئیس انجمن تغذیه ایران ادامه داد: برای تامین انرژی مورد نیاز کودکان در سنین مدرسه توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد از انواع گروه‌های غذایی از جمله گروه نان و غلات (مانند نان، برنج و…)، گوشت و جانشین‌ها (گوشت، تخم‌مرغ و…)، لبنیات کم‌چرب، میوه و سبزی‌ها به مقدار کافی و متنوع در برنامه غذایی روزانه کودکان گنجانده شود.

🔹رزاز گفت: به خصوص مصرف گروه شیر و لبنیات در این سنین برای رشد و استحکام دندان و استخوان‌ها ضروری است. اضافه کردن مقداری عسل به شیر نیز ممکن است دانش‌آموز را به خوردن شیر علاقه‌مند کند و یا می‌توان شیر را به صورت غذاهایی مثل فرنی و شیر برنج به کودک داد.

🔸میرزای رزاز افزود: در مصرف لبنیات نیز نظریات متناقضی در مورد تاثیرات شیر و لبنیات بر سلامت مطرح شده که مردم را نگران می‌کند. ما مستنداتی داریم که اثرگذاری و سودمندی مصرف لبنیات به اثبات رسیده است.

🔹وی در ادامه به تاثیرگذاری مصرف لبنیات جهت بالا بردن تراکم استخوان، اشاره کرد و گفت: افرادی که شیر و لبنیات مصرف می‌کنند دیرتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و به لحاظ مصرف نوع چربی که در لبنیات است نه تنها برای سلامتی مضر نیست بلکه تحقیقاتی داریم که نشان داده این چربی لبنیات که حداکثر می‌تواند ۳ درصد در شیر باشد، کمک کننده است و خاصیت‌های ضد التهابی، تومور و سرطانی به اثبات رسیده که به عنوان عامل پیشگیری کننده از بیماری است و افرادی هم که دچار بیماری هستند، بیماری‌شان کند می‌شود.