دلایل پوکی استخوان در سالمندان

دلایل پوکی استخوان در سالمندان

از هر سه زن ، یک زن پوکی استخوان را بعد از ۵۰ سالگی تجربه می‌کند و از هر ۵ مرد ، یک نفر گرفتار این مشکل می‌شود . پوکی استخوان در سالمندان به ویژه در میان
زنان سالمند ، مشکلی جدی و جهانی است . بنیاد بین‌الملی پوکی استخوان ، می‌گوید که هر ۳ ثانیه ، در جهان یک استخوان می‌شکند . برخی از آمارها ، می‌گویند که از هر ۴ زن بالای پنجاه سال ایرانی ، یک نفر به این درد دچار است .

استخوان ایرانی‌ها در خطر است

آمارهای نه چندان جدید ، از افزایش تعداد مبتلایان پوکی استخوان در ایران خبر می‌دهد . درحالی که در سال ۱۳۸۰ ، تنها ۱۵ درصد ایرانی‌ها پوکی استخوان داشته‌اند ،
در سال  ۱۳۹۰، این رقم به ۳۴ درصد رسیده بوده و آمار دقیقی از وضعیت مبتلایان به این اختلال در سالهای اخیر در دست نیست . پوکی استخوان دردی نیست که یک شبه
به جان قربانیانش بیفتد . تراکم استخوان‌های افراد مبتلا به این بیماری ، به مرور و در گذر سالها کم می‌شود و بدن آنها توان جبران آسیب و جاگیزین کردن استخوان‌های قدیمی از دست رفته را از دست می‌دهد .

از دست دادن استخوان‌ها ، همیشه به بالا رفتن سن وابسته نیست . اما در اغلب موارد ، با نزدیک شدن به پیری شدت می‌گیرد و به ویژه در زنان ، با رسیدن به دوران یائسگی ، سرعت می‌گیرد . زنان سالخورده ، هر سال حدود ۷ درصد از بافت استخوان‌هایشان را از دست می‌دهند و مردان سالم گرچه آرام‌تر دچار این تحلیل استخوانی می‌شوند ، اما احتمال دچار شدنشان به پوکی استخوان در پیری ، چندان هم پایین نیست .

استرس استخوان را پوک می‌کند

تنها تامین نیاز بدن به ویتامین D و کلسیم نیست که می‌تواند سلامت استخوان‌ها را حفظ کند . محققان می‌گویند کسانی که بیش از اندازه با استرس درگیر هستند ، بیشتر گرفتار پوکی استخوان می‌شوند . از نظر آنها اضطراب و فشارهای روانی مداوم ، استخوان‌ها را پوک و زمینه را برای شکستن آنها فراهم می‌کند . محققان می‌گویند آدم‌های مضطرب ، اغلب سبک زندگی سالمی ندارند . زیاد سیگار می‌کشند ، میلی به ورزش کردن ندارند و عادات غذایی مخربی دارند که سلامت استخوان‌های آنها را خدشه‌دار می‌کند .

رابطه سرطان سینه با پوکی استخوان در سالمندان

مطالعات نشان می‌دهد زنانی که سابقه دچار شدن به سرطان سینه را داشته‌اند ، دوبرابر همتایان خود در معرض پوکی استخوان قرار دارند . از نظر متخصصان ، تغییرات هورمونی ناشی از درمان‌های تجویز شده برای سرطان سینه ، می‌تواند به کاهش تراکم استخوان‌ها منجر شود .

پروبیوتیک بخورید تا پوکی استخوان نگیرید

محققان می‌گویند مصرف پروبیوتیک‌ها، به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و احتمال پوکی استخوان سالمندان را کمتر می‌کند . با توجه به بررسی‌های انجام شده ، ورودی باکتری‌های پروبیوتیک به بدن ، نه تنها بر مغز و دستگاه گوارش ، بلکه بر استخوان‌ها هم تاثیر می‌گذارد و مصرف مداوم آن ، احتمال پوکی استخوان در سالمندان را کمتر می‌کند .

هم می‌شکند ؛ هم جوش نمی‌خورد

زنان میانسال و سالخورده ، تصور می‌کنند که پوکی استخوان ، تنها در صورت شکستن استخوان‌ها در اثر یک حادثه ، سلامت آنها را تهدید می‌کند . آنها با گفتن جملاتی مثل
« حواسم نبود و از پله افتادم ؛ استخوانم شکست و دیگر جوش نخورد ! » مشکلشان را توضیح می‌دهند .

معنای چنین جملاتی این است که این افراد ، چیزی در مورد پوکی استخوان در سالمندان نمی‌دانند و از اینکه چطور این بیماری آینده‌شان را تهدید می‌کند بی‌خبرند .
پوکی استخوان ، تنها مانع جوش خوردن استخوان‌های شکسته نمی‌شود . کم شدن تراکم استخوان‌ها ، دلیل اصلی شکستن آنهاست و مشکل پیش از چیزی که فکر می‌کنند ، برای آنها ایجاد شده است .

درواقع شاید این افراد در صورت داشتن استخوان‌های سالم ، بهتر تعادل خود را حفظ کرده و زمین نمی‌خوردند یا شاید در صورت زمین خوردن ، چنین ضربه‌ای اصلا باعث شکستگی استخوانشان نمی‌شد و تنها عوارضی مثل ضرب‌دیدگی و کوفتگی را به جا می‌گذاشت .

تامین نیاز بدن سالمندان به ویتامین دی و کلسیم کار آسانی نیست . جذب ویتامین دی در این سالها پایین‌تر از دوران جوانی است . اما مصرف مکمل‌های دارویی و محصولات غنی‌شده‌ می‌تواند به سلامت استخوان این سالمندان کمک کند .

دلیل رفتن به خانه سالمندان

بعضی از پژوهشگران می‌گویند حدود نیمی از افرادی که گرفتار شکستگی لگن می‌شوند ، توان تنها زندگی کردن و رسیدگی به کارهای شخصی‌شان را از دست می‌دهند . شکستگی حاد و ترمیم نا‌پذیر استخوانی یکی از دلایل اصلی رفتن سالخوردگان به خانه سالمندان است .

پوکی استخوان در سالمندان مشکلی نیست که یک‌شبه ایجاد شده باشد . متخصصان معتقدند که از قبل از رسیدن به سی سالگی ، باید برای حفظ سلامت استخوان‌ها تلاش کرد و با اصلاح سبک زندگی ، احتمال شکستن آنها در آینده را کاهش داد .