شیرموز و ماست موز پروبیوتیکی

شیرموز و ماست موز پروبیوتیکی

طب گیاهی کهن ترین شیوه درمان است که توسط انسان شناخته شده است. استفاده از گیاهان دارویی به عنوان پیشگیری و درمان بیماری ها توجه متخصصان طب را از گذشته به خود معطوف داشته. مواد موثره گیاهان دارویی دو نوع هستند نوع اول مواد حاصل از سوخت و ساز اولیه (اساسا ساکارید) یا مواد مورد نیاز و حیاتی که در همه گیاهان سبز با عمل فتوسنتز به وجود می آیند. نوع دوم مواد حاصل از سوخت و ساز ثانویه که در اثر جذب ازت توسط گیاه تولید می شوند. این تولیدات ظاهرا اغلب برای گیاه بدون فایده هستند ولی برعکس اثرات درمانی آنها قابل توجه است. منظور از این ترکیبات اسانس های روغنی (یا اسانس طبیعی) رزین ها و آلکالوئیدهای مختلف است. عموما این مواد در حالت طبیعی به طور خالص یافت نمی شوند و به حالت ترکیب با عناصر دیگری همراهند که به صورت مکمل اثرات آنها را تقویت می کنند. با این حال حتی اگر گیاه دارویی فقط یک ماده فعال داشته باشند باز اثر آن روی بدن انسان مفیدتر از همان ماده در حالت به دست آمده از سنتز شیمیایی است. دارچین به عنوان یک گیاه دارویی و طعم دهنده در انواع فرآورده های غذایی و مواد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خواص سلامت بخش بیشماری است. پوسته گیاه به عنوان ادویه در غذاها، خمیردندانها، رایحه ها و عطرها استفاده می شود. گرد دارچین را از پوستهای خشک شده گیاهی به نام سی ناموموم زیلانیکوم از تیره برگ بو (لوراسه) به دست می آورند. رنگ آن قهوه ای روشن دارای بوی معطر شبیه به آلدئید سینامیک و اوژنول و طعم آن سوزاننده شیرین و ادویه ای می باشد.

ماده غذایی هدفمند ماده غذایی ای است که در بردارنده ی دست کم یک خاصیت سلامت بخش مشخص و به اثبات رسیده، افزون بر خواص تغذیه ای پایه باشد و به صورت هدفمند توسط تولید کننده یا توسط دانشمندان علم تغذیه توصیه و توسط مصرف کننده مصرف شوند شیر و فرآورده های آن، به ویژه فرآورده های تخمیری شیر، از مواد غذایی هدفمند با اهمیت به شمار می آیند. یکی از موارد با اهمیت در ارتباط با انتخاب و تولید غذاهای هدفمند، ایمن بودن و بی خطر بودن مصرف آنها است.

پروبیوتیکها
به عنوان یکی از نوظهور ترین و محبوب ترین فرآورده های هدفمند، از اهمیت خاصی در این ارتباط بر خوردارند. وجه تمایز بارز این فرآورده با سایر غذاهای هدفمند در آن است که ترکیب موثر یا هدفمند در آنها را موجودات زنده، یعنی باکتری ها (نه ترکیبات شیمیایی غیر زنده)، تشکیل می دهند پروبیوتیک عبارت است از مکمل میکروبی که از طریق متعادل سازی میکروب های بومی روده، اثرات مفید بر بدن میزبان اعمال می کند. این تعریف تشریح ساز و کار و اثر سلامتی بخش پروبیوتیک ها برای معرفی آن ها است.

منافع مصرف پروبیوتیک شامل :

۱ـ کاهش مقاومت لاکتوز، چرا که (LAB ) باعث تبدیل لاکتوز به اسید لاکتیک میگردد.

۲ـ جلوگیری از سرطان قولون، روده کوچک، کبد و پستان

۳ـ کاهش کلسترول خون و میزان جذب آن از روده (با تجزیه صفرا در روده)

۴ـ کاهش فشار خون

۵ـ بهبود و تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت ها

۶ـ درمان و پیشگیری از اسهال حاد

۷ـ کاهش التهابات روده ای

۸ـ کاهش آلرژی غذایی و یا اگزما در کودکان

۹ـ بهبود جذب مواد معدنی و ویتامین ها دارد.

۱۰ـ بهبود علائم روده تحریک پذیر و کولیت (ورم مخاط روده بزرگ)

۱۱ـ جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری های مضر

۱۲ـ درمان و پیشگیری از عفونت های مخمری مبهل، اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک ها، آفت دهان، پوسیدگی دندان ها، ورم مبهل (واژینیت)، پای ورزشکاران، عفونت های قارچی، برفک (کاندیدیاز دهانی)

۱۳ـ بهبود عمل گوارش و جذب مواد غذایی

۱۴ـ کمک به ساخت ویتامین های گروه B و K

برگرفته از سایت اگروفود نیوز/ روابط عمومی پگاه تهران