« شیر » را فراموش کرده‌ایم

« شیر » را فراموش کرده‌ایم

زنگ ‌های هشدار برای کاهش مصرف لبنیات در کشور به صدا درآمده است . اتفاقی که در صورت عدم توجه فوری و جدی به آن در طول ۱۰ تا ۲۰ سال آینده اثرات منفی آن به وضوح در جامعه مشاهده خواهد شد . جدیدترین اخبار منتشر شده نیز نشان می‌دهد که مصرف لبنیات در میان ایرانیان به شدت کاهش یافته است و باید برای آن تدبیر کرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، بسیاری از ایرانیان با بطری‌ های شیشه‌ای شیر که عکس یک گاو روی آن بود ، خاطرات نوستالژی دارند . بیش از دو دهه قبل که کارخانه‌های تولید لبنیات به‌اندازه فعلی گسترش نیافته بودند ، تنها یکی‌ دو کارخانه در این میدان حضور داشتند . البته ، جمعیت هم به این اندازه نبود ؛ اما مقدار مصرف شیر و لبنیات در ‌مقایسه ‌با جمعیت آن زمان و سرانه مصرف لبنیات بیشتر از مقداری بود که الان ثبت می‌شود .

برای کم‌شدن مصرف لبنیات ، دلایل بسیاری را می‌توان برشمرد ؛ اما یکی از مؤثرترین آن‌ ها که به ‌ویژه در یک سال اخیر بروز کرده ، به مسائل اقتصادی مربوط می‌شود .

در یک سال گذشته ، افزایش نهاده‌ های دامی از یک سو و مواد پتروشیمی از سوی دیگر ، موجب شده قیمت تمام ‌شده شیر و محصولات لبنی و نیز صنعت بسته‌ بندی افزایش
چند برابری قیمت‌ ها را شاهد باشد که تأثیر آن در قیمت محصولات لبنی به‌ وضوح مشاهده‌شدنی است .

حالا در چنین وضعیتی عضو هیأت ‌علمی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور هم با بیان اینکه شیر در سبد غذایی ایرانی‌ ها جایی ندارد ، گفته است این اتفاق می‌تواند در آینده به بروز بیماری ‌هایی چون پوکی استخوان ، راشیتیسم و کوتاهی قد منجر شود .

دکتر سهیل اسکندری درادامه به یکی از نکات موردتوجه ایرانیان اشاره کرده است : کشور ژاپن با بهبود تغذیه موفق شده در طول ۲۰ سال ، میانگین قد را ۱۰ سانتی ‌متر افزایش دهد ؛ در‌حالی‌که در ۲۵ سال گذشته ، کشور ما با کوتاهی قد روبه‌روست .

کاهش ۲۵ درصدی مصرف

اسکندری همچنین درباره میزان مصرف شیر هم گفته است : براساس سبد غذایی پیشنهادی وزارت بهداشت کشور برای افراد ۱۸ تا ۵۰ سال ، هر فرد باید ماهانه هشت لیتر شیر ، سه کیلوگرم ماست و حدود پانصد گرم پنیر مصرف کند . این مقدار مطلوبی است ؛ اما در چند سال گذشته ، مصرف شیر و لبنیات به‌شکل محسوسی تا ۲۵درصد کاهش یافته و با‌توجه‌به نقش بی ‌بدیلی که شیر در تغذیه انسان دارد ، از این نظر کمبود فاحشی در وضعیت غذایی ما ایجاد شده است .

این عضو هیأت‌ علمی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی درباره دلایل کاهش مصرف شیر و لبنیات هم اظهار نظر کرده و گفته است : کارشناسان تغذیه دو دلیل اصلی را در‌این‌باره ذکر می‌کنند : نخست ، کاهش قدرت خرید خانوار و دوم ، هشدار هایی که درباره افزوده ‌شدن بیش‌ازحد روغن پالم به شیر و محصولات لبنی از سوی برخی کارخانه‌ ها داده شد .

هجوم بیماری‌ ها

کم‌ شدن مصرف لبنیات اتفاق ناگواری است و تبعات عجیبی دارد که بسیاری از ما با این تبعات مواجه بوده‌ایم . براساس مطالعات و نتایج تحقیقات موجود ، کاهش توان ذهنی و خستگی ، پوکی استخوان ، اختلال در خون ‌سازی ، کم‌ خونی ، سرطان ناشی از خارج و دفع ‌نشدن رادیکال‌ های آزاد و فلزات سنگین در بدن ، تأثیر شیر و لبنیات در پیشگیری و درمان فشار خون بالا ، تأثیر شیر و لبنیات در رشد کودکان و نوجوانان ، آثار و عوارض کمبود ویتامین B2 و ریبوفلاوین برخی از عوارض کاهش مصرف شیر و لبنیات هستند . این در حالی است که با مصرف همین مواد غذایی غنی ، می‌توان از بروز بسیاری از این بیماری ‌ها و هزینه ‌های جانبی مربوط به درمان آن‌ ها پیشگیری کرد . در شرایط فعلی ، بسیاری از افراد از خستگی بدون فعالیت گلایه می‌کنند .

علت این مسأله کم‌ خونی و اختلال در سیستم اکسیژن ‌رسانی به بدن به‌دلیل هوای آلوده یا موانع دیگر هستند . به‌عبارت‌دیگر ، مصرف لبنیات و فرآورده‌ های لبنی به‌دلیل داشتن ریزمغذی ‌ها و مواد موجود در آن می‌تواند به‌خوبی اثر های ناشی از خستگی بدنی و آلودگی‌ هایی را که سبب اختلال در سیستم فکری و عصبی شده ، از بدن خارج کند و شادابی و انرژی بیشتری در پی داشته باشد .

یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف‌نکردن لبنیات و شیر ، بیماری پوکی استخوان است که در سنین کهن‌ سالی موجب بروز مشکلات بسیاری برای افراد می‌شود . پوکی استخوان معمولا در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد و علائم آن به‌ تدریج و طی زمان مشخص می‌شود . برخی از علائم این بیماری شامل درد در استخوان‌ ها و مفاصل ، مشکل در راست‌ نشستن و ایستادن ، کوتاه‌شدن قد و شکستگی‌ های آسان است .

درباره فواید مصرف لبنیات باید به این نکته هم اشاره کرد که لبنیات به‌خاطر داشتن مواد خنثی‌کننده ریزرادیکال‌ ها که از محیط یا رژیم غذایی به بدن و خون وارد می‌شوند ، آن‌ ها را تخلیه و دفع می‌کند .

از‌ این‌ رو ، حذف یا کاهش مصرف آن‌ها به‌دلایل مختلف و بی‌ توجهی به این مسأله در دراز مدت به سبب آسیب‌ رساندن این مواد نامطلوب برای بدن سیستم ‌های درونی فرد دچار مشکل شده و ممکن است با استمرار این رویه و سبک مصرفی به کم‌ کاری یا از کار افتادگی یکی از دستگاه‌  های بدنی منجر شود .