شیر غنی شده و آنچه از آن نمی‌دانید

شیر غنی شده و آنچه از آن نمی‌دانید

قبل از این که بگوییم شیر غنی شده چیست بد نیست بدانید در دوران اولیه تولید تجاری شیر ، این مادهء غذایی کاملا دست‌نخورده و غیر هموژنیزه بود و روی آن غنی‌سازی صورت نمی‌گرفت . به این شکل که روی آن خامه می‌بست و می‌شد آن خامه را از شیر جدا کرد و به صورت جداگانه مورد استفاده قرار داد یا آن را همزد و دوباره به شیر برگرداند . از سال ۱۹۳۲ تولیدکنندگان روشی عملی برای اضافه کردن ویتامین و مواد معدنی به شیر و اصطلاحا غنی‌‌سازی آن پیدا کردند .

غنی کردن شیر یعنی چه و فواید شیر غنی شده چیست ؟

غنی کردن شیر فرآیندی است که تولیدکنندگان طی آن ریز‌مغذی‌‌ها یا همان میکرونوترینت‌هایی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی را به مواد غذایی اضافه می‌کنند . هدف از این کار کاهش کمبودهای غذایی رایج و بیماری‌هایی است که ممکن است درصورت فقدان این مواد غذایی رخ دهند . غنی‌سازی شیر در مناطقی که خاک و گیاهانی که در آن خاک می‌رویند و از لحاظ مواد مقوی غذایی ضعیف هستند ضرورت بیشتری دارد . از این رو غنی‌ کردن مواد غذایی مثل غلات ، نمک و شیر از سوی برخی دولت‌ها به دلیل نگرانی‌هایی که درمورد سلامت عمومی وجود دارد امری اجباری است .

غنی‌سازی

ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که کلسیم خون را حفظ می‌کند ، سطح فسفر را متعادل نگه داشته و در سوخت و ساز کلسیم ، نقش موثری دارد . غنی‌سازی شیر معمولا با حضور این ویتامین انجام می‌گیرد .

جذب کلسیم

یکی از فواید شیر غنی شده تقویت میزان جذب کلسیم به کمک ویتامین D است . این ویتامین برای داشتن استخوان‌های سالم و قوی اهمیت زیادی دارد . علاوه بر این همانطور که گفتیم تعادل کلسیم اسکلتی را تقویت و سطوح کلسیم خون را حفظ می‌کند . مصرف ویتامین D و کلسیم کافی در قالب یک برنامه غذایی برای جلوگیری از تغییر شکل یا نرم شدن استخوان‌ها قبل از بروز عارضه ریکتز در کودکان و نرمی استخوان در بزرگسالان ضروری است . این ویتامین از بروز ناگهانی نرمی استخوان در سالمندان نیز جلوگیری می‌کند .