شیر هموژنیزه ، ‌استرلیزه و پاستوریزه چه نوع شیر هایی هستند ؟

شیر هموژنیزه ، ‌استرلیزه و پاستوریزه چه نوع شیر هایی هستند ؟

یک کارشناس صنعت لبنیات فرآیند استریلیزاسیون ، پاستوریزاسیون و هموژنیزاسیون شیر را تشریح کرد .

حسین چمنی در پاسخ به این سوال که چرا در گذشته در بطری‌ های شیر خامه وجود داشت ولی در حال حاضر اینگونه نیست ، گفت : در گذشته شیر بدون چربی ، کم چرب
و نیمه چرب تولید نمی‌شد و اکثر شیر ها با چربی کامل یعنی همان حدود ۳ درصد تولید می شدند . از طرفی در دو دهه اخیر فناوری جدیدی به نام هموژنایزر وارد صنعت لبنیات شد .
این سیستم مکانیکی مولکول‌ های چربی را خرد کرده و با این عمل چربی به صورت همگن در تمام شیر پخش می شود .

وی اضافه کرد : قبلا مولکول های بزرگ چربی شیر با کوچکترین حرارت به دلیل سبکی روی شیر جمع می‌شد و تصور بر این بود که شیر بسیار پر چرب است ولی  آن چربی
متراکم شده ، چربی کل شیر بود . در حقیقت با تکنولوژی هموژن مولکول ‌های خرد شده چربی در کل آن پخش می شود و مصرف کننده شیر را ابتدا تا انتها با یک میزان چربی مصرف می کند .

این کارشناس صنعت لبنیات اضافه کرد : هموژنیزه کردن در حقیقت همان خرد کردن مولکول ‌های درشت چربی است . هموژنیزاسیون اقدام مکانیکی بوده و هیچ فعالیت شیمیایی در آن دخیل نیست .

چمنی همچنین به شیر استرلیزه ، پاستوریزه نیز اشاره کرد و گفت : شیر پاستوریزه شیری است که به مدت ۱۵ ثانیه در دمای ۷۵ درجه سانتی گراد حرارت داده می شود .
در این دما تمام میکروب های بیماری زای شناخته شده شیر از بین می رود . تنها ده درصد از میکرو ارگانیزم ها زنده شیر که عموما سرما دوست هستند باقی می مانند .
به همین دلیل شیر پاستوریزه پس از گذشت چند روز بسته به کیفیت شیر خام و برودت یخچال دچار تغییر می شوند .

وی افزود : شیر هایی که به روش فرادما استریل می شوند به مدت ۲ ثانیه در دمای ۱۴۵درجه سانتی گراد حرارت داده شده و سپس در ظروف ۶ لایه بسته بندی و نگهداری می‌شوند . این نوع از شیرها به دلیل حرارت بالا حاوی هیچ گونه میکرو ارگانیزم زنده نیستند و با توجه به بسته بندی خاص به راحتی در خارج از یخچال به مدت شش ماه
قابل نگهداری و مصرف هستند .