شیوع کمبود ویتامین “D” و دغدغه پولیِ اجرای برنامه شیر مدرسه

شیوع کمبود ویتامین “D” و دغدغه پولیِ اجرای برنامه شیر مدرسه

سلامت نیوز : مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه غنی‌سازی آرد با ویتامین D کار می‌کنیم ، گفت : در عین حال در قالب برنامه شیر مدرسه پیگیر توزیع شیر غنی‌شده با ویتامین D در مدارس هستیم .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر زهرا عبداللهی درباره وضعیت کمبود ریزمغذی‌ها در کشور ، گفت : در کشور کمبود ریز مغذی‌ هایی چون آهن ، روی ، ویتامین A و ویتامین D به صورت شایع وجود دارد . در این زمینه دو مطالعه کشوری یکی در سال ۱۳۸۰ و دیگری در سال ۱۳۹۱ انجام شده است که بر اساس اطلاعات آن‌ها می‌دانیم که روند کمبود آهن و کم‌خونی در کشور که در گذشته شیوعش در همه گروه‌های سنی بالا بود ، کاهش یافته و حتی در برخی گروه‌ها تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است .

شیوع بالای کمبود ویتامین D در کشور

وی با بیان اینکه بر این اساس بهبود قابل ملاحظه‌ای در زمینه کمبود آهن و روی در کشور تجربه کرده‌ایم ، افزود : این در حالیست که همچنان کمبود ویتامین D یکی از مشکلات جدی در کشور محسوب می‌شود و کمبود آن شیوع بالایی دارد . به همین دلیل هم از سال ۱۳۹۳ مکمل‌یاری را برای همه گروه‌های سنی در کشور آغاز کردیم و در تمام دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه ماهانه مکمل ۵۰ هزر واحدی ویتامین D را به صورت رایگان انجام می‌دهیم .

عبداللهی ادامه داد : همچنین تمام کسانی که تحت پوشش خانه‌های بهداشت و واحدهای سلامت هستند ، مانند مادران باردار ، میانسالان ، جوانان و … که به این مراکز مراجعه می‌کنند ، بر اساس بخشنامه هر ماه ویتامین  D ، ۵۰ هزار واحدی به صورت رایگان دریافت می‌کند .

ویتامین D در شیر و روغن

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه علاوه بر این اقدامات ، غنی‌سازی مواد غذایی با مکمل‌ها را هم پیش می‌بریم ، گفت : در حال حاضر روی غنی‌سازی آرد با ویتامین D کار می‌کنیم . تاکنون بیش از ۱۰ سال است که غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک را در کشور انجام داده‌ایم و اکنون می‌خواهیم ویتامین D را هم اضافه کنیم تا از این طریق بتوان ویتامین D مورد نیاز مردم را تامین کرد . علاوه بر این غنی‌سازی شیر و روغن‌های خوراکی با ویتامین D نیز در حال انجام است .

عبداللهی با بیان اینکه معمولا بررسی نتایج و تغییرات ناشی از مداخلاتی که در حوزه ریزمغذی‌ها انجام می‌شود به یک بازه پنج تا ۱۰ ساله زمان نیاز دارد ، افزو د : کمااینکه وقتی برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک اجرا شد ، بعد از یک بازه زمانی می‌بینیم که روند شیوع کمبود آهن و کم‌خونی کاهش یافته است . بنابراین این شاخص‌ها حداقل به یک بازه پنج ساله نیاز دارند تا تغییرات‌شان را نشان دهند .

ضرورت اجرای برنامه شیرمدرسه با شیر دارای ویتامین D

وی ادامه داد : اقدام دیگری که برای کاهش کمبود ویتامین D می‌شود ، این است که ما در قالب برنامه شیرمدرسه که هر سال باید انجام شود ، از کمیته ملی شیر مدرسه خواسته‌ایم که شیر غنی‌شده با ویتامین D در مدارس توزیع کنند که این موضوع از سوی کمیته شیرمدرسه ابلاغ شد . البته متاسفانه در سال گذشته این برنامه به صورت کامل اجرا نشد ، اما سال ۹۵ در ۱۵ استان شیر غنی‌شده با ویتامین D در مدارس توزیع شد . امیدواریم امسال هم اعتبارات به موقع تامین شود و بتوانیم این برنامه را اجرا کنیم . زیرا برای رشد کودکان ، پیشگیری از سوءتغذیه و تامین ریزمغذی‌ها بویژه در مناطق کم‌ برخوردار این کار بسیار ضروری است .

عبداللهی تاکید کرد : ما پیگیریم تا از طریق سازمان برنامه و بودجه این اعتبارات اختصاص داده شود . زیرا این موضوع اهمیت زیادی دارد . وقتی این کمبود ریزمغذی‌ها رفع شود ، کودکان کمتر بیمار شده و در نتیجه هزینه‌های بهداشت و درمان کاهش می‌یابند . بنابراین توزیع یک وعده شیر اقدامی به صرفه است که هم به سلامت جامعه کمک کرده و هم از هزینه‌های جانبی ناشی از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند .